در کنار مذاکرات دیپلماتیک هسته‌ای میان دولت های ایران و آمریکا، نمایندگان کنگره آمریکا و مجلس ایران نیز با هشدارها و واکنش ها به یکدیگر بر مذاکرات دیپلماتیک اثر می گذارند.

رسانه های غربی، از طرح مجلس ایران برای ملزم کردن دولت به غنی سازی 60% با عنوان “هشدار ایران به غرب” و “واکنش به سناتورهای آمریکا” نام برده اند.

 

 

به گفته “محمدحسن آصفری” عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح غنی سازی ۶۰ درصدی که قبلا تهیه شده است در صورت ادامه تحریم ها به هیات رئیسه مجلس ارائه می شود.

 

 

وی تأکید کرده این طرح را ۲۰۵ نماینده امضا کرده اند که بر اساس آن، “اگر غربی ها به ویژه آمریکا دست از زیاده خواهی خود بر ندارند و تحریم ها را دنبال کنند به دولت اجازه داده می شود که غنی سازی ۶۰ درصدی را جهت تامین سوخت زیر دریایی و کارهای صنعتی انجام دهد.”

 

 

بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) نوشته است: همزمان با ادامه گفتگوهای هسته ای ایران در ژنو، یک نماینده مجلس این کشور اعلام کرده است که اگر تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شود، مجلس طرح غنی سازی ۶۰ درصدی را تصویب می کند.

 

 

گزارش شده این طرح یک ماه پیش تهیه شده ولی مسکوت گذاشته شده بود اما برخی نمایندگان مجلس هشدار داده اند که این طرح را به جریان خواهند انداخت که بر اساس آن دولت “ملزم به انجام غنی سازی ۶۰ درصدی می شود.”

 

 

یک سال پیش نیز گروهی از نمایندگان مجلس درصدد بودند تا طرح غنی سازی ۶۰ درصدی را در مجلس تهیه کنند.

 

بحث درباره غنی سازی ۶۰ درصدی در حالی مطرح شده است که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با نمایندگان آمریکا در ژنو در حال مذاکره است و دور تازه مذاکرات اتمی ایران و گروه موسوم به ۱+۵ از روز یکشنبه در ژنو برگزار می شود.

 

 

 

 

سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) آورده است:

 

 

درجه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران از موارد اصلی اختلاف میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای است. غنی‌سازی اورانیوم در درجات بالا می‌تواند به ساخت سلاح هسته‌ای منجر شود اما جمهوری اسلامی تاکید می‌کند چنین تصمیمی ندارد.

 

 

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ۱۵ دی توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ایران، کنترل بین‌المللی بر تمام تاسیسات هسته‌ای ایران، کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و توقف تاسیسات آب سنگین اراک را چهار شرط پاریس برای حمایت از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ذکر کرده بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۵ دی گفته بود که «برخی نمایندگان مجلس طرحی را دنبال می‌کنند که اگر غربی‌ها در زمینه تحریم‌ها گام جدیدی بردارند ایران فناوری هسته‌ای را در هر درجه‌ای از غنی‌سازی ادامه خواهد داد.»

 

 

در دوره جدید کنگره آمریکا، اکثریت در اختیار نمایندگان حزب جمهوری‌خواه است که طرفدار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند. دولت آمریکا اما اعلام کرده که با این تصمیم کنگره مخالف است و با آن همکاری نمی‌کند.

 

 

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ دی گفت که آمریکایی‌ها «پایبندی» خود برای حفظ مسیر مذاکرات «در شرایط فعلی» را نشان داده‌اند.

 

 

مذاکره‌کنندگان ایرانی از روز پنج‌شنبه گفت‌وگوهای فشرده‌ای را با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی داشتند.

 

 

   

 

 

سایت دویچه وله (Deutsche Welle) اقدام نمایندگان مجلس ایران را واکنشی به سناتورهای کنگره آمریکا خوانده، نوشته است: به نظر می‌رسد این اقدام، واکنشی به طرح سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم‌‌های تازه علیه ایران باشد.

 

 

سناتورهای آمریکایی سرگرم بررسی دو راه و شیوه گوناگون هستند تا فشار بر جمهوری اسلامی را در رابطه با مذاکرات اتمی افزایش دهند. نمایندگان کنگره در حال تهیه طرحی هستند که بر اساس آن، هرگونه توافق احتمالی هسته‌ای با جمهوری اسلامی باید از تأیید کنگره بگذرد.

 

 

همچنین برخی اعضای کنگره طرح دیگری را تهیه کرده‌اند که عدم توافق نهایی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ تا پایان ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی (۹ تیرماه ۱۳۹۴) تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در پی داشته باشد.

 

 

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با این طرح‌ها مخالف کرده و می‌گوید که در صورت تصویب توسط کنگره، با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری آنها را وتو خواهد کرد.

 

 

ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در ژنو

 

در حالی که به نظر می‌رسد مجالس ایران و ایالات متحده آمریکا در تلاش‌اند بر نتایج مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارند، دیپلمات‌های دو کشور مذاکرات فشرده‌ای را دنبال می‌کنند. عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران روز شنبه گفت که مذاکرات با هیئت مذاکره کننده ایالات متحده آمریکا به سرپرستی وندی شرمن ادامه داشته است.

 

 

به گفته عراقچی، روز یکشنبه مذاکرات میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان با حضور همه معاونان در سطح عمومی برگزار خواهد شد. این مذاکره کننده ارشد ایران در مورد مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا گفت که فضای مذاکرات کاملا جدی است و دو طرف خواستار برای رسیدن به توافق هستند.

 

 

وی با این حال با اشاره به مشکلات و اختلاف نظرها گفت: «در برخی موارد فاصله خیلی زیاد است و در برخی موارد نیز کم است. تلاش ما نزدیک کردن فاصله‌های بین دو طرف است.»

 

 

444