سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت بیان خود را در زمینه ارز تغییر نداده است، همواره گفته ام دولت با افزایش غیرطبیعی و غیر متعارف نرخ ارز مخالف است

ندای گیلان – محمد باقر نوبخت تاکید کرد: ما حق نداریم منابع مردم را که از نفت و صادرات حاصل می شود به آسانی در اختیار عده ای قرار دهیم تا در کشورهای همسایه خانه و ویلا بخرند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجلس در قانون بودجه تصویب کرد اگر دولت به هر دلیلی برای تنظیم بازار، نرخ ارز را به جای سه هزار و 500 تومان، هر عدد دیگری در نظر گرفت، مازاد درآمد ارز به خزانه واریز و باید متناسب با سر فصل هزینه ها استفاده شود.

نوبخت درباره تعیین نرخ4200 تومانی برای ارز گفت: نرخ 3500 تومان که در لایحه و مصوب مجلس آمد مبنای محاسباتی است، یعنی وقتی حدود 50 میلیارد دلار نفت می فروشیم و ارز را با این رقم کسب می کنیم، چون بودجه ما ریالی است باید به عددی تبدیل کنیم تا نرخ برابری ایجاد شود، سال گذشته این رقم حدود 3200 تا 3300 تومان بود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در قانون بودجه سال 97، اظهار کرد: مجلس در مبحث ارز قانون بودجه تصویب کرده است که اگر دولت به هر دلیلی برای تنظیم بازار نرخ ارز را به جای 3500 تومان هر عدد دیگری در نظر گرفت، درآمد جدیدی کسب و این منبع درآمدی جدید در ردیف های مصرفی مشخصی هزینه شود، بنابراین مازاد درآمد ارز به خزانه واریز و باید متناسب با سر فصل هزینه ها استفاده شود.

سخنگوی دولت به روند انتخاب نرخ 4200 تومان ارز اشاره کرد و گفت: در جلسه ستاد اقتصادی نرخ های مختلفی پیشنهاد شد و همه افراد مبنای نظری شان را گفتند، عده ای با مفروضات و مبانی نظری پیشنهاد می کردند قیمت دلار را در حد 3900 تا تومان 3950 بگذاریم کافی است، عده ای مبانی محاسباتی شان این بود که اگر مثلا 4500 یا 4600 بگذاریم رقم مطمئن تری است و عده ای همین عدد 4200 را می گفتند.

**سیاست تک نرخی شدن ارز پیاده شد

نوبخت ادامه داد: در نهایت همه استدلال ها و محاسبات مطرح شد و آنچه که قابل اجرا و مبانی آن همه را قانع کرد، این بود که با 4200 تومان می توانیم اقدام را انجام دهیم، ضمن اینکه مدت ها بود که می خواستیم سیاست یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهیم، در حال حاضر تقریبا این کار صورت گرفته است همه نیازهای واقعی کشور با رقم 4200 پاسخ داده می شود.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر مشکل کمبود منابع ارز را نداریم، بیان کرد: در حال حاضر مشکل این نیست که منابع ارزی ما تقلیل پیدا کرده است، بلکه صادرات نفتی 50 میلیارد دلار است، منابع صادراتی غیر نفتی 46 میلیارددلار وجود دارد، 90 میلیارددلار منابع ارزی داریم.

این عضو دولت تاکید کرد: چیزی که باعث شد این منابع نتوانست پاسخ دهد، سلسله تقاضای های جدید غیرواقعی بود چه آنهایی که فکر می کردند هر چه ریال دارند به دلار تبدیل کنند و سفته بازی صورت گیرد، چه عده ای که فکر کنند این منابع را به صورت خروج سرمایه استفاده کنند.

**قیمت یورو متناسب با ارز 4200 تنظیم می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور در خصوص جایگزینی یورو در مبادلات، اظهار داشت: شکی در این نیست که می خواهیم دلار را از محاسباتمان کنار بگذاریم و در حوزه یورو کار کنیم چرا که یورو مانند دلار در وضعیت تحریمی قرار ندارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت یورو در روزهای اخیر و مدیریت نرخ این ارز از سوی دولت بیان داشت: افزایش نرخ یورو متناسب با افزایش چشم گیر غیر واقعی دلار بود، اما وقتی دلار 4200 باشد سایر ارزها براساس 4200 تومان تنظیم می شود.

این عضو کابینه دولت در باره نامه رئیس بانک مرکزی به مقام معظم رهبری برای جایگزینی ارز گفت: از آنجایی که این نامه را شخص دکتر سیف نوشته اند از آن بی اطلاع هستم.

**توضیح نوبخت درباره عدم یک صدایی دولت درباره ارز

نوبخت به انتقاد رئیس مجلس در خصوص شنیده شدن یک صدا از دولت در زمینه ارز، اشاره کرد و توضیح داد: وقتی دولت می گویم یعنی مجموعه رسمی دولت، در دولت سی و چند نفر معاون رئیس جمهور و وزیر داریم هر یک می توانند نظراتی داشته باشند اما وقتی جمع بندی و تصمیم گیری می شود همه از آن تبعیت می کنند.

وی ادامه داد: الان همین وضع وجود دارد ممکن است درباره ارز عده ای پیشنهادی داشته اند اما یک استدلال قوی تر پذیرفته می شود افرادی که استدلال دیگر داشتند نظرشان پذیرفته نشده است، اما وقتی نظر رسمی دولت از سوی رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت گفته می شود دیگر نباید دوگانگی باشد.

**نظر رسمی دولت درباره ارز تغییر نکرده است

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت بیان خود را در زمینه ارز تغییر نداده است، همواره گفته ام دولت با افزایش غیرطبیعی و غیر متعارف نرخ ارز مخالف است، درست بود پولی به دست دولت می آید اما به دلیل نارضایتی مردم روند افزایشی دلار به نفع دولت نبود، دولت تحت هیچ شرایطی اعتقاد ندارد که دلار افزایش پیدا کند . ما پول کمتری داشته باشیم اما ثبات اقتصادی و رفاه مردم را داشته باشیم راضی هستیم.

**شاخص های اقتصادی کشور رو به رشد است

نوبخت با بیان اینکه در شاخص های اقتصادی دیگر وضعیت مناسبی داریم، اظهار داشت: نرخ بیکاری به نسبت سال گذشته تقلیل پیدا کرده است، بازار سرمایه و بورس متعادل بوده است تنها در بازار پول آن هم در بخش ارز روند غیر قابلی وجود داشت، براساس گزارش بررسی اقتصاد ایران با 40 شاخص در 7 بخش اسفندماه سال گذشته صندوق بین المللی، همه شاخص ها اقتصادی کشور رو به رشد است.

وی تاکید کرد: روند افزایشی قیمت دلار به خاطر مسائل سیاسی، روانی، مطالب مختلف و جایی هم عده ای هول زدند که بعد زیر دست و پا له شدند، این معقول نیست هر کسی چند تومانی داشته باشد تبدیل به ارز کند اگر این شکل باشد تمام ذخایر بانک مرکزی یا حتی ذخایر بانک مرکزی آمریکا را بیاوریم کم می آوریم.

نوبخت بیان کرد: فعلا در این شرایط ما برای همه نیازهای معقول مردم ارز داریم صادرات به ما اجازه می دهد این کار را انجام دهیم.

**همسان سازی حقوق کارکنان با اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور در خصوص افزایش حقوق کارکنان که اخیرا از سوی وزارتخانه های کشور و جهادکشاورزی مطرح شده بود، توضیح داد: همه مباحث مربوط به حقوق دستمزدها و فوق العاده ها را در قانون مدیریت خدمات کشوری دیده ایم و قرار است اصلاح و یکپارچه شود، لایحه اصلاحی آن اکنون در نوبت بررسی مجلس است.