«هایکو مَس» وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باید از توافقات یکجانبه با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود که به ضرر متحدان اروپایی آمریکا است، خودداری کند.

به گزارش ندای گیلان،هایکو مس که کشورش در چند وقت گذشته هدف انتقادهای ترامپ به دلیل خرید انرژی از مسکو بوده است، در گفت و گو با روزنامه آلمانی «بیلد ام زونتاگ» افزود: توافقات یکجانبه با روسیه می تواند به ضرر متحدان آمریکا باشند هر چند که در نهایت ضرر اصلی متوجه واشنگتن خواهد شد.
وی افزود: کسی که به شرکایش آسیب می رساند، در نهایت خود بازنده خواهد بود.
وزیر امور خارجه آلمان همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در سطح سران آمریکا و روسیه به پیشرفتی در زمینه خلع سلاح هسته ای دست یابد.
وی افزود: ما همیشه گفته ایم که به چنین مذاکراتی با روسیه نیاز هست.
ترامپ و پوتین روز دوشنبه در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار و گفت و گو می کنند. مقامات دو کشور گفته اند که سوریه و اوکراین و روابط دوجانبه محور مذاکرات آنها تشکیل می دهد.
ترامپ به تازگی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در حاشیه اجلاس سالانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل دیدار کرد.
این نشست در بحبوحه انتقاد ترامپ از آلمان بر سر آنچه که رئیس جمهوری آمریکا «وابستگی افراطی برلین به گاز روسیه» توصیف کرده است، برگزار شد.
وی حتی آلمان را «اسیر» روسیه خواند؛ موضوعی که مرکل با رد آن گفت که برلین سیاستی مستقل بر اساس سیاست خارجی اش اتخاذ کرده است.
ترامپ از زمان روی کار آمدنش با اظهارات و رفتارهایش شرکای قدیمی آمریکا را آزرده خاطر کرده است. وی به غیر از انتقاد از آلمان به دلیل سیاست خرید انرژی از روسیه، آغاز جنگ تجاری با چین ، کمک به شکست اجلاس گروه 7 در کانادا و اهانت جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، تعرفه های سنگینی را علیه متحدان آمریکا وضع کرده است.
اما انتقادهایش ازهیچ یک از این کشورها به اندازه آلمان نبوده است. به رغم این که آلمان طی دهه ها نزدیک ترین متحد آمریکا بوده است، اکنون ظاهرا به دشمن شماره یک ترامپ تبدیل شده است.
تارنمای آلمانی اشپیگل با اذعان بر این مساله نوشت: ترامپ از حضور خودروهای آلمانی درخیابان های آمریکا ناراحت است. وی با توهمات درباره برخی افزایش برخی جنایت های هولناک در آلمان مواجه است و اکنون ازاین که برخی از آلمانی ها از رهبری این کشور ناراضی هستند، خرسند است.