در شرایطی که مذاکرات هسته ای در وین ضرب الاجل ها را یکی پس از دیگری رد می کند، مقامات ایرانی کمپین عمومی را برای مقصر جلوه دادن آمریکا در صورت شکست مذاکرات آغاز کرده اند.

سی ان ان طی گزارشی با عنوان «در توافق با ایران به دنبال رویای آرمانی نباشید» نوشت: مذاکره کنندگان در وین شاید تنها چند روز با توافقی فاصله داشته باشند که ممکن است روش تعامل جهان با ایران را تغییر دهد. در بهترین شرایط، توافق هسته ای اولیه می تواند درهای تنش زدایی گسترده تر میان ایران و غرب را پس از چندین دهه بی اعتمادی باز کند.
در ادامه گزارش سی ان ان آمده: اما نباید از یاد برد که هدف از این توافق هسته ای، اقدامی در جهت اعتمادسازی نیست. قدرت های جهان سعی می کنند اطمینان حاصل شود که ایران درصورت فرار هسته ای از توافق، دست کم به یک سال زمان نیاز دارد. و در ورای تمام این مذاکرات و اقدامات، تحریم های مربوط به حقوق بشر و تروریسم همچنان باقی می ماند. از یاد نبرید که نکته اساسی تحریم ها، امتیازگیری است. تحریم های هسته ای در ازای امتیازات هسته ای برداشته می شوند و تحریم های حقوق بشری در قبال امتیازات حقوق بشری. ایران نباید در ازای گام هایی که برنداشته پاداش بگیرد.
سی ان بی سی: توافق ایران می تواند مسابقه تسلیحاتی به راه اندازد- یا باعث تقویت تجارت شود
سی ان بی سی نیز در گزارشی با عنوان «توافق ایران می تواند مسابقه تسلیحاتی به راه اندازد- یا باعث تقویت تجارت شود» نوشت: توافق هسته ای ایران می تواند به معنای یک مسابقه تسلیحاتی جدید در خاورمیانه باشد- یا روابط میان دشمنان تاریخی را تقویت کند. علیرضا نادر، تحلیل گر ارشد سیاست بین الملل اندیشکده رند  در اینباره گفت: «مسابقه تسلیحاتی خاورمیانه تاحدودی در جریان است. و این تنها به دلیل برنامه هسته ای ایران یا یک توافق نیست، بلکه مسئله احساس خطر است- این احساس که قدرت ایران در خاورمیانه رو به افزایش است.»
بلیس میزتال، مدیر برنامه امنیت ملی مرکز سیاست دوحزبی گفت: «نه تنها عربستان و اسرائیل، بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار علاقمند به سرمایه گذاری در توانمندی های دفاعی خواهد شد. آمریکا با فشارهای بیشتری برای افزایش کیفیت و کمیت تسلیحاتی که به عربستان و اسرائیل ارائه می کند، روبرو خواهد شد.» اسرائیل و عربستان بخش عمده تسلیحات پیشرفته خود را از شرکت های آمریکایی دریافت می کنند.
با این حال برخی ناظران خاورمیانه معتقدند این توافق می تواند روابط منفی در خاورمیانه را با توجه به حضور ایران در روند تجارت با همسایگانش بهبود بخشد.
یکی از مقامات بانک جهانی به سی ان بی سی گفت در شرایطی که شراکت تجاری ایران به دلیل تحریم های غربی، به سمت آسیا گرایش پیدا کرده، یک توافق هسته ای می تواند روابط تجاری با غرب را تقویت کند.
شانتایانان دواراجان، اقتصاددان ارشد حوزه خاورمیانه و شمال آفریقای بانک جهانی گفت: «اگر تحریمی در این میان نباشد، پس دلیلی هم وجود ندارد که اعضای اتحادیه اروپا نخواههند از ایران نفت بخرند.»
یکی از مسائلی که مسلما رخ خواهد داد این است که یک توافق هسته ای با ایران که منجر به لغو تحریم های اقتصادی شود، بر قیمت جهانی نفت تاثیر خواهد گذاشت. بانک جهانی برنامه شبیه سازی را در مورد تاثیر لغو تحریم های اقتصادی ایران اجرایی کرد و دریافت که چنین اتفاقی روزانه یک میلیون بشکه نفت به بازار جهانی اضافه خواهد کرد و احتمالا از قیمت ها خواهد کاست.
دواراجان در ادامه افزود: «تاثیر فوری افزوده شدن روزانه یک میلیون بشه نفت به صادرات از سوی ایران، طی یک بازه زمانی دو ساله باعث افت 14 درصدی یا حدود 10 دلاری قیمت هر بشکه نفت خواهد شد، و این برآورد با فرض اینکه دیگر صادرکنندگان برای کاهش قیمت نفت، صادرات نفتی خود را کاهش نخواهد داد، انجام شده است.»
بر اساس برآوردهای بانک جهانی انتظار می رود سرمایه گذاری مستقیم خارجی شرکت های چندملیتی در ایران به سه میلیارد دلار برسد. این رقم دو برابر میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دوره تحریم های شدید طی سال های 2012 تا 2014 است.
نیویورک تایمز: ایران کمپین مقصر جلوه دادن آمریکا را آغاز کرده است
این در حالی است که نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «ایران کمپین مقصر جلوه دادن آمریکا در صورت شکست مذاکرات را آغاز کرده است» می نویسد: در شرایطی که مذاکرات هسته ای در وین ضرب الاجل ها را یکی پس از دیگری رد می کند، مقامات ایرانی کمپین عمومی را برای مقصر جلوه دادن آمریکا در صورت شکست مذاکرات آغاز کرده اند.
در ادامه این گزارش آمده: مدت ها است که دیپلماسی عمومی ایران به دنبال متقاعد کردن تندورهای داخلی در مورد این توافق احتمالی بوده است. اما با توجه به اینکه توافق موقت میان ایران و قدرت های غربی روز جمعه بار دیگر تمدید شد، به نظر می رسد دولت ایران لزوم متقاعد کردن مردم ایران در مورد اینکه هرکاری می توانسته برای رسیدن به توافق نهایی و لغو تحریم های اقتصادی انجام داده را تشخیص داده است. تحلیلگران گفتند که ایران هر کاری ممکنی برای متقاعد کردن افکار عمومی خود مبنی بر مسئول بودن آمریکا برای هرگونه فروپاشی و شکست مذاکرات انجام خواهد داد./فرارو