با بررسی‌های انجام شده و اعلام کار‌شناسان دانشگاه علوم پزشکی بسیاری از متکدیان سطح شهر دارای بیماری‌های مختلف بویژه واگیردار هستند که ارتباط مردم با آنان می‌تواند در سرایت انواع بیماری‌ها مؤثر باشد.

به گزارش ندای گیلان: یونس رنجکش در کمیته ساماندهی متکدیان استان گیلان اظهار داشت: نگاه مردم به کمک به نیازمندان باید تغییر کند و هر نیازمندی که دستی پیش روی آنان دراز کرد مستحق کمک نیست.
وی ادامه داد علاوه برآسیب‌های روانی و ایجاد منظر نامناسب در جامعه پدیده تکدی‌گری و ارتباط مستقیم مردم با این افراد تهدید کننده سلامت عمومی نیز هست که این امر باید از طریق مسؤلان بهداشتی به اطلاع مردم رسانده شود.
رنجکش یادآور شد: با بررسی‌های انجام شده و اعلام کار‌شناسان دانشگاه علوم پزشکی بسیاری از متکدیان سطح شهر دارای بیماری‌های مختلف بویژه واگیردار هستند که ارتباط مردم با آنان می‌تواند در سرایت انواع بیماری‌ها مؤثر باشد.
دبیرکمیته ساماندهی متکدیان گیلان افزود: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و وجود حس انساندوستی در جامعه گیلان، این استان با حضور متکدیان مختلف بویژه در رشت، مرکز استان روبرو است که تنها راه مقابله با متکدیان افزایش آگاهی‌های عمومی واستقبال نکردن مردم از این افراد است.
رنجکش ادامه داد: مردم برای کمک به نیازمندان و ارضای حس انساندوستانه خود می‌توانند به مؤسسات خیریه وپایگاه‌های رسمی که در آن‌ها افراد نیازمند شناسایی شده‌اند مراجعه وبه فعالیت‌های انساندوستانه خود بپردازند.
وی تاکید کرد: سازمان‌های مختلف باید با انجام اقدامات تبلیغی و آگاه سازی مردم، آنان را نسبت به کمک به نیازمندان واقعی تشویق واز پرداخت هر گونه کمک به متکدیان حرفه‌ای باز دارند.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان به شناسایی متکدیان و تکمیل بانک اطلاعاتی آنان توسط شهرداری رشت و بهزیستی استان اشاره کرد و یادآور شد در این زمینه اقدامات فوق انجام گرفته که باید ادامه یابد.
وی عنوان کرد: بایداز هر تریبونی برای فرهنگ سازی در این زمینه اقدام تا بازار کسب و کار متکدیان حرفه‌ای در استان برچیده شود.
رنجکش اضافه کرد: حضور متکدیان زیبنده استان گیلان نیست و درکمیته ساماندهی متکدیان استان اقداماتی جدی برای جمع آوری آنان در دست اجراست./ایلنا