هاشمي‌ انقلابي و هاشمي مرد جنگ، پايان جنگ را آغاز سازندگي دانست و چنان گام‌هاي بلندي را براي ساختن ايران برداشت كه از هر كسي ساخته نبود

یاداشت ندای گیلان:نام هاشمي‌رفسنجاني با فرازهاي تاريخ معاصر و به‌ويژه نيم قرن اخير ايران در هم تنيده است؛ نامي كه در مهم‌ترين حوادث ٥٠ سال اخير نقش محوري داشته است، نقشي كه بي‌بديل و تاريخ‌ساز بوده است و بي‌جهت نيست كه نام او را در راستاي نام‌هاي تاريخ ساز ديگر چون اميركبير قرار مي‌دهند.
در انقلاب يكي از درخشان‌ترين نام‌هاي پس از حضرت امام با نقشي بي‌بديل هاشمي بوده و كافي است نگاهي به روزنگار تاريخ بيندازيم تا در برگ‌هاي سبز و سربلند آن از آغاز مبارزات عليه استبداد پهلوي اين ادعا با هزاران سند و مدرك به اثبات برسد.
نقش هاشمي‌رفسنجاني در مبارزه پيش از انقلاب و استقرار نظام خلاصه نمي‌شود. او در تثبيت نظام در بحراني‌ترين دوران يعني هشت سال جنگ در جايگاه فرماندهي جنگ و رياست‌ قوه مقننه چنان سرنوشت‌ساز بود كه نظام و كشور امروزي را بدون نقش مدبرانه او نمي‌شود تصور كرد. اين معني همان جمله امام امت است كه بودن انقلاب را به بودن هاشمي گره زده بودند و اين شايد معناي همان اطميناني بود كه امام هنگام رحلت از آن گفته بود.و اما پس از رحلت حضرت امام، هاشمي كسي بود كه رهبر معظم انقلاب ديروز در پيام‌شان به او اينچنين اشاره كرده‌اند؛ خبر درگذشت ناگهاني رفيق ديرين و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامي و همكار نزديك سال‌هاي متمادي در عهد جمهوري اسلامي.هاشمي‌ انقلابي و هاشمي مرد جنگ، پايان جنگ را آغاز سازندگي دانست و چنان گام‌هاي بلندي را براي ساختن ايران برداشت كه از هر كسي ساخته نبود. او بود كه با اعتماد به نفس تمام، اميد را در دل سازندگان ايجاد كرد و ويرانه‌هاي هشت سال جنگ هيچگاه نااميدش نمي‌كرد.

حالا در قامت رييس اجرايي و فرمانده سازندگي قد علم نمود و پرچم عزت و كرامت ايراني را به اهتزاز درآورد و چنان كشور را در مسير رشد و توسعه قرار داد كه اگر امروز زيرساخت‌هاي هشت ساله رياست‌جمهوري او را حذف كنيم چيزي از ايران آباد نمي‌ماند.
هاشمي مرد هميشه در صحنه‌اي بود كه به ياري كاگزاران ديروز او، نهال اصلاحات كاشته شد و فراز آزادي در استمرار آبادي در هشت سال دولت اصلاحات با حمايت‌هاي او شكل گرفت و او بود كه در برابر بي‌اخلاقي‌ها خم به ابرو نياورد و دست از حمايت دوران‌ساز گفتمان آزادي و آبادي و پيشرفت و كرامت ايراني برنداشت و تمام ناملايمات را به جان خريد تا ايران و ايراني دوباره گرفتار هرج و مرج نشود.
اما دردهاي هشت سالي كه قلب او را شكست و كمر او را خميده كرد نااميدش نكرد و همچنان دست غيرت بر زانوي همت گماشت و قطار خارج از ريل توسعه را با هديه دادن دولت تدبير و اميد به تاريخ و ملت به ريل اميد و آبادي و آزادي برگرداند تا ثابت كند قلب او تا زماني كه اين اميد برقرار نشود آرام نمي‌گيرد.آري حال او همانگونه كه گفته بود با خيال راحت و با قلبي آرام در كنار امام خويش جاي خواهد گرفت و مي‌داند مردان دفاع ديروز او و سازندگان امروز ايران و اصلاحگران با تدبير اين سرزمين، اميدوار به آينده روشن، ميراث مرد انقلاب و جنگ و سازندگي و اصلاحات را پاسداري خواهند كرد و به پاس تلاش‌هاي او ايران آباد و آزاد را وجهه همت خود قرار خواهند داد.
به روان اين مرد بزرگ و تاريخ‌ساز درود مي‌فرستم و از خداوند منان براي ايشان علو درجات را خواستارم و اميدوارم با روح امام و شهداي انقلاب و دفاع مقدس محشور شود و براي خانواده بزرگ هاشمي عزت و سربلندي را مسئلت مي‌نمايم.

الياس حضرتي نماينده مجلس