معاون رئیس جمهور با بیان اینکه قصد دولت این نیست که در وقت عرضه محصول واردات برنج را آزاد کند گفت:این واردات نباید تا زمانی انجام شود که عرضه کنندگان و شالیکاران اقدام به فروش محصول خود می کنند.

به گزارش ندای گیلان به نقل از مهر،محمدباقر نوبخت پیش از ظهر جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به موضوع واردات برنج، اظهار کرد: واردات برنج قانونی است و ما باید هر سال این میزان برنج وارد کنیم.

وی تأکید کرد: اما این واردات نباید تا زمانی انجام شود که عرضه کنندگان و شالیکاران اقدام به فروش محصول خود می کنند.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به افزایش قیمت برنج در بازار، گفت: باید ببینیم سود فروش این محصول به جیب کشاورز می رود یا نه واسطه در این صورت باید اقدامات لازم انجام می شود.

وی با بیان اینکه به همین جهت دولت اجازه چنین کاری نمی دهد، تأکید کرد: قصد دولت این نیست که در وقت عرضه محصول واردات برنج را آزاد کند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به موضوع حذف دهک‌های بالای یارانه اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که کشور به شیوه‌ای اداره می شود که در محل های منابع مالی داریم این منابع باید در جای دیگر هزینه شود یکی از این منابع مالیات است که در کشورهای مختلف تأثیر این شاخص در تولید ناخالص داخلی مختلف است.

وی با بیان اینکه عدم شناسایی منابع دریافت مالیات و دیگری دستگاه‌های معاف از پرداخت مالیات دو مشکل موجود در این حوزه است، گفت: به همین منظور در این حوزه نیازمند بازنگری هستیم باید با درآمد حاصل از مالیات هزینه‌ها را جبران کنیم و با توجه به کمبود در این حوزه نیازمند استفاده از منابع دیگر همانند فروش نفت و یا فروش اوراق و اسناد است.

نوبخت در ادامه با تأکید بر اینکه برای اصلاح ساختار بودجه تلاش شده از افراد صاحب نظر و متخصص در این حوزه استفاده شود، تصریح کرد: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این زمینه برنامه‌ای تدوین شده تنها نیازمند اجرا هستیم که متاسفانه در این زمینه مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به وضعتی اقتصادی و تحریم های دشنان علیه نظام، بیان کرد: در چنین شرایطی اولویت ما پرداخت حقوق پرنسل و کارمندان دولت است در حوزه‌های عمرانی نیز اولویت با طرح‌ها و پروژه های نیمه تمام همانند آزاد راه شمال و  اتصال راه آهن به بنادر کاسپین و انزلی و آستارا که در زمینه آزاد راه انتظار داریم در ماه‌های آینده شاهد بهره برداری از آن باشیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای اجرای این پروژه هزارها میلیارد تومان هزینه شده است امروز نیز برای تکمیل آن نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: امیدواریم با پرداخت مطالبات پیمانکار و همچنین تخصیص این اعتبار در ماه‌های آینده شاهد بهره برداری از این پروژه و کاهش ترافیک و مشکلات ناشی از نبود زیرساخت در زمان پیک مسافرات ها به گیلان باشیم.

وی با تأکید براینکه مهم ترین اولویت دولت جذب رضایت مردم است، ادامه داد: برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

نوبخت در ادامه با اشاره به وجود تنوع سلایق در میان رسانه‌های گیلان، تأکید کرد: وجود این اختلاف سلایق سبب نشده تا رسانه‌ها از مطالبه‌گری در زمینه توسعه استان دست بکشند.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های عموم فعالان رسانه‌ای مسائل زیست محیطی به ویژه موضوع پسماند بوده است، افزود: دو رودخانه شهر رشت با وضعیت زیست محیطی موجود بسیار نگرانی کننده است ما نیز به دنبال حل این مشکلات هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه در همان ابتدای مسئولیت ۸۰ میلیارد تومان برای حل این مشکل اختصاص داده ‌ام اما باید ببینیم که برون رفت پرداخت این اعتبارات چه بوده و چند درصد این معضلات کم شده است، گفت: به دنبال این هستیم که مسائل بزرگ را به مسائل کوچک تبدیل کنیم تا بتوانیم از مسئولان و افراد صاحب نظر در این زمینه پاسخ بخواهیم.

وی با تأکید براینکه در ابتدا متصور بودیم که پرداخت می تواند مشکلات را برطرف کند، ادامه داد: اما امروز نیازمند وجود برنامه و بهره گیری از صاحب نظران برای حل مشکلات زیست محیطی هستیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شاخص هایی وجود دارد که براساس آن میزان توسعه استان‌ها سنجیده می شود، بیان کرد: تقریبا گیلان براساس این شاخص ها جر هشت استان اول است البته ظرفیت های استان بیش از این است.

وی همچنین به موضوع ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی برای این استان در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و اظهار کرد: برای این موضوع هشت حوزه در نظر گرفته شده و برنامه‌های و راهکارهای لازم نیز تهیه و تدوین شده است.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه در فصل آینده که به استان سفر می کنم از همه مسئولان در زمینه اجرای این طرح سوال خواهم کرد، افزود: با توجه به مسئولیت بنده در ستاد اقتصاد مقاومتی در این زمینه بیشتر از گذشته گام خواهیم کرد.