سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما از رد شدن احتمالی برجام در کنگره نگرانی نداریم و نگرانی را آن‌هایی باید داشته باشند که آثار برجام برخلاف منافعشان است.

به گزارش نداي گيلان: مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس خبری که امروز چهارشنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد با تبریک ولادت امام رضا (ع) و همچنین تبریک هفته دولت گفت: با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر امیدواریم که رهپویان خوبی برای آن‌ها باشیم که از همه داشته هایشان که در راه انقلاب و مردم گذشتند.
وی همچنین با اشاره به دومین سالگرد استقرار دولت یازدهم که در انتخابات حماسه‌ساز خرداد 92 شکل گرفت یادآور شد: آقای روحانی در آن زمان به صراحت اعلام کرد که در عرصه سیاست خارجی به دنبال تعامل سازنده و گفت‌وگو براساس احترام متقابل است. و معتقد است این موضوع تنها به سود ایران بلکه به سود همه کشورهای منطقه و دنیاست.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تنش‌زدایی،‌احترام متقابل و تعامل سازنده اساس سیاست خارجی ماست و آن را در مسیر رشد و پیشرفت همگام با حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی دنبال می‌کنیم.
افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته نشان داده که نه تنها برای صلح و امنیت اهمیت قائل است بلکه تقویت صلح را مهم دانسته و در این راستا گام برمی‌دارد یادآور شد: ما آماده همکاری و تعامل با همه همسایگان و کشورهای مهم منطقه هستیم.
افخم افزود: رویکرد جمهوری اسلامی نشان داده که مخالفت و ستیز با هرگونه تجاوز و زورگویی جزویی از سیاست خارجی ماست.
وی افزود: دولت یازدهم تلاش خود را برای بازگشت ثبات و آرامش در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و اجتماع و فرهنگ به کار گرفته که این رویکرد به ایجاد اعتماد مردم و تقویت امید در جامعه برای آینده بهتر منجر شده است. همه خدمتگزاران ملت تلاش بی وقفه دارند تا آنچه مردم شایسته آن هستند حاصل شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه خوشبختانه با ورود دولت به سال سوم میزان اعتماد عمومی به سیاست خارجی ارتقا یافته است، نمونه آن‌را پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و حصول برجام خواند و افزود: امروز جامعه بین‌المللی با رغبت و اشتیاق خواهان همکاری‌های بیشتر با ایران است.
افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر و موثر بار دیگر گزینه گفت‌وگو را در دنیا زندگی کرده است و امروز دیپلماسی و همکاری جمعی امید جهانیان برای حل معضلاتی چون تروریسم افراطی گری و مشکلات جمعی و و بحران محیط زیست و سلاح‌های کشتار جمعی بسیاری معضلات دیگر شده است.
وی افزود: ملت ایران به جهانیان نشان داد که تهدید در مقابل اراده ملت‌ها ناکارآمد است و امروز گزینه‌های تکریم و تعامل سازنده ضرورت‌های جامعه جهانی است که طی دو سال گذشته از سوی ایران دنبال شده است و امیدواریم با تداوم و پشتیبانی مردم بتوانیم این مهم را به خوبی پیش ببریم.
وی در پاسخ به و سوالی در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های انگلیس و ایران اظهار داشت: طی هفته‌ای که گذشت بعد از 4 سال سفارتخانه‌های دو کشور همزمان بازگشایی شد و کارداران غیر مقیم مسئولیت کارداری مقیم را برعهده گرفتند. فعالیت‌های‌ آن‌ها آغاز شده و به تدریج به سمت یک فعالیت کامل حرکت می‌کنند.
افخم ادامه داد: خدمات کامل به ایرانیان و انگلیسی ها به طور تدریجی در دستور کار قرار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص مصوبه مجلس درباره کاهش سطح روابط به سطح کارداری نیست گفت: این مصوبه هنوز در دستورکار است ولی فصل دیگری از روابط دو کشور شروع شده است که این ظرفیت‌ها ، فرصت های دیگری را به همراه دارد و اگر امکانش باشد در زمان خود بررسی می‌شود.
افخم در خصوص تشکیل کمیسیون بررسی برجام نیز گفت: کمیسیون مشترک برجام در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح معاونین برگزار می‌شود و اینکه امکان نشست وزیران عضو باشد نیز بررسی خواهد شد.
همچنین در خصوص کار گروه‌ها و وظایف آن‌ها بحث و بررسی می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این نشست در برنامه کار قرار دارد روز آن قابل اعلام نیست اما در سطح معاونین خواهد بود افزود: امروز با هر میزان اطلاعات موجود برنامه‌ریزی می‌شود و اگر موضوعی خارج از آن باشد ممکن است موثر باشد.
افخم درباره زخمی شدن خبرنگار صدا و سیما در سوریه نیز گفت: وزارت خارجه در این خصوص اطلاعیه‌ای منتشر کرده و ضمن محکوم کردن این اقدام خواسته است که مردم بیگناه و خبرنگاران هدف قرار نگیرند.
وی همچنین افزود: تدابیری را در از طریق سفارت انجام دادیم تا این خبرنگار از لاذقیه به دمشق منتقل شده و خوشبختانه حالش رو به بهبود است.
افخم ابراز امیدواری کرد که حرفه خبرنگاری که خطرات خاص خود را دارد بتواند محیط امن فعالیت خود را داشته باشد و نهادهای بین‌المللی تعطیلاتی را بر فعالیت های آزاد رسانه‌ای داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گفت‌وگوهای ایران و 6 کشور حاشیه خلج فارس نیز گفت همکاری با کشورهای منطقه جزو اولویت‌های ما بوده و سیاست ثابت و اصولی ماست و چرا که ثبات در منطقه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. گفت‌وگو امروز اجتناب ناپذیر و جزو سرنوشت دولت‌های منطقه است.
افخم یادآور شد: ما خواهان بهترین مناسبات با همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه هستیم و امیدواریم بتوانیم بهترین همکاری‌ها را داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه کشورمان و اقدامات برای حل بحران یمن نیز گفت: گفت وگوهایی را هم در قالب سفرهای آقای ظریف به منطقه و هم در سطوح مختلف در حال انجام داریم که برای یافتن راه‌حل‌های بحران‌ها دنبال می‌شود.
وی افزود: تروریسم و افراطی گری چهره خشونت آمیز خود را نشان داده که امیدواریم با همکاری‌های منطقه‌ای به حل آن‌ها کمک کنیم. در سفرهای آقای ظریف به منطقه که دور بعدی آن نیز به زودی انجام می‌شود، علاوه بر تشکیل روند مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگو در این خصوص تلاش می‌شود تا آثار خشونت‌ها در منطقه کم شود.
افخم ادامه داد: گفت‌وگوها در سطح معاونین و سفرا دنبال می‌شود و مجموعه موارد در حال کار است و تقویت دیپلماسی در حال پیشرفتن است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گم شدن ماهیگیران جمهوری آذربایجان در آب‌های ایران نیز گفت« دستگیری آن‌ها از سوی ایران درست نیست و خبرسازی‌هایی بوده که به این سمت رفت.
وی ادامه داد: همکاری‌هایی با سفارت آذربایجان در ایران و وزارت خارجه انجام گرفت و ما بلافاصله فعالیت های خود را به حل این موضوع آغاز کردیم ماهیگیران در آب‌های آذربایجان بودند و طبق اخبار ما آن‌ها به سلامت بازگشته و مشکلی نداشتند.
افخم افزود: مشکلی برای قایق ماهیگران به وجود آمده بود و آن‌ها برای 9 تا 10 روز مجبور بودند در قایق از آذوقه ذخیره خو استفاده کنند که پس از آن نیروهای امدادی به کمک آن‌ها شکافتند.
افخم ابراز امیدواری کرد که با هوشیاری همه رسانه‌ها و هوشیاری همه مانع از این شدیم که ترفندهای خبری بر روابط کشورها اثر بگذارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص احتمال رد شدن برجام در کنگره نیز گفت: ما از این بابت نگرانی نداریم و مسیری را طی کردیم که کاملا هوشمندانه بوده است. این توافق برد برد و فرصت مناسبی برای جامعه بین‌الملل است که مورد استفاده همه طرف‌ها و همچنین طرف‌های ثالث قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ما از رد شدن احتمالی طرح در کنگره نگرانی نداریم یادآور شد نگرانی را باید آن‌هایی داشته باشند که آثار برجام برخلاف منافع آنهاست و این فرصت صدای جنگ طلبان را درآورده است.