شاهین صفدرزاده یکی از معدود افرادی است که به صورت تخصصی به ریتم سازی کیبوردهای ارنجر می‌پردازد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،به دنبال پایان یافتن تور کنسرت‌های آرون افشار، با شاهین صفدرزاده، آهنگساز، خواننده، نوازنده‌ی کیبورد و پیانو ارکستر به گفت و گو نشستیم. شغل او به شکلی است که باعث شده در بسیاری از سالن‌های کنسرت معتبر جهان نوازندگی کند، قطعات موسیقی متعددی ساخته است و بسیاری از آهنگ‌های ماندگار را بازسازی کرده است.

جالب است بدانید که شاهین صفدرزاده یکی از معدود افرادی است که به صورت تخصصی به ریتم سازی کیبوردهای ارنجر می‌پردازد که در ادامه به مصاحبه با ایشان پرداختیم.

در ابتدا کمی در مورد خودتان برایمان بگویید.

اینجانب شاهین صفدرزاده تنظیم کننده، خواننده و آهنگساز،  متولد خرداد ماه 1371 در شیروان هستم که در حال حاضر در رشت زندگی می‌کنم. در ابتدا در رشته ی  نرم‌افزار کامپیوتر تحصیل کردم اما با توجه به اشتیاق و علاقه ام به موسیقی به ریتم سازی کیبورد و نوازندگی مشغول هستم.

چطور شد که موسیقی را به عنوان حرفه‌ی خودتان انتخاب کردید؟ چه پیش زمینه‌ای داشتید؟

من از بچگی به موسیقی علاقه‌ی وافر داشتم. وقتی در 5 سالگی نوازندگی برادرم را مشاهده می‌کردم به سازهای کیبورد و پیانو علاقه‌مند شدم و این فرصت را پیدا کردم که همگام با ویدئوهای استاد جردن رودس پیش برم و در 13 سالگی این ساز را به طور حرفه‌ای کامل بیاموزم. همچنین با 25 سال فعالیت و سفر به کشورهای مختلف به سبک‌های ترکی، آذری، ارمنی، عربی، افغانی و کردی تسلط پیدا کردم.

شما آهنگسازی، تنظیم، نوازندگی و خوانندگی را در کارنامه‌ی خود دارید، علاقه‌ی شما به کدام بیشتر است؟ چرا؟

بیشتر به نوازندگی کیبورد علاقه دارم، وقتی پشت ساز می‌نشینم در موسیقی غرق می‌شوم و اثر جدید خلق می‌شود.

شما برای ساختن موسیقی از چه فناوری، سازها، نرم‌افزارها و تجهیزاتی استفاده می‌کنید؟

من از روش‌های مدرن و دیجیتال استفاده می‌کنم. با توجه به سفارش و درخواستی که دارم شروع به خلاقیت و ایده پردازی می‌کنم. به لطف تجربیات و تمرین‌هایی که دیدم ارکستر را درک می‌کنم و خود نیز گاهی رهبری ارکستر را به عهده می‌گیرم. قطعات در استودیوی شخصی خودم ضبط شده و سپس میکس و مستر می‌شوند و در انتها موسیقی متولد می‌شود.

ممکن است یک نکته یا راهنمایی کنید برای نوازندگان جوانی که می‌خواهند در این حرفه شروع به کار کنند و موفق بشوند؟

نوازندگان باید در ابتدا خواسته و علاقه‌ی خود را در اولویت قرار دهند، چرا که پس از آموزش اصولی،  تمرین و ممارست سهم بزرگی را در تسلط یک نوازنده دارد. همچنین یک نوازنده‌ی خوب باید بتواند کار گروهی را درک کند و با ارکست خود به خوبی هماهنگ شود.