دبیر علمی همایش ملی تالش شناسی در حاشیه همایش یاد شده به خبرنگار ایرنا گفت: شناسایی تاریخ و فرهنگ تالش و معرفی هر چه بیشتر آن در سطح ملی، تبادل اطلاعات بین پژوهشگران، اساتید و محققان منطقه، جذب گردشگر و توریسم به منطقه ، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان بومی و محلی از اهداف برگزاری این همایش است.

ندای گیلان:دبیر علمی همایش ملی تالش شناسی در حاشیه همایش یاد شده به خبرنگار ایرنا گفت: شناسایی تاریخ و فرهنگ تالش و معرفی هر چه بیشتر آن در سطح ملی، تبادل اطلاعات بین پژوهشگران، اساتید و محققان منطقه، جذب گردشگر و توریسم به منطقه ، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان بومی و محلی از اهداف برگزاری این همایش است.
ولی جهانی اظهار کرد : منطقه تالش به لحاظ داشتن آثار باستانی، محوطه های پیش از اسلام و اسلامی، فرهنگ بومی و صنایع دستی بسیار حایز اهمیت است و برگزاری این قبیل همایش ها و جشنواره های بومی محلی به شناسایی هر چه بیشتر این منطقه به ایرانیان کمک می کند.

وی ضمن تقدیر از استقبال گسترده استادان، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان سراسر کشور از نخستین همایش ملی تالش شناسی گفت : 175 مقاله در زمینه های باستانشناسی، گردشگری، معماری، فرهنگ، آداب و رسوم، منابع طبیعی، تاریخ تالشان و … به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

جهانی تصریح کرد: چهار مقاله از تعداد مقالات یادشده به زبان های انگلیسی، روسی و ترکی است و با بررسی های صورت گرفته از سوی داوران، مقالات برتر برای ارایه شفاهی در روز همایش انتخاب شده اند .

وی ادامه داد: سخنرانان این همایش از کشورهای ایران و کشورهای جمهوری آذربایجان و فرانسه هستند. همایش ملی تالش شناسی به مدت دو روز و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان، دانشگاه های گیلان و پیام نور ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت اسناد و کتابخانه ملی برگزار شده است.

نام شهرستان تالش واقع در غرب گیلان ، از توالش مشتق شده تول به معنی گل و ش پسوند مکان یعنی گل خیز است که به مرور به تالش تبدیل شده؛ تات ها و تالش ها ، ساکنان عمده این سرزمین دارای تاریخی کهن و استوار هستند که نقش عمده ای در پی ریزی ساختار فرهنگی گیلانیان داشته اند .

تالشی ها اقوامی هستند که در تاریخ از آنان به نام کادوس ها یا کاتوزی ها نام برده شده و از زمان مادها در این منطقه ساکن شده اند؛ زندگی قبیله ای آنان بین ارتفاعات و دره ها هم متناسب با فصل بوده که هم اکنون نیز تجانس قومی خود را حفظ کرده اند .

انسجام و اتحاد دو طیف مذهبی سنی و شیعه و مراودات و مناسبات خانوادگی آنان، گویای خون گرمی و فرهنگ متعالی مردمان این خطه است .

گویش تالشی در ناحیه جلگه ای و گالشی در ناحیه کوهپایه ای استان گیلان رواج دارد.