کمی پس از آتش‌سوزی مشخص شد این خانه متعلق به رئیس شورای شهر کلاچای یعنی «مرتضی علی‌عسکری» است؛ اتفاقی که ناراحتی بسیاری از مردم منطقه را به دنبال داشت. این اتفاق وقتی ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد که اعتراف پدر خانواده نشان داد که او در این آتش‌سوزی دست‌ داشته است.

ندای گیلان:کمی پس از آتش‌سوزی مشخص شد این خانه متعلق به رئیس شورای شهر کلاچای یعنی «مرتضی علی‌عسکری» است؛ اتفاقی که ناراحتی بسیاری از مردم منطقه را به دنبال داشت. این اتفاق وقتی ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد که اعتراف پدر خانواده نشان داد که او در این آتش‌سوزی دست‌ داشته است.

حادثه از زبان شاهدان
به گفته شاهدان عینی، ساعت۲۳:۳۰ شامگاه یکشنبه ۱۳ اردیبهشت، همسایه روبه‌روی منزل مذکور، با آتش‌نشانی و اورژانس شهر کلاچای تماس گرفت و از وقوع آتش‌سوزی در خیابان امام خمینی غربی خبر داد. دقایقی بعد آتش‌نشانان با حضور در محل حادثه گزارش کردند ساختمان ۲ طبقه‌ای که یک باب مغازه در طبقه اول آن وجود دارد،  آتش گرفته و مرد جوانی که دچار سوختگی شده، در مقابل در ورودی ساختمان بر زمین افتاده و برای نجات ۳ عضو خانواده‌اش کمک می‌خواهد.

یکی از همسایه‌ها درباره اتفاقات آن شب گفت:‌‌ نیروهای امدادی ابتدا مرد ۳۵ ساله‌ای را که دچار سوختگی شده بود به مرکز درمانی منتقل کردند؛ خانه همچنان در آتش می‌سوخت و عملیات اطفای حریق به کندی پیش می‌رفت. چند گروه آتش‌نشانی دیگر هم در محل حادثه حاضر و در نهایت موفق شدند با کمک مردم ۳ مصدوم دیگر را که یک زن و دو پسربچه بودند  از خانه خارج کنند.

«امید‌ پورعلی» همسایه ۳۲ ساله‌ای است که پس از برپا شدن آتش برای نجات جان اعضای این خانواده وارد خانه شد؛ او نیز در این حادثه دچار سوختگی شد. پورعلی به همشهری گفت: مغازه‌ام در نزدیکی محلی است که حادثه رخ داد. زمانی که متوجه آتش‌سوزی شدم برای کمک به سمت خانه رفتم. ساختمان آتش گرفته بود و صدای فریاد و جیغ ساکنان آن به گوش می‌رسید.

وی در ادامه گفت: در ورودی ساختمان قفل بود؛ آتش‌نشانان به سختی در را شکستند و وارد شدیم. راه پله پر از آتش و دود بود. آتش‌نشانان شروع به خاموش کردن آتش کردند؛ شعله‌های آتش همه جا را فراگرفته بود. به سمت پنجره کنار راهرو رفتم و پسر خردسالی را در اتاق خواب دیدم. با لگد ضربه‌هایی به پنجره زدم که شیشه آن شکست و توانستم راهی برای ورود به اتاق خواب پیدا کنم. فضای آنجا پر از دود و آتش بود. پسربچه را روی دوشم گذاشتم و به سمت پنجره رفتم؛ نفسم بالا نمی‌آمد.

این جوان ۳۲ ساله ادامه داد: با هر سختی او را به کنار پنجره آوردم و تحویل آتش‌نشانان دادم. بعد متوجه مادر خانواده شدم که گوشه‌ای بی‌هوش افتاده بود. به سختی او را کنار پنجره کشاندم و تحویل امدادگران اورژانس دادم. دیگر رمقی برایم نمانده بود و‌‌ همان جا بیهوش افتادم. آتش‌نشانان مرا هم نجات دادند و در ادامه جستجو‌هایشان پسر دیگر این خانواده را از آنجا خارج و همگی را به بیمارستان منتقل کردند؛ اما…

نشت گاز، علت اولیه حادثه
به گفته رئیس بیمارستان شهید انصاری رودسر، مادر و دو کودک، دچار ۹۰ درصد سوختگی شده بودند و نجات جان آنها ممکن نبود. سوختگی مرتضی علی عسکری هم حدود ۲۵ درصد اعلام شد؛ او را به بیمارستان ولیعصر منتقل کردند و در آنجا به همه چیز اعتراف کرد. فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان رودسر درباره این حادثه به همشهری گفت: با توجه به اهمیت این حادثه، گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی تشکیل شد و در محل تحقیقات جامع و میدانی را انجام دادند. آنها بعد از بازدید از محل حادثه متوجه شدند در اتاق خواب همسر و ۲ فرزند آقای عسکری قفل بوده؛ کلید آن در راه پله پیدا شده است. سرهنگ پاسدار «شعبان‌علی پایمرد» افزود: همین موضوع ظن ماموران را برانگیخت. پس از تحقیقات مشخص شد ساعت ۲۳:۳۰ مورخ ۹۴/۲/۱۳ شخصی به‌نام «حسن حسن‌زاده» راننده آژانس ساحل کلاچای، بنا به درخواست آقای عسکری یک باک ۴ لیتری بنزین به در منزل ایشان برده و تحویل او داده است؛ موضوعی که پدرو مادر مرحومه «سمیه پوربیدادیان» تایید کردند. به گزارش شمال ما،  وی تصریح کرد: خانواده پوربیدادیان به تماس تلفنی دخترشان اشاره کردند و گفتند با تماس دخترمان به خانه آنها رفتیم و پس از ورود به آنجا متوجه شدیم داماد و دخترمان با یکدیگر مشاجره و درگیری داشته‌اند که به محض ورود، آتش در اتاق شعله‌ور شد و موفق به نجات بچه‌ها نشدیم. پایمرد اظهار کرد: عسکری که متهم به قتل در  این پرونده است  اعتراف کرده که مدت‌هاست که با همسرش اختلاف داشته و اکثر اوقات با یکدیگر مشاجره می‌کردند. او معتقد است همسرش به وی مشکوک بود و شب قبل از حادثه، برای چندمین بار در این رابطه با یکدیگر مشاجره کرده بودند. گویا همسر مرحوم او‌‌ همان لحظه قصد رفتن به منزل پدرش را داشت که متهم از این اقدام جلوگیری و او را تهدید کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی رودسر گفت: عسکری آن شب تهدید کرده که همسر، خود و فرزندانش را در صورت اصرار همسرش به ترک منزل به آتش می‌کشد  وهمسرش این موضوع را در تماس تلفنی به پدرش اطلاع داده است.

سرهنگ پایمرد ادامه داد: عسکری در اعتراف خود گفته است بلافاصله بعد از این تماس، او با تاکسی تلفنی تماس گرفته و تقاضای ۴ لیتر بنزین کرده است. پس از تحویل بنزین از راننده آژانس، آن را به خانه برده و برای ترساندن همسرش، به روی فرش‌های داخل اتاق پذیرایی ریخته است اما پس از ورود پدر و مادر همسرش، آتش از کنار بخاری شعله‌ور شده است.

عملکرد آتش نشانی در شب حادثه
ساکنان منطقه کلاچای در گفت‌و‌گو با همشهری از عملکرد آتش نشانی ناراضی بودند. آنان اظهار کردند عملکرد بهتر این سازمان شاید موجب نجات جان افراد خانواده می‌شد. شهردار کلاچای درباره این حادثه گفت: این حادثه بسیار دردناک بود. به محض دریافت صدای بیسیم در ساعت ۱۱:۳۰ شب، خود را به محل حادثه رساندم و شاهد بودم که ۵ دقیقه بعد نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه حاضر شدند.

پس از بررسی ابعاد حادثه، از واحد آتش‌نشانی شهرهای رودسر، واجارگاه و رحیم‌آباد هم در محل حضور پیدا کردند.

«حسین لاهوتی» افزود: واحد آتش‌نشانی کلاچای با ۳ ماشین توانست آتش را در عرض ۱۰ دقیقه مهار کند واین عمل باعث شد تا ماشین‌های واحدهای دیگر در حادثه حاضر نشوند. مأموران آتش‌نشانی کلاچای فرا‌تر از توان خود در عملیات حضور یافتند و مرگ ۳ عضو این خانواده، به دلیل کوتاهی آتش‌نشانی نیست.