نماینده مردم رشت در مجلس از افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی و سه برابر شدن هزینه‌های کاشت و برداشت محصول برنج در مقایسه با سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: مردم و کشاورزان گیلانی نسبت به بیمه بی اعتماد هستند و در حالی‌که امسال خسارات زیادی به آنان وارد آمد تنها 20 درصد شالیزارهای گیلان بیمه بودند.

به گزارش ندای گیلان،سید علی آقازاده صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به علت بارش شدید باران سطح بسیار زیادی از شالیزارهای استان گیلان دچار خسارت شده و هزینه‌های هنگفتی به شالیکاران استان وارد شده است اظهار داشت: فرهنگ بیمه کردن محصول برنج در گیلان به علت ضعف اجرایی نهادینه نشده است.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی، صنعت و گردشگری پایه‌ریزی شده است موقعیت ویژه استان در تولید محصول استراتژیک برنج را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: قوانین، دستورالعمل‌ها، تجهیزات و امکانات برای توسعه کشاورزی گیلان وجود دارد اما تحقق آن به ظرفیت‌های اجرایی استان برمی‌گردد.

آقازاده با بیان اینکه در بخش مکانیزاسیون تولید برنج استان گیلان تاکنون کارها و اقدامات خوبی انجام شده است برنامه‌های اجرایی شده را کافی ندانست و تصریح کرد: بنده به شدت در این مورد انتقاد دارم زیرا امر مکانیزاسیون در راستای اقتصادی کردن تولید محصول برنج موضوعی است که باید بیشتر از این‌ها دنبال می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توسعه صنایع تبدیلی و توجه بیشتر به بحث بازرگانی محصول استراتژیک برنج را خواستار شد و ابراز داشت: برای پیشرفت و توسعه در بخش تولید برنج مؤلفه‌هایی مانند تسطیح اراضی، تجهیز آب‌بندان‌ها، مکانیزاسیون، تأمین نهاده‌ها و نظایر این وجود دارد که مانند یک زنجیره به هم وابسته‌اند.

وی ادعای مسئولان ذیربط در باب چهار دهه فعالیت و حرکت در راستای توسعه مکانیزاسیون تولید برنج و گذر از تولید سنتی به سمت تولید صنعتی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: باید بررسی شود که این برنامه‌ها تا چه حد توانسته به اقتصادی کردن تولید برنج کمک کند و چه دستاوردهایی برای استان و کشاورزان به بار آورده است.

آقازاده تولید ۲ تن برنج در هر هکتار با وجود تمام اقدامات تحقیقاتی و صنعتی که تاکنون انجام شده است را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه انجام تحقیقات علمی و نوآوری‌‌ها باید در خدمت تولید قرار گیرد افزود: در کنار تحقیقات پژوهشی باید بسترهای اجرایی آن فراهم شود در غیر این‌صورت تغییر مثبتی در تولید برنج استان پدید نمی‌آید.

نماینده مردم رشت در مجلس از افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی و سه برابر شدن هزینه‌های کاشت و برداشت محصول برنج در مقایسه با سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: مردم و کشاورزان گیلانی نسبت به بیمه بی اعتماد هستند و در حالی‌که امسال خسارات زیادی به آنان وارد آمد تنها ۲۰ درصد شالیزارهای گیلان بیمه بودند.

نماینده مردم رشت در مجلس حراج کردن و فروش زمین‌های کشاورزی استان گیلان را زنگ خطری که باید مسئولان اجرایی نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشند تلقی کرد و گفت: متوسط زمین کشاورزی هر خانوار در گیلان حدود ۷ هزار متر است که آن هم با گذشت زمان و بحث وراثت روز به روز کمتر هم می‌شود.