شبكه عربي الجزيره اخيراً اقدام به برگزاري يك نظرسنجي در سايت خود كرده كه از مخاطبانش مي پرسد: آيا تشكيل يك ائتلاف نظامي عربي در مواجهه با ايران را تاييد مي كنيد يا خير

میلاد جلیل‌زاده؛ (آنتريك) يكي از تاكتيك‌هاي جنگ رواني است كه معني لغوي آن تحريك و مضمون اصطلاحي‌اش به نوعي در هاله‌ي آزمون و آماده‌سازي مستتر است.
؛
(آنتريك خبري) يعني اينكه وقتي قصد انجام كاري را داريد، به نوعي با رسانه هاي وابسته به خودتان فضاي جامعه را بسنجيد و افكار عمومي را آماده‌ي آن اقدام آتي بكنيد.
شبكه عربي الجزيره اخيراً اقدام به برگزاري يك نظرسنجي در سايت خود كرده كه از مخاطبانش مي‌پرسد: آيا تشكيل يك هم قَسَمي (ائتلاف) نظامي_عربي در مواجهه با ايران را تاييد مي كنيد يا خير؟ و نتيجه‌ي اين نظرسنجي كه تمام شركت كنندگان آن هم از مخاطبان عرب زبان شبكه هستند، با نسبت 84 به 16 درصد، موافق چنين ائتلاف جنگ جويانه‌اي اعلام شده است.
البته اينكه واقعاً 84 درصد از مخاطبان الجزيره به تشكيل چنين ائتلافي راي داده باشند و آمار ارائه شده شانتاژ خود آن رسانه نباشد، خود محل ترديد است ولي در هر صورت اقدام به برگزاري اين نظرسنجي و اعلام چنين نتيجه‌اي را مي‌شود نوعي استفاده از تاكتيك (آنتريك) با هدف احتمالی آماده سازي افكار عمومي منطقه دانست كه در سایه آن برخی دول غربی ثمرات خاص خود را از این مقدمه چینی بگیرند.
3165844_722
تاكتيك تبليغاتي آنتريك، در تاريخي‌ترين و مهمترين نمونه‌اش، يادآور اقدمات متحدين قبل از جنگ جهاني دوم است كه آن روزها در غياب رسانه‌هاي جمعي گسترده، به شيوه‌هايي ديگر انجام مي‌شد و معمولاً اين دولت‌هاي متجاوز هستند كه پيش از يك حمله، به چنين زمينه‌سازي‌هايي احساس نياز مي‌كنند؛ چه اينكه دفاع از تماميت ارضي در تمام نقاط دنيا، يك منطق ذاتي و فطري در آحاد جوامع بشري است و براي آن احتياج چنداني به زمينه سازي و اقناع افكار عمومي وجود ندارد، اما تجاوز امري است كه حتماً بايد از طرف هر دولت متخاصمي ابتدا برايش زمينه سازي‌هايي در داخل مرزها انجام شود.
پاسخ اين نظرسنجي كودكانه را نه به سرداران نظامي و انتظامي كشورمان، بلكه به كاربران عزيز فضاي مجازي و آن‌ها كه خبر را در سايت ما مطالعه كرده‌اند مي سپاريم و فقط به ذكر اين نكته بسنده مي شود كه 35 سال پيش هم در زماني كه انقلاب اسلامي ايران كاملاً نوپا بود و علاوه بر كشمكش‌هاي فراوان داخلي، ارتش و قواي نظامي كشورمان احتياج به بازسازي داشتند، چنين ائتلافي عليه ما شكل گرفت، ائتلافی عربی _ غربی متشکل از 36 کشور که فقط و فقط هزینه داد و البته اگر چنانچه بنا باشد تاریخ تکرار شود حتما آنچه تکرار خواهد شد تنها و تنها پشیمانی آنان است که بزرگشان مدعی پیروزی در نبرد قادسیه بود و سرنوشت عبرت انگیز او…