کنسرت موسیقی ایرانی گروه “فسانه ” با حضور این گروه در رشت در روز نیمه شعبان به اجرای برنامه پرداخت . به گزارش ندای گیلان گیلان ، در حاشیه ی اجرای برنامه ی این گروه در سالن دکتر رحمدل خاتم الانبیاء  رشت با سرپرست و اعضای گروه فسانه به گفتگو نشستیم و در خصوص فعالیت […]

کنسرت موسیقی ایرانی گروه “فسانه ” با حضور این گروه در رشت در روز نیمه شعبان به اجرای برنامه پرداخت .

به گزارش ندای گیلان گیلان ، در حاشیه ی اجرای برنامه ی این گروه در سالن دکتر رحمدل خاتم الانبیاء  رشت با سرپرست و اعضای گروه فسانه به گفتگو نشستیم و در خصوص فعالیت هایشان در عرصه ی هنر موسیقی ایرانی مواردی را جویا شدیم که در ادامه می خوانید :

خودشناس سرپرست گروه فسانه ، آهنگساز و نوازنده تار ضمن معرفی خود در زمینه نحوه ورود به عرصه ی موسیقی می گوید:  محمد علی خودشناس هستم ، موسیقی را از ساز تار از شهرستان لار در استان فارس شروع کردم  و اصالتا اهل شهرستان لار می باشم .پس از آموزش اولیه به شهر شیراز رفتم و در آنجا چون  جمع موسیقی بزرگتری بود فعالیت های موسیقی بنده و آموزشها بیشتر شد و  اولین کار حرفه ای خود  در واقع در شیراز شروع کردم با کنسرت ” دلنوازان ” به سرپرستی مرحوم  رحیم فتحعلی زاده از استادان قوی استان فارس و با ایشان چندین کنسرت موسیقی سنتی و محلی اجرا کردیم .

وی می افزاید : پس از اتمام تحصیلات به اراک آمدم و به دلیل نزدیکی به تهران، ابتدا از کلاس استاد کیوان ساکت و سپس از محضر  عطالله جنگوک برای فراگیری موسیقی ایرانی بهره بردم علی الخصوص در زمینه ی ردیف که از محضر استاد جنگوک استفاده کردم و همزمان کنسرت ها را در شیراز ، لار و تهران داشتیم و در حقیقت گروه فسانه را از زمان دانشجویی تاسیس کردم .

خودشناس ادامه می دهد : از سال 85 اجراهای فسانه صورت جدی انجام شد ، البته این جدیت وجود داشت اما چون بنده متوجه شدم که علاقه ی زیادی به ردیف دارم و ردیف در دل موسیقی ایرانی نهفته است و باید آنرا به خوبی فرا گرفت به سمت یادگیری آن رفتم چون هنر موسیقی ایرانی از طریق ردیف جلوه گر می شود .

وی می افزاید : نخستین آثار و کارهای این گروه  در دستگاه همایون بود که بزودی تبدیل به آلبوم می شود و توسط حوزه هنری گیلان عرضه می شود در خدمت دوست عزیزم آقای محمد صالح غلامی برای آواز بودیم که به صورت زیبایی اجرا شده است .

وی می گوید : درک ایشان از ردیف موسیقی ایرانی دقیقا مشابه طرز فکر و نقطه نظر من است و از آن سالهای میانی دهه 80 این همکاری هنری ادامه پیدا کرده علی رغم فاصله ی مکانی بر اساس اشتراک نظر به پیش می بریم .

سرپرست گروه فسانه در خصوص فعالیت های این گروه اظهار می دارد : فسانه بعد از چندین اجرا عمدتا با آهنگ سازی اینجانب پیش رفته است ، کنسرت ها پراکنده بود به سختی پیش می رفت و از سال گذشته تصمیم گرفتیم که جدی تر کار کنیم اگر چه که شغل اصلی ما موسیقی نیست بلکه موسیقی را صرفه به دیدگاه هنر نگاه می کنیم .سعی ما این است که با توجه به المنت های هنری از موسیقی ایرانی ، موسیقی را  ارایه دهیم که فاخر باشد  و با متر و معیار زیبایی شناسی ایرانی قابل سنجش باشد.

خودشناس می افزاید : امکانات گروه فسانه محدود است اما دیدگاه و هدف ما ارتقای موسیقی هنری در جامعه است و معتقدیم که  هر حرکت حتی اندک می تواند تلنگری به دلها باشد .

وی در خصوص جایگاه موسیقی سنتی در جامعه می گوید :  موسیقی سنتی در دل فرهنگ و ادب ایرانی به طور نهادینه وجود دارد اما کمتر به آن توجه می شود .در سالهای اخیر با گشایش در فضای موسیقی کشور ، رویکرد به سمت موسیقی سنتی نبوده است و سیاست هنری در این خصوص سیاست سردرگمی بوده است .موسیقی و ژانرهایی که نیاز به مخاطب خاص ندارند توانسته اند مخاطب عام با دانش پایین و بضاعت هنری کم رونق گرفته است اما موسیقی هنری نیاز به شنونده فاخر دارد .

وی ادامه می دهد : شنونده تقاضای موسیقی فاقد اندیشه دارد در حال حاضر اندیشه در شنونده وجود ندارد مخاطب عام بدون دیدن عقبه موسیقی ایرانی مقایسه می کند و شاید کمتر لذت می برد .مخاطب موسیقی ایرانی باید حافظ و مولانا خوانده باشد که از ظرافت های این نوع موسیقی لذت ببرد و ما در خصوص تربیت شنونده سرمایه گذاری نکرده ایم.عقیده دارم از نظر فرهنگی در حال افت هستیم و نوعی فرسایش در حال رخ دادن است  وی خاطر نشان می کند : از لحاظ نشر کتاب ها ،تولید آلبوم های موسیقی ، تعدد کلاسهای آموزش موسیقی رشد کرده ایم اما شنونده ای تربیت نکرده ایم .

وی در زمینه ی اجراهای گروه فسانه ادامه می دهد : سال گذشته دو اجرا داشتیم در دو شهر سیاهکل و لاهیجان در استان گیلان داشتیم، اقبال عمومی متوسط است . شهرت گروه خیلی تاثیر دارد در کار موسیقی و استقبال ظاهری ،چون مجبور برای اجرای کار نیازمند سفر هستیم از این رو نمی توانیم چندین سانس اجرا برگزار کنیم و فقط یک سانس اجرا داریم و شاید در همان یک سانس بسیاری از دوستان و علاقمندان نتوانند به اجرا برسند. اما پس از چند شب اجرا اقبال تماشاگران برای کنسرت بیشتر است .

خودشناس در خصوص نقش اسپانسر و حامی مالی در موسیقی سنتی خاطر نشان می کند : شهرت تاثیر زیادی در جذب حامی مالی برای یک گروه موسیقی را دارد، گروههایی با شهرت کم و اجراهای کمتر توسط حامیان مالی مورد استقبال قرار نمی گیرند  و دلایل کاملا اقتصادی دارد البته افراد علاقمند وجود دارد که کمک می کنند و ما از این افراد در برخی موارد بهره برده ایم.علی رغم اینکه در زمینه ی اسپانسر تلاشی نکردیم در برخی اجراها از وجود چنین حامیانی بهره برده ایم . اما اگر بلند مدت نگاه کنیم جذب حامی مالی جز برنامه های کاری ماست و کمک خوبی می تواند باشد بحث هزینه تبلیغات و غیره باشد .

وی در پایان می افزاید : از دوستانی که با علاقه مندی با این گروه همکاری می کنند قدردانی می نمایم.همچنین همکارانم، محمد صالح غلامی دیلمی آواز ،مرتضی لطفی بم تار،فاطمه تاج آبادی سه تار ، مجتبی نهر میانی ساز کوبه ای، تنبک، کوزه و دایره، محسن محمدی زاده نوازنده کمانچه در این کنسرت اینجانب را همراهی می کنند .

محمد صالح غلامی دیلمی عضو گیلانی گروه فسانه که اجرای آواز این گروه را نیز برعهده دارد در خصوص نحوه اجرای کنسرت در رشت می گوید : این کنسرت به صورت دعوتنامه ای  با نیت گرامیداشت نیمه شعبان برگزار می شود و امیدواریم اجراهای دیگری در آینده برگزار کنیم.

مرتضی لطفی نوازنده بم تار این گروه نیز در خصوص بحث اجرای کنسرت می گوید : یکی از مشکلات ما بحث اجرایی کنسرت و گرفتن مجوز است چون بروکراسی های اداری وجود اخذ مجوز اجرا وجود دارد و مختص یک شهر هم نیست و موسیقی ایرانی واقعا در این زمینه مظلوم واقع شده چون بحث اداری اجرا همواره مشکل ساز بوده است .

وی می افزاید : اگر از یک ماه قبل از تاریخ اجرا مطلع باشیم طبعا در زمینه ی بلیت فروشی ، تبلیفات و آماده سازی مقدمات بهتری انجام می شود اما اینگونه تمام اتفاقات برای بهتر برگزار شدن یک کنسرت در یک هفته و ده روز خلاصه می شود .

مجتبی نهر میانی نوازنده تنبک و سازهای کوبه ای گروه فسانه در خصوص این گروه با سرپرستی و آهنگسازی “خودشناس ” می گوید :  “خودشناس ” نسبت به ریتم نگاه متفاوتی دارد و نگاه ایشان به آهنگ سازی و توجه به ریتم سبب شد تا در کنار این گروه به فعالیت بپردازم چون اهمیت ریتم در موسیقی ایرانی جز لاینفک این نوع موسیقی است.

وی در مورد فعالیت های خود می افزاید : در زمان همکاری با گروه مهر از استان مرکزی دو بار مقام چهارم جشنواره بین المللی فجر را کسب کردیم اما آن چیزی که مرا ترغیب به ادامه با گروه فسانه کرد ریتم است .

از نگاه آهنگساز گروه ، ریتم مستقل از ملودی می باشد و ریتم هایی مورد توجه قرار می گیرد که شاید کمتر به آنها پرداخته شده است.

نهرمیانی در زمینه ی علاقه اش به موسیقی می گوید : از کودکی به سبب اینکه پدرم از پیشکسوتان موسیقی اراک بود به موسیقی پرداختم پس لط علاقه به ریتم ، به سمت یادگیری ساز کوبه ای رفتم و در سال 77 افتخار یافتم که از محضر استاد بیژن کامکار  بهره گیری کنم و چهار سال از محضر ایشان بهره بردم و در  سال 83 در کلاسهای استاد بهمن رجبی به مدت 5 سال بهره بردم و هم اکنون نیز افتخار دارم که از محضر استاد حسین رضایی نیا نوازنده دف ارکستر همایون شجریان بهره می برم و امیدوارم که بتوانیم با همراهی گروه فسانه اجراهای بیشتری داشته باشیم.

فاطمه تاج آبادی تنها بانوی گروه فسانه و نوازنده ساز سه تار در ادامه  گفتگوی ما با معرفی خود می گوید : در سال 87 در اراک از کلاس سه تار در محضر استاد خودشناس و آشنایی با طرز تفکر ایشان در زمینه آهنگ سازی و ریتم به گروه فسانه پیوستم. وجز اولین نوازنده های خانم بودم .با توجه به اینکه رشته من مهندسی کامپیوتر بود بحث فضای مجازی و ساخت کلیپ ها این گروه را نیز بر عهده دارم و باید بگویم که نوع عرضه و تبلیغات در بحث موسیقی پاپ و ایرانی متفاوت است و این تفاوت در پوستر تبلیغاتی نیز نمود پیدا می کند.

 وی در زمینه ی علاقه اش به موسیقی ایرانی می گوید : بینش و دیدی که این موسیقی به شما می دهد در روحیات و فعالیت های روزمره تاثیر گذار است و به پیشرفت و تعالی فرد کمک زیادی می کند .

خبرنگار: ماریا اخوان ماسوله