سردار خانزادی: موشک باران سرزمین‌های گرفتار وحشی‌گری داعش کدام افتخار و امنیت را در پی دارد؟ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش ظهر سه‌شنبه در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند با تاکید بر اهمیت دریاها به عنوان فرصتی بزرگ برای پیشرفت و بهره‌مندی از منافع آن، اظهار کرد: […]

سردار خانزادی: موشک باران سرزمین‌های گرفتار وحشی‌گری داعش کدام افتخار و امنیت را در پی دارد؟

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش ظهر سه‌شنبه در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند با تاکید بر اهمیت دریاها به عنوان فرصتی بزرگ برای پیشرفت و بهره‌مندی از منافع آن، اظهار کرد: دریاها فرصتی مناسب برای کشورهایی است که به این منبع عظیم متصل هستند تا از آن برای تعامل با دوستان خود و همچنین از ظرفیت‌های نهفته در آن استفاده کنند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش، تصریح کرد: امروز با ایجاد فهم مشترک از دریاهای پیرامون‌مان و همچنین از قابلیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر که در اثر هم‌اندیشی و به اشتراک گذاشتن نظرات در آگاهی‌های کشورهای عضو آیونز به دست آمده، گفتمان آیونز کیفی‌تر، تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است. امروز دیگر در این اجلاس لزوم به تکرار مطالبی که مفروضات دانشی همه فرماندها نیروی دریایی عضو اجلاس است، نیست.

سیاری با اشاره به ششمین اجلاس آیونز که از دیروز در تهران در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: طی دیروز و امروز شاهد این بودیم که اغلب کشورهای عضو به افزایش اهمیت دریا و تجارت از طریق آن، لزوم شفاف نمودن قوانین و مقررات و رفع خلاءهای قانونی و افزایش پیچیدگی‌های محیط دریا اشاره کردند.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که همزمان با رشد و پیشرفت، محیط پیرامون‌مان نیز تغییر کرده است. عواملی از جمله افزایش کنش‌گران، تغییر ترتیبات امنیتی، رشد تصاعدی فناوری‌های دریایی، پایدارکننده که ساخت تجهیزات پیچیده‌تر دریایی را با سرعت، سهولت، تنوع و کارآیی بیشتر در اختیار قرار می‌دهند، موجب شده تا با محیط پیچیده‌تری مواجه باشیم.

سیاری با طرح پرسش‌هایی نظیر «آیا متناسب با تغییرات محیطی، پیشرفت کرده‌ایم؟»، «آیا روندهایی که با آنها مواجهیم ناشی از تغییراتی است که ما باعث شده‌ایم؟»، «آیا چشم‌اندازها آینده‌ای تحت عنوان کوری دریایی را موجود می‌شود؟» و «آیا تلاش‌هایمان متناسب با نیازهای قرن حاضر که آن را قرن دریا می‌نامند تنظیم شده است؟» اظهار کرد: واقعیت آن است که حتی اگر در مسیر درست نیز قرار گرفته باشیم، اما تلاش و تحرک‌مان را متناسب با نیازهای قرن دریا تنظیم نکنیم به جای آنکه با تولید روندهای لازم آینده مطلوب را رقم بزنیم، بی‌تردید روندهای ناشی از تغییرات پیش‌بینی نشده ما را غافلگیر خواهند کرد و آنگاه به ناچار قرن حاضر را باید قرن کوری دریایی بنامیم.

وی خاطرنشان کرد: با این نگاه طی 10 سال گذشته تلاش کردیم تا در مسیر درست قرار بگیریم و روندها را مهار کنیم و بر آثار نامطلوب آنها مانند دزدی دریایی و شکل گرفتن کانون‌های ناامنی فائق آییم و این موضوع زمینه را برای افزایش همبستگی‌های گروهی فراهم نموده است.

سیاری همچنین با اشاره به برگزاری رزمایش امداد و نجات از سوی نیروی دریایی بنگلادش و مشارکت کشورهای عضو آیونز در این رزمایش، اظهار کرد: نیروی دریایی بنگلادش با برگزاری موفق رزمایش امداد و نجات هوشمندانه اقدام مشترک را کلید زد. امروز زمان هم‌افزایی در عمل، ترسیم منافع مشترک، تعیین اهداف مشترک، تدوین زبان مشترک، انجام اقدام مشترک و ترسیم چشم‌انداز امنیتی مشترک است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: امیدواریم طی دو سال آینده فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تداوم مسیری که در بستر مشترکی در آیونز ترسیم کرده‌ایم، حمایت و همراهی اعضای اجلاس گام‌های موثری در جهت تحقق آن که انجام اقدامات عملی مشترک بر پایه همبستگی گروهی برای کسب آمادگی بیشتر و جلوگیری از غافلگیری محیطی و دستیابی به بالاترین سطح از امنیت جمعی پایدار در دریا است، بردارند.

وی تشکیل مرکز منطقه‌ای آموزش و مقابله با دزدی دریایی در چابهار، تشکیل مرکز تبادل اطلاعات آیونز، تشکیل گروه رزمی آیونز، تشکیل گروه امداد و نجات آیونز، برقراری گشت‌های دریایی و هوایی نوبه‌ای به منظور تحکیم امنیت در مناطق دریایی کمتر برخوردار و همچنین استفاده متقابل از ظرفیت‌های آموزشی کشورهای عضو آیونز، به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های فنی و تکنیکی، به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های فناورانه برای ساخت تجهیزات پایدارکننده محیط دریایی و همچنین برقراری خط اعتباری آیونز بین فرماندهان نیروی دریایی به منظور تسهیل در انجام ارتباط مستقیم را از جمله اقداماتی عنوان کرد که باید در دو سال آینده برای تحقق آنها گام برداشته شود.

سیاری در پایان، اظهار کرد: این اقدامات و اقدامات سازنده دیگر که همبستگی و پیوند سازنده میان نیروهای دریایی منطقه را تحکیم می‌کند، به نحوی که دستیابی به امنیت جمعی همچنان متضمن زنجیره کسب ثروت، مشروع و بهره‌مندی ملت‌ها از منافع دریا باشد، همان چیزی است که در نتیجه گفتمان و اقدام سازنده و هم‌افزایی نیروهای دریایی منطقه در بستر آیونز قابل تحقق است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش: 

همچنبن امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در این مراسم به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این اجلاس پرداخت و  با اشاره به انجام دیدارها و گفت‌وگوی دو و چندجانبه در حاشیه برگزاری اجلاس، گفت: در خلال سخنرانی‌ها نیز شاهد جنب و جوش زیادی از سوی هیات‌ها بودیم. آنها از این فضا استفاده کردند و در نتیجه تعداد زیادی مذاکره و ملاقات دوجانبه برگزار شد. علاوه بر این شاهد بودیم که گفت‌وگوها و دیدارهای کوتاه بسیاری نیز در فرصت‌های صرف ناهار بین فرماندهان،‌ روسای هیات‌ها و افسران از کشورهای مختلف صورت گرفت و فضای صمیمی خوبی برای جو میزبانی حاکم بود.

خانزادی همچنین با اشاره به برگزاری ضیافت شام با حضور مهمانان حاضر در اجلاس آیونز، اظهار کرد: امشب مهمانی شام ویژه‌ای در فضای باز یکی از موزه‌های تاریخی ایران برای مهمانان اجلاس در نظر گرفته‌ایم و طی این مهمانی گوشه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی به نمایش گذاشته خواهد شد و مهمانان همزمان که از طبیعت زیبای تهران در آن مجموعه دیدن خواهند کرد، نمایش‌های آیینی اقوام ایرانی و چگونگی ساخت و تولید برخی صنایع دستی ایرانی را مشاهده خواهند کرد.

وی گفت:‌ در مجموع به جرات می‌توان گفت در ششمین نشست اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند، اهداف اجلاس در بالاترین سطح برنامه‌ریزی شده و محقق گردیده است زیرا افزایش آگاهی محیطی، توسعه تعاملات از طریق گفت‌وگو و دیدار چهره به چهره و همچنین بحث و تبادل افکار در موضوع توسعه همکاری‌ها برای دستیابی به امنیت جمعی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است.

خانزادی با تاکید بر اینکه آنچه که بیان می‌کنیم باید با آنچه که در دریا به آن عمل می‌کنیم مطابقت داشته باشد، گفت: زمانی در این مجمع سخن از همکاری برای دستیابی به بالاترین سطح از امنیت جمعی می‌زنیم، نباید فراموش کنیم که امنیت جمعی باید منافع جمعی را نیز نشانه رود و آن را دنبال کند.

وی ادامه داد: زمانی که از موضوع تلاش برای امن نگه داشتن مناطق دریایی تحت حاکمیت و مرزهای کشورها از طریق دریا صحبت می‌کنیم، نباید اقدامات ضد بشری و دور از تمدن را که توحش تاریخ باستان را تداعی می‌کند، مصداق دستیابی به امنیت جمعی از طریق دریا قرار دهیم.

خانزادی تصریح کرد: موشک باران سرزمین‌های گرفتار وحشی‌گری داعش کدام افتخار و امنیت را در پی دارد؟ باید مراقب باشیم که صداقت در گرفتارمان توام با صداقت در عمل باشد و اگر این نبود، قطعا همگرایی و هم‌افزایی برای دستیابی به امنیت جمعی بی‌معنی و ریاکارانه است.

وی گفت: در منطقه اقیانوس هند با فقدان تلاش برای دستیابی به امنیت جمعی فراتر از مناطق دریایی تحت حاکمیت کشورها یعنی دریاهای آزاد مواجه هستیم،‌ جایی که دیگران، آنهایی را که در حاشیه دنیا قرار گرفته‌اند به شکلی مضحک با به بازی گرفتن برخی کشورهای منطقه، تظاهر به برقراری امنیت در آن می‌کنند و نتیجه اقدامات آنها چیزی جز ناامنی کنترل شده، تروریسم نیابتی انتقالی، کشتار بی‌رحمانه، تفرقه‌افکنی در منطقه و جلوگیری از شکل‌گیری ائتلاف‌های سازنده نیست. این همان ترتیبات امنیتی نامطلوبی است که در صحبت‌های دیروز به آن اشاره کردم و شاید معنای آن به درستی به جمع حاضر انتقال داده نشد.

خانزادی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به حضور تعدادی از کارکنان ناوهای سهند و سبلان که در 29 فروردین 67 ناجوانمردانه مورد حمله وحشیانه ناوگان آمریکایی قرار گرفتند در مراسم اختتامیه اجلاس آیونز با بیان اینکه آمریکایی‌ها به ما بدهکارند و یک روز باید بدهی‌شان را به ملت ایران بپردازند و این دیر نخواهد بود، اظهار کرد: در حالیکه ما در آن زمان با آمریکایی‌ها در جنگ نبودیم، ناوهای سهند و سبلان مورد حمله وحشیانه ناوگان آمریکایی قرار گرفتند و همه کارکنان این ناوها مجروح و جانباز شدند و تعداد زیادی از همرزمان آنها نیز به شهادت رسیدند.

29216