روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با آمریکا بر سر توافق هسته ای ایران به مقابله برخاسته است.

به گزارش «ندای گیلان»، نتانیاهو در دیدار با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مخالفت های خود را با توافقی هسته ای اخیر ایران با صراحت بیان و تصریح کرد قصد ندارد از مبارزه با مهم ترین دشمن اسرائیل دست بردارد.

این تنش از لحظه ای که نتانیاهو در دفتر خود در بیت المقدس با کارتر دیدار کرد ، آشکار بود.

نتانیاهو ابتدا با دست دادن از وزیر دفاع آمریکا استقبال کرد، اما سپس بلافاصله طرح های آمریکا را برای اینکه آن دو برای بیان چند کلمه نزد خبرنگاران حضور یابند نادیده گرفت. در عوض، او کارتر را به پشت دو تریبون که در انتظار آنها بود هدایت کرد و هر دو از پله ها بالا رفتند و وارد اتاق ملاقات شدند. اعضای هئیت آمریکایی که گیج شده بودند پشت سر آنها راه افتادند.

به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، نتانیاهو در طول دیدارش با کارتر نیز بر این دیدگاه خود تاکید کرد که «ترجیح می داد این توافق هرگز حاصل نمی شد.» وی افزود :«او احساسات شدیدی دارد. شما این احساسات را در ملاء عام دیده اید و ما آن را در نشست خصوصی هم دیده ایم.» وی در عین حال افزود نتانیاهو ناراحت یا خشمگین به نظر نمی رسید.

نتانیاهو در حالی که کارتر روبرویش نشسته بود بسیاری از همان حرف ها و هشدارهایی را تکرار کرد که در موقعیت های قبلی از جمله در کنگره آمریکا علنی بیان کرده است. او مثلا گفت این توافق با لغو تحریم های اقتصادی ، آزاد کردن میلیاردها دلار که تهران می تواند از آن برای گسترش زرادخانه متعارف موشک های بالستیک و تقویت گروه هایی از جمله حزب الله لبنان، استفاده کند ایران را توانمند خواهد کرد.

به گفته مقامات پنتاگون، وقتی نتانیاهو مخالفت های ویژه خود را بیان کرد، کارتر اینگونه به او و مقامات دیگر اسرائیلی جواب داد که آمریکا هم مانند آنها نگران رفتار ایران است و می خواهد برای کاهش این تهدیدات روابط خود را با اسرائیل مستحکم تر کند.

این مقامات گفتند هنوز زود است که گفته شود ایران از این پول های بادآورده چگونه استفاده خواهد کرد زیرا بیشتر این پول احتمالا برای اولویت های داخلی خرج خواهد شد، نه برای عوامل نیابتی منطقه ای.

مقام ارشد پنتاگون گفت نتانیاهو در هیچ لحظه ای از این ملاقات احتمال حمله نظامی یکجانبه اسرائیل به ایران را مطرح نکرد.

هیچ کدام از آنها احتمال کمک های مالی هرچه بیشتر آمریکا به اسرائیل را به میان نیاوردند. قبل از ورود کارتر به اسرائیل در روز یکشنبه، مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود تصریح کرده بودند که اکنون آماده گفتگو درباره کمک های اضافی آمریکا یا دیگر اشکال «جبرانی» که آمریکا آمادگی خود را برای آن اعلام کرده است ، نیستند.

مقامات اسرائیلی می گویند وارد شدن به چنین مذاکراتی در این زمان ممکن است به تلاش های برنامه ریزی شده نتانیاهو برای متقاعد کردن کنگره به رد کردن توافق هسته ای لطمه بزند.

کارتر در تنها اظهارات عمومی خود پس از ملاقات با نتانیاهو کوشید تنش ها را کم اهمیت جلوه دهد. وی سه شنبه بعدا در یک پایگاه هوایی در اردن گفت :«نخست وزیر اسرائیل کاملا تصریح کرد که با آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران اختلاف دارد. اما دوستان هم می توانند اختلاف داشته باشند.»

نتانیاهو در ابتدای دیدار جداگانه ای در روز سه شنبه با ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا گفت به وزیر دفاع آمریکا گفته است «توافق با ایران تهدیداتی جدی علیه اسرائیل و خاورمیانه و اروپا و جهان به وجود می آورد.» وی همچنین این توافق را «یک اشتباه تاریخی» خواند.

کارتر نخستین وزیر آمریکایی بود که از زمان حصول توافق هسته ای ایران در یک هفته قبل به اسرائیل سفر می کرد.

منبع:انتخاب