نخستین برداشت مکانیزه برنج با حضور ارسلان زارع استاندار، علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و جمعی از مدیران استانی در روستایی پس ویشه شهرستان رشت انجام شد.

به گزارش ندای گیلان،صبح امروز  نخستین برداشت مکانیزه برنج با حضور ارسلان زارع استاندار، علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان و جمعی از مدیران استانی در روستایی پس ویشه شهرستان رشت انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خرید بیش از هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده برنج، اظهار کرد: از این میزان هزار و ۴۵۰ تن بذر گواهی شده برای امسال توزیع و در ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان کشت شد.

علی درجانی افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش سطح استفاده از ارقام اصلاح شده امسال شاهد تولید یک میلیون و ۲۰۰ تن شلتوک برنج باشیم.

درجانی با اشاره به اینکه ۲۳۸ هزار هکتار سطح برنج کاری استان گیلان، اظهار کرد: از این میزان ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی از ارقام اصلاح شده و پرمحصول از قبیل گیلانه، آنام، خزر و مابقی به ارقام محلی هاشمی، علی کاظمی برای کشت استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی و اجرای عملیات زراعی تولید دو هزار و ۷۰۰ تن بذر به منظور فرآوری و توزیع بین کشاورزان در قالب بذر گواهی شده و مادر با سطح پوشش حدود ۵۵ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: این میزان امسال با رشد حدود ۸۰ درصدی سطح پوشش اراضی توسط بذر گواهی شده نسبت به سال ۹۸ بوده است.

درجانی در ادامه وجود پنج هزار و ۸۷۹ دستگاه نشاکار را عامل نشاکاری ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی به صورت مکانیزه عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود ۶۸ درصد از اراضی به صورت کامل مکانیزه برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

مهر