آذر منصوری می گوید:به طور قطع غلبه نگاه بدبينانه و امنيتي نسبت به احزاب، مانع بزرگي در فعال شدن اين ظرفيت مهم و تاثيرگذار از جامعه مدني ايران است.
به گزارش ندای گیلان،آذر منصوري  قائم‌مقام دبيركل حزب اتحاد ملت ايران در یادداشتی نوشت:ديپلماسي عمومي در دنياي امروز به كمك ديپلماسي رسمي كشورها مي‌آيد و در اقدامي هماهنگ و در راستاي تقويت منافع ملي كشور‌ها ايفاي نقش مي‌كند .

در وضعيتي كه ايران امروز در آن گرفتار آمده است، تنها ديپلماسي رسمي جمهوري اسلامي و به خصوص محمدجواد ظريف است كه به عنوان نماينده رسمي ايران از حقوق كشور به خوبي دفاع مي‌كند. اما كشورهاي طرف مقابل در اقدامي هماهنگ و با فعال‌سازي ظرفيت‌هاي خود به ويژه جامعه مدني، دانشگاهيان، نخبگان و‌ رسانه‌هاي خود، جنگ رواني را عليه ايران آغاز كرده‌اند.

احزاب به عنوان بازيگران اصلي فضاي سياسي نيز چنانچه از ميزاني از اثرگذاري برخوردار باشند كه جاي پاي آنها در قدرت حقيقي سياسي ديده شوند مي‌توانند، بخشي از ماموريت ديپلماسي عمومي كشورها را به عهده گيرند.

بازي ترامپ عليه برجام و فشار همه‌جانبه‌اي كه با هم‌پيمانان خود عليه ايران آغاز كرده است نيز از اين قاعده مستثني نيست.

هر چند در حزب متبوع خود اين همراهي حداكثري با او براي خروج از برجام ممكن است، وجود نداشته باشد.

اما به هر ترتيب شواهد نشان مي‌دهد، حزب دموكرات امريكا و به خصوص برني سندرز به عنوان يكي از چپ‌ترين ليدرهاي اين حزب امروز بيش از قبل وارد ميدان شده و سياست‌هاي او را به‌ شدت نقد مي‌كند.

به ياد دارم در زمان دولت اصلاحات يكي از ماموريت‌هاي سياسي خود در سياست خارجي را تعامل با احزاب كشورهاي منطقه و جهان تعريف كرده بودند، اين موضوع تا حدي به عنوان يك رويكرد پذيرفته شده بود كه خانه احزاب نيز در نشست‌هاي خارجي احزاب حضور پيدا مي‌كرد و از مواضع جمهوري اسلامي در منطقه و جهان دفاع مي‌كردند و در حزب مشاركت نيز اين يكي از ماموريت‌هاي دفتر سياسي ديدار و گفت‌وگو با نمايندگان احزابي بود كه به دلايل مختلف به ايران سفر داشتند.

حال كه ترامپ با همه ظرفيت‌هاي ديپلماسي رسمي و عمومي دولت امريكا و هم‌پيمانانش و رسانه‌ها جنگ رواني همه‌جانبه‌اي را عليه ايران آغاز كرده است، دولت و حاكميت ايران نيز بايد با اين رويكرد فضا را براي به كارگيري ظرفيت‌هاي ديپلماسي ايرانيان داخل و خارج فراهم كند و يكي از اين ظرفيت‌ها احزاب هستند. به‌طور قطع غلبه نگاه بدبينانه و امنيتي نسبت به احزاب، مانع بزرگي در فعال شدن اين ظرفيت مهم و تاثيرگذار از جامعه مدني ايران است.

اين نگاه مشمول فعالان رسانه‌اي خارج از ايران نيز مي‌شود. فعالاني كه چنانچه جمهوري اسلامي روي خوش به آنها نشان دهد، مي‌توانند از توان خود براي تقويت ديپلماسي رسمي ايران و در خدمت منافع ملي ايران از همه توان خود استفاده كنند.

با اين نگاه به باور من بايد ديد احزاب ايران با چه احزابي در منطقه و جهان مي‌توانند ارتباط و تعامل سازنده برقرار كنند كه در خدمت ديپلماسي رسمي كشور، اين ظرفيت را براي فعال‌سازي ديپلماسي عمومي فعال كند.

در حال حاضر حزب اتحاد ملت ايران هيچ برنامه و‌ دستور كاري براي تعامل با احزاب خارجي ندارد. بعد از روي كار آمدن دولت نهم رويكرد دولت نسبت به موضوع تغيير كرد و اساسا احزاب را در چنين جايگاهي نمي‌ديد كه بخواهند تعاملات بيروني در اين سطح داشته باشند. به همين دليل و نگاه سلبي كه به احزاب وجود داشت تا جايي كه حتي خانه احزاب هم تعطيل شد، اساسا نگاه به اين سطح از تعامل احزاب با احزاب بيروني به خصوص احزابي كه در صف منتقدان يا مخالفان دولت بودند، نگاه امنيتي بود و هر ديدار و گفت‌وگويي با هر مقام حزبي يا غير حزبي در اين سطح تحمل نمي‌شد.