بررسی های میدانی نشان می دهد ، ورود مجدد زباله خام به محل لندفیل "دفنگاه" منطقه سراوان رشت به هیچ وجه واقعیت ندارد و براساس آخرین خواست هفته پایانی اسفند سال 1401 استاندار گیلان، سراوان در مسیر بهسازی و بازسازی است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،برخی محافل رسانه ای در روزهای اخیر به موضوع زباله در سراوان و آخرین فعل و انفعالات اشاره  وتاکید داشته اند که انتقال زباله به دفنگاه زباله سراوان همچنان به صورت محدود ادامه دارد.!
این واکنش های فاقد سند و اعتبار  تا آنجا پیش رفت که برخی از اهالی سراوان نسبت به موضوع حساس شده و خواستار رسیدگی به مساله شدند.

تحقیقات میدانی در محل و گفت و گو با مجریان طرح نشان میدهد ، آنچه در حال حاضر وارد سایت سراوان ” دفنگاه زباله” سراوان می شود مواد به اصطلاح ریجکتی یا برگشتی شرکت کود آلی است که این مواد پسماند خشک بوده و کاملا تفکیک و فرآوری شده است.

مواد برگشتی از کارخانه کود آلی هیچ آلایندگی نداشته و بعنوان مصالح برای بهسازی سراوان با کمترین هزینه ممکن ” صرفا هزینه حمل از مبداء تا مقصد” مورد نیاز است

واقعیت اینکه نمی شود بر روی انباشت  این حجم زباله  صدها تن خاکریزی  و با غلطک سفت کاری  شود، دیواره سازی مناسب انجام گیرد و پیامد آن درختکاری صورت گیرد و دوباره  اجازه ورود زباله داده شود.!

در این راستا یوسف یزدانی سرپرست شهرداری رشت یازدهم اردیبهشت ماه ضمن رد هرگونه شائبه ورود مجدد زباله به محل لندفیل سراوان گفت: برای اجرای پروژه بهسازی لندفیل سراوان جهت کاور کردن و عملیات پشته سازی دفنگاه در راستای رفاه مردم شریف و صبور منطقه سراوان و خروج از وضع موجود از مواد ریجکتی شرکت کود آلی لاکان استفاده می‌شود.

وی که در روزهای اخیر وارد فضای اطلاع رسانی پیرامون موضوع پسماند سراوان شده است، قویا با رد هرگونه شائبه ورود مجدد زباله خام اظهار کرد: در حال حاضر به دستور استاندار گیلان از ابتدای امسال تاکنون هیچ گونه زباله‌ای وارد محل لندفیل سراوان نشده و نخواهد شد.

یزدانی با بیان اینکه شهرداری به عنوان متولی امر اجازه هیچ گونه وقفه‌ای را در مسیر اجرای پروژه بهسازی لندفیل سراوان به شرکت پیمانکار نمی دهد، اضافه کرد: طبق طرح اولیه شرکت پیمانکاری، پروژه بهسازی لندفیل سراوان از مواد ریجکتی شرکت کود آلی که تفکیک شده و خشک هستند به همراه سنگ و مصالح برای اتمام فرآیند کاور کردن محل دفن به شکل بهینه استفاده شده تا بدین سبب هزینه اجرای پروژه نیز افزایش پیدا نکند.

جا دارد در خصوص پسماند سراوان اول آنکه رسانه ها از زبان مسئولان امر و مستند اطلاع رسانی کنند و مسئولانی در ابن باره روزانه یا هفتگی سخن بگویند ” شفاف سازی کنند”، که اطلاعات کافی داشته باشند.

سایت یا دفنگاه زباله سراوان اسفند ماه سال 1401 بر روی هر گونه زباله بسته شد و پیمانکار با خاکریزی مناسب بر روی محل زباله و دیواره سازی اطراف آن با هدف تثبیت و جلوگیری از ریزش زباله برای اولین بار با حضور  استاندار و مدیران شهری زیر پوشش کاشت درخت رفت.
پیمانکار طرح تثبت محل زباله در همان زمان به استاندار گیلان قول داد در کوتاهترین زمان ممکن تمام سطح  خاکریزی و دیواره سازی شود و در پایین دست زباله ها یک تصفیه خانه برای تصفیه شیرابه ها احداث شود که همه این امور در حال انجام است.
از سوی دیگر معاون استاندار گیلان و همزمان سرپرست شهرداری رشت اعلام کردند ، برای سرعت بخشیدن در ساخت کارخانه زباله سوز به بودجه مناسب نیاز است که معاون سازمان همیاری شهرداری های کشور هم ابتدای هفته قبل در بازدیدی میدانی از محل بر تامین این اعتبار فوری و ضروری تاکید کردند..
بی شک  با ساخت کارخانه زباله سوز زیر نظر شهرداری رشت که اکنون پیشرفت فیزیکی بیست درصدی دارد، امید است در آینده نزدیک اعتبارات لازم از تهران تامین شود، تکلیف زباله های خشک و بدون شیرابه مشخص و البته که تا آن زمان به محلی برای جمع آوری و سپس انتقال به کارخانه ارجاع و سوزانده شود .

اکنون همکاری همه نمایندگان مجلس، امامان جمعه، مسئولان و تشکل های محیط زیستی و رسانه ها امری ضروری است.

گرچه مدیران اجرایی و در صدر آنها شخص استاندار ، مدیران شهری ” رئیس و شورای شهر و سرپرست شهرداری رشت، رئیس کل دادگستری ، نمایندگان مجلس  و دیگر مقام های مرکز استان”  همچنان نسبت به این موضوع مهم حساس بوده و توجه دارند، اما کارهای اساسی  توسط  دکتر عباسی استاندار گیلان انجام شده و مراحل باقیمانده برای اجرا به مدیریت شهری  سپرده شده است به خصوص آنکه در روزهای آینده یک شهردار خوب و فعال در رشت فعالیت رسمی اش را آغاز خواهد کرد.

تولید و تدوین : اداره کل روابط عمومی استانداری گیلان