به گزارش ندای گیلان،آیت‌الله سید یحیی جعفری صبح امروز؛ 27 آبان‌ماه در دیدار فرمانده سپاه ضمن تسلیت ایام سوگواری خاندان نبوت اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) مصیب‌ها و رنج‌های زیادی تحمل کرد تا توانست اسلام را به عنوان برنامه زندگی بشر به مردم منتقل کند. اقدامات پیامبر (ص) از روی درایت و با درنظر گرفتن همه […]

به گزارش ندای گیلان،آیت‌الله سید یحیی جعفری صبح امروز؛ 27 آبان‌ماه در دیدار فرمانده سپاه ضمن تسلیت ایام سوگواری خاندان نبوت اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) مصیب‌ها و رنج‌های زیادی تحمل کرد تا توانست اسلام را به عنوان برنامه زندگی بشر به مردم منتقل کند. اقدامات پیامبر (ص) از روی درایت و با درنظر گرفتن همه جهات بوده است و حکومت اسلامی را در مدینه بنیان نهادند.

امام جمعه کرمان بیان کرد: هر موقع که مسلمانان به دستورات اسلام و دستورات دین عمل کرده‌اند، مراحل رشد و کمال را طی و به موفقیت دست پیدا کرده اند و هر زمان نیز کوتاهی کردند، دچار عقب افتادگی شدند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان عنوان کرد: به دلیل کهولت سن استعفای خود را نوشتم و معتقد بودم که این سمت به یک فرد جوانی داده شود و به زودی یک نفر به عنوان امام جمعه کرمان از طرف مقام معظم رهبری معرفی می‌شود.

وی با بیان این‌که «با مجاهدت‌های نیروهای مسلح توانستیم تمامیت ارضی کشور را حفظ کنیم»، اظهار کرد: امروز دشمن حیران است و نمی‌داند چه کند ما امروز قوی و قدرتمند هستیم و جنایتکاران استعمارگران جرات نمی‌کنند به چشم چپ به این ملت نگاه کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید به مردم آگاهی داد، عنوان کرد: روحانیت وظیفه دارند که این آگاهی را به مردم دهند تا بر بصیرت مردم افزوده شود. نقش سپاه هم به اندازه‌ای زیاد می‌باشد که امام راحل فرمودند «اگر سپاه نبود، کشور نیز نبود».

امام جمعه کرمان تصریح کرد: اگر دشمن لبخندی به ما می‌زند روی حساب دیگر است و دشمن، دشمن است و ما باید خودمان را در برابر دشمن مجهز کنیم.

به گزارش ندای گیلان استعفای آیت الله جعفری که با حکم امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه کرمان منصوب شده بود از چندی پیش مطرح شد و پس از کش و قوس های فراوان به نظر می رسد حالا زمانی نهایی شدن این استعفا است.

روزنامه قانون چندی پیش در گزارشی از اجباری بودن استعفای یار دیرین امام و آیت الله هاشمی نوشته بود.

در این گزارش آمده بود:

معتدلین یک به یک از مناصب کنار گذاشته می شوند. پس از اینکه اصولگرایان از به دست آوردن مناصب انتخابی نا امید شده اند حال در صدد فتح سنگرهای انتصابی بر آمده اند. یکی از این سنگرهای مهم، ائمه جمعه در استان‌هاست که تحت نظرشوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه فعالیت می کنند و در آن، افراد معتدل جای خود را به افراد تندرو می دهند. به نظر مي‌رسد كينه‌ها از آيت‌ ا… پاياني ندارد و تلاش ها برای کنار گذاشتن یکی دیگر از یاران هاشمی رفسنجانی ادامه دارد.در همين راستا، آیت ا… سید یحیی جعفری، امام جمعه کرمان و نماینده ولی فقیه در این استان نيز بر اثر فشار های سیاسی از سمت خود استعفا داده است.

آیت ا… جعفری کیست؟

سید یحیی جعفری دانش آموخته حوزه علمیه محمودیه کرمان و حوزه علمیه قم است. او از مبارزان تاثیرگذار قبل از انقلاب و از همرزمان مرحوم هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر، سید محمود دعایی، محمد جواد حجتی کرمانی و حسن روحانی است. با پیروزی انقلاب اسلامی و پس از یک دوره یک‌ساله امامت جمعه حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی، در سال 1359 با حکم امام خمینی (س) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان منصوب شد و بعد از رحلت امام خمینی(س) و با تمدید این حکم از سوی رهبر انقلاب تا امروز به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان مشغول فعالیت بوده است.

او در طول این سال ها رابطه نزدیکي با رهبر انقلاب، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، حسن روحانی و ريیس دولت اصلاحات داشته است. مشی سیاسی آیت ا… جعفری اعتدالی است و از نزدیکان فکری به اندیشه های مرحوم هاشمی رفسنجانی و حامیان دولت روحانی به شمار می آید.

سر منشأ فشارها

داستان از نماز عید فطر امسال آغاز شد. جایی که سید یحیی جعفری، امام جمعه کرمان در خطبه های این نماز کمی ناخوش احوال می شود. همین بهانه برای تندروها در استان کرمان کافی است تا به او برای قبول استعفا فشار وارد کنند. بر اساس اعلام یک منبع مطلع به روزنامه «قانون» فشارها برای استعفای جعفری از 15 روز پیش شدت می‌گیرد. هسته اصلی این فشارها، نزدیکان فکری به مصباح یزدی در کرمان هستند. کسانی که در شورای اصولگرایان استان فعالیت می کنند و حال چشم به صندلی آیت ا… جعفری دوخته اند. با سفر تقوی، رييس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به کرمان برای دیدار با آیت ا… جعفری، این فشار ها گسترده تر می شود. بر اساس شنیده‌های«قانون»، او در این سفر به آیت ا… جعفری گفته است:« به دنبال این هستیم که ائمه جمعه ای که از کار افتاده‌اند را بازنشسته کنیم و یا از آن ها بخواهیم استعفا بدهند».

استاندار کرمان: جعفری نماد اعتدال در استان است

یکی دیگر از مخالفان این استعفا علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان است. رزم حسینی نيز در گفت و گو با «قانون» از رایزنی ها برای مجاب کردن آیت ا… جعفری برای بازپس‌گیری استعفا خبر داد و گفت:« آقای جعفری از شاخصه‌های انقلاب اسلامی و نماد اعتدال در استان کرمان هستند و با همه دولت ها رابطه خوبی داشته اند و بدون هیچ گونه دخالتی در کارهای اجرایی، توصیه های عدالت بخش به ما داشته اند. تلاش ها برای منصرف‌کردن ایشان از استعفا ادامه دارد». او در ادامه از تماس تلفنی خود با تقوی، ريیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خبر داد و گفت:« در تماس با آقای تقوی از ایشان درخواست کردم با استعفای ایشان موافقت نشود که ایشان در پاسخ به من گفتند ما بنایی به تغییر ایشان نداریم».

حذف زنجیره ای یاران هاشمی

بر اساس آنچه شنیده می شود بسیاری از شخصيت های تاثیر گذار کشور با این استعفای اجباری مخالفند. اما این اولین حذف یاران هاشمی از چرخه تصمیم گیری کشور از سوی تندروها نبود و بي شك آخرين آن هم نيست. ماجرای این روزهای دانشگاه آزاد و تکیه فرهادرهبر بر میراث آیت ا… نیز بخشی از این پروژه است. باید دید حذف یاران اعتدال تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.