به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به اصفهان، هیأت رسانهای متشکل از مدیران رسانههای کشورهای فرانسه، سوریه، لبنان، امریکا و … در بدو ورود خود به شهر اصفهان عصر روز گذشته از کلیسای وانگ بازدید کردند.این هیأت در ابتدای ورود خود به کلیسای وانگ به همراه اسقف اعظم این کلیسا آنانیا […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به اصفهان، هیأت رسانهای متشکل از مدیران رسانههای کشورهای فرانسه، سوریه، لبنان، امریکا و … در بدو ورود خود به شهر اصفهان عصر روز گذشته از کلیسای وانگ بازدید کردند.این هیأت در ابتدای ورود خود به کلیسای وانگ به همراه اسقف اعظم این کلیسا آنانیا گوجانیان به مقام شهدای ارامنه 24 آوریل ادای احترام کردند.
در حین بازدید از محل اصلی کلیسای وانگ یکی از کارشناسان این کلیسا برای بازدیدکنندگان از تاریخچه این کلیسا از سال 1605 میلادی و بازسازی کلیسا در سال 1655 صحبت کرد.
براساس گفته های وی، این کلیسا قدیمیترین کلیسای ارامنه در دنیا محسوب میشود. فضای داخل کلیسا بر اساس ماجرای زندگی حضرت عیسی مسیح منقش شده است. همچنین در داخل این کلیسا مقبرههای خاچاطور گساراتسی (مؤسس نخستین چاپخانه ایران و خاورمیانه) و خلیفه داود قرار دارد.
در ادامه هیأت رسانهای از موزه ارامنه در داخل کلیسا بازدید کردند. در این موزه تصاویری از نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی و نقشه پراکندگی مکانهای نسل کشی در سال1915م وجود دارد.
همچنین دراین موزه انجیلهای قدیمی قرون 11 ،12 و 13میلادی کنار قوانین کلیسایی، زندگی نامه روحانیون،کتب دعا، تصاویری از تولد تا دستگیری حضرت مسیح، مجسمههای مریم مقدس، سفال و سنگ ارمنیان و نوشتهای بر روی مو وجود دارد.
به علاوه فرمان شاهان، کاشیهای ساخت اصفهان، قالیچهها، سفرهها، ابزار و وسایل و دستنوشتهها نیز دراین موزه وجود دارد.
در ادامه مراسم اسقف آنانیا طی سخنانی با ابراز خرسندی از حضور هیئت رسانهای در این کلیسا گفت: این مردم جلفا هستند که با همبستگی و همفکری این کلیسا را بازسازی کردند و ما در اینجا زندگی میکنیم.
وی در ادامه افزود: مردم به خلیفهگری بسیار کمک میکنند. شما نیز مهمان ما هستید و ما ازحضورتان بسیار خرسندیم.
در ادامه ژرژیک آبرامیان نماینده ارامنه اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در هیچ جای جهان جز ایران، چنین همبستگی بین ارامنه نمیبینیم، دولت در این شهر خیلی به ما کمک کرده و من بسیار تشکر میکنم.به گزارش فارس، هیأت رسانهای ارامنه امروز نیز در اصفهان بازدیدهایی خواهند داشت.انتهای پیام/ک