سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات استان گیلان گفت:از 28 آذر تا یکم دی‌ماه صلاحیت داوطلبین معترض در دفتر شورای نگهبان مستقر در استانداری موردبررسی قرار می‌گیرد چون نهایتاً احراز صلاحیت داوطلبین مطابق قانون وظیفه شورای نگهبان است.

به گزارش ندای گیلان به نقل از فارس،احمد قنبریان بروجنی در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل دفتر نظارت و بازرسی از انتخابات رشت، انتخابات را یکی از ارکان مردم‌سالاری برشمرد و اظهار کرد: برگزاری انتخابات و دادن حق انتخاب به شهروندان از شاخصه‌های جوامع مردم‌سالاری است و این انتخابات در جمهوری اسلامی ایران انتخاباتی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است.

وی با اشاره به روند بررسی احراز صلاحیت داوطلبین در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: طبق ماده 28 قانون انتخابات داوطلبین باید تمام شرایط لازم را داشته باشند و مستندات و مدارک داوطلبین باید توسط عوامل اجرایی نیز بررسی شود.

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات استان گیلان با بیان اینکه احراز صلاحیت داوطلبین علاوه بر استعلام چهارگانه، بخش‌هایی دیگری نظیر تحقیقات محلی نیز دارد، گفت: انتظار است عوامل اجرایی تمام ظرفیت‌ها و اختیاراتی که برایشان قانون فراهم کرده، استفاده کنند.

قنبریان با بیان اینکه عوامل اجرایی تا 26 آذرماه فرصت ارزیابی و احراز صلاحیت داوطلبین را دارند، افزود: از 28 آذر تا یکم دی‌ماه صلاحیت داوطلبین معترض در دفتر شورای نگهبان مستقر در استانداری موردبررسی قرار می‌گیرد چون نهایتاً احراز صلاحیت داوطلبین مطابق قانون وظیفه شورای نگهبان است.

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات استان گیلان با بیان اینکه احراز صلاحیت برای شورای نگهبان مهم است، افزود: ما به دنبال اثبات صلاحیت هستیم مگر اینکه دستگاه‌های چهارگانه سندی بر عدم احراز صلاحیت داوطلبین اعلام کنند.

قنبریان با اشاره به ثبت‌نام داوطلبین رد شده ادوار در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: افرادی نیز هستند که مشکلاتی نظیر مدرک تحصیلی نامعتبر داشتند و این‌گونه افراد صلاحیتشان بنابر قانون موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه در ادوار انتخابات مجلس مشاهده‌شده که صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات در فرایند ثبت‌نام شهرستانی، استانی و حتی از سوی هیئت نظارت رد شده اما با مراجعه به تهران موفق به احراز صلاحیت خود شده‌اند، بیان کرد: هیئت نظارت بر انتخابات استان تابع نظر شورای نگهبان هست اما در این دوره از انتخابات تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اختلاف‌نظر ما و مرکز به حداقل برسد و احراز تمام صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان نهایی شود.

مواضع نمایندگان فعلی مجلس در احرار صلاحیت‌ها اثرگذار است

 

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات استان گیلان با اشاره به خلأ قانونی موجود در خصوص بررسی و احراز صلاحیت وکلای فعلی مردم در مجلس، گفت: قانون به ما اجازه نمی‌دهد تا بررسی عملکرد نمایندگان فعلی را ملاک احراز یا عدم احراز قرار دهیم اما رفتار و مواضع نمایندگان فعلی مجلس در احرار صلاحیت‌ها اثرگذار است.

قنبریان همچنین با اشاره به تبلیغات زودهنگام برخی از داوطلبان بیان کرد: تبلیغات زودهنگام داوطلبین در تمامی بخش‌ها تخلف است و این تخلفات در کنار سایر موارد در بررسی صلاحیت داوطلبان اثرگذار است.

وی همچنین با برشمردن برخی از تخلفات انتخاباتی در دوره کنونی از سوی داوطلبان گفت: دادن بیانیه و گفت‌وگو با رسانه‌ها تخلف است و ازاین‌رو همه باید کمک کنند تا انتخاباتی سالم در گیلان برگزار شود.

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات استان گیلان با بیان اینکه نهایتاً 463 نفر ثبت‌نامی‌های استان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس هستند، افزود: 97 نفر نسبت به دوره قبل بیشتر ثبت‌نام کردند و از این تعداد 13 نفر انصراف داده‌اند.

قنبریان با بیان اینکه در حوزه انتخابیه رودسر و املش 43 نفر و در آستارا 42 نفر برای یک کرسی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: داوطلبین کمترین مشارکت ثبت‌نام را در حوزه انتخابیه فومن و شفت و صومعه‌سرا با 24 و 25 نفر داشته‌اند.

وی با اشاره به بررسی روند ثبت‌نام و احراز صلاحیت داوطلبان در دوره دهم گفت: در دوره پیشین 367 داوطلب در کل استان داشتیم که ازاین‌بین 50 درصد آن‌ها تائید شدند و 50 درصد باقی‌مانده که 6 درصد از آن‌ها انصرافی بودند، مابقی رد صلاحیت و عدم احراز شدند.

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات استان گیلان در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه افزایش شمار رد صلاحیت‌ها موجب پایین آمدن مشارکت عمومی در انتخابات می‌شود، گفت: این ادعا یک گروکشی سیاسی است تا مراجع احراز صلاحیت تحت‌فشار قرار بگیرند و نکته دیگر اینکه مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم بنا بر نظرسنجی‌ها بیشتر خواهد شود و ما معتقدیم اگر مردم به‌سلامت انتخابات اعتماد کنند مشارکتشان بیشتر نیز خواهد شد.

قنبریان همچنین در پاسخ به اینکه نحوه اطلاع داوطلبان در تائید و یا رد صلاحیتشان چگونه خواهد بود، گفت: طبق قانون دلایل رد صلاحیت داوطلبان تنها به خود داوطلب امکان‌پذیر است و در صورت تمایل داوطلبان می‌توان بندها و مستندات رد صلاحیت‌ها به داوطلبین اعلام می‌شود.