به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان،   محمد بطحایی در مراسم «سپاس معلم» که در دبستان شهدای هفتم تیر برگزار شد، با اشاره به این مطلب افزود: هر زمان صحبت از آینده و عاقبت به خیری در آینده می شود، مهم ترین عامل آموزش و پرورش و نقش آن در کودکی و نوجوان مورد […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان،

 
محمد بطحایی در مراسم «سپاس معلم» که در دبستان شهدای هفتم تیر برگزار شد،
با اشاره به این مطلب افزود: هر زمان صحبت از آینده و عاقبت به خیری در
آینده می شود، مهم ترین عامل آموزش و پرورش و نقش آن در کودکی و نوجوان
مورد توجه قرار می گیرد. ما اگر بخواهیم به مراتبی از حیات طبیبه که در سند
تحول بنیادین آمده دست یابیم، راهی جز تحول ندارد.

بطحایی افزود: باید به کیفیت آموزش و پرورش در دوره کودکی و نوجوانی توجه کنیم و معلم ، مهم ترین رکن در ایجاد تحول است.
وزیر آموزش و پروش بیان کرد: صاحب نظران علوم تربیتی می گویند وضعیت فعلی
مدارس را تجزیه و تحلیل کنیم می توانیم پیش بینی کنیم آینده چه ویژگی هایی
خواهد داشت. تحول در آموزش و پرورش که یک ضرورت است اینگونه است که بتواند
خود را با نیازهای فردی و اجتماعی تطبیق دهد.
بطحایی اظهار کرد: نسل امروز به سرعت نیازهایش در حال تغییر است و باید
همراه آن پیش برویم. هدف اصلی تحول همین انطباق است و معلم تاثیرگذارترین
رکن است. هیچ تحولی رخ نمی دهد تا وقتی معلم نخواهد یا نتواند.
وی اضافه کرد: اگر معلم وارد گردونه تحول نشود، با شکست مواجه می شویم.
تا کنون هم دلایل شکست مان همین بوده است و نقطه عطف و توجه ما در تحول
باید معلم باشد در بخش شایستگی ها و انگیزش و خواستن از سمت معلم . ما
در این عرصه در سال های اخیر شاهد هستیم یکی از مهم ترین چالش های معلمان
برقراری نظم در کلاس شده است. در دل این چالش البته فرصت هایی هم نهفته
است. در این میان گاهی دیده می شود ورود به حریم معلم ضربه هولناکی به
پیکره آموزش و پرورش وارد می کند. خط قرمز ما حفظ حریم و حرمت معلمان است.

وی گفت: امروز روز سپاس از معلم است، معلمانی که با نبود امکانات و
فضاهای آموزشی کافی و تجهیزات چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه داشتند.
امروز روز سپاس از معلمی است که برای تربیت فرزندان این آب و خاک روزهایی
در هفته را دور از خانواده طی کند. من به عنوان همکار خانواده آموزش و
پرورش ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهوری، سپاس خودم را به همه معلمان تقدیم می
کنم.

تقویم آموزشی باید منعطف شود
وزیر آموزش و پرورش پس از مراسم روز سپاس درپاسخ به خبرنگار ندای گیلان مبنی
بر اینکه آموزش و پرورش چقدر به دنبال منعطف کردن تقویم آموزشی است با
بیان این مطلب گفت: ما معتقدیم تغییر تقویم آموزشی یک ضرورت است و ما تفاوت
های اقلیمی در کشور داریم و مشکلاتی در این تقویم سال تحصیلی که بدون
انعطاف است وجود دارد.
بطهایی افزود: ما به دنبال این هستیم که انعطافی در این تقویم ایجاد شود.
البته چون این تقویم مصوبه قانونی دارد باید از طریق مجلس اقدام کنیم و
مجلس نیز با کلیات طرح موافق است.
وی گفت: با توجه به شرایط اب و هوایی مناطق مختلف کشور به مجلس پیشنهاد
شده است که مدارس بین ترم حداکثر دو هفته تعطیل و ما به ازای آن به روزهای
آغاز و پایان سال تحصیلی اضافه شود.
وی در پاسخ به سوال درباره بلاتکلیفی مدیریت دانشگاه فدهنگیان و اینکه از
بدو تاسیس این دانشگاه با سرپرست اداره می شود در حالیکه قرار است نیروی
متخصص را تربیت کند، گفت: در آخرین جلسه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی
داشتیم این موضوع مطرح شد و بنده و وزیر علوم به صورت کتبی پیشنهاد خود را
برای خروج از وضعیت با سرپرست اداره شدن این دانشگاه ارایه دادیم که این
موضوع ظرف دو هفته آینده اعلام نتیجه خواهد شد.
وی همچنین از طرحی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر مستثنی شدن آموزش و
پرورش در بخش هایی از قانون خدمات کشوری خبر داد که طبق آن آموزش و پرورش
در بخش هایی دارای قوانین خاص خود خواهد شد.
بطحایی در ادامه گفت: قطعا این طرح روی پرداخت ها تاثیر می گذارد. بنا براین پرداخت ها باید بر اساس عملکرد باشد. 
 

احتمال اجرای فاز دوم طرح رتبه بندی معلمان از مهر

وزیر
آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرنگار ایسنا هم با اشاره به اجرای فاز دوم
طرح رتبه بندی معلمان از مهر ماه گفت: البته اجرای این طرح لزوما به معنای
افزایش حقوق همه معلمان نیست و اینطور تداعی نشود حقوق همه معلمان به
یکباره جهش خواهد داشت.
 

به نقل از ایسنا، سید محمد بطحایی در حاشیه مراسم سپاس معلم با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره زمان اجرای فاز دوم طرح رتبه بندی معلمان گفت: درباره رتبه بندی مجلس به دولت تکلیف کرده تا در برنامه ششم طرح رتبه بندی را آماده کند. مرحله دوم رتبه بندی را آماده ارائه به دولت کردیم اما منوط به تامین بودجه است.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم با مساعدت دولت از مهر هماهنگی های لازم را با مراجع ذیربط انجام و طرح را اجرا کنیم. البته رتبه بندی لزوما به معنای افزایش حقوق همه معلمان نیست و اینطور تداعی نشود حقوق همه معلمان به یکباره جهش خواهد داشت.

حذف آزمون مدارس سمپاد پایه هفتم درانتظار ابلاغ دستورالعمل

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف آزمون‌های سمپاد کماکان در دستورکار است و مصر هستیم آزمون‌های مکرر ابتدایی برچیده شوند، گفت: این طرح دارد مسیر خود را طی می‌کند و برای حذف آزمون مدارس سمپاد در پایه هفتم همچنان منتظر ابلاغ دستورالعمل و توشیح مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور هستیم.

وی اضافه کرد: در پایه هفتم مدارس نمونه و سمپاد اگر قرار باشد پذیرش داشته باشیم دیگر از طریق آزمون نخواهد بود و با روش های دیگری جذب داریم . صبوری کنید تا سه چهار روز دیگر تکلیف روشن میشود.

وزیر آموزش و پرورش درباره استفاده از پیام رسان های داخلی گفت: هرگونه استفاده از پیام رسان های خارجی در دستگاهها طبق دستور دولت منع شده است. تا کنون دو بخشنامه فرستادیم و پیگیری می‌کنیم در همه ارتباطات اداری از پیام رسان‌های خارجی قطع شود و به سمت پیام رسان های داخلی برویم.

بطحایی افزود: اعتماد به پیام رسان های داخلی کم است و باید افزایش یابد. البته مسیر خوبی را طی میکند و به سرعت دارند با خارجی ها رقابت می‌کنند و انشالله بزودی انحصار پیام رسان های خارجی را خواهند شکست. تذکر شما درباره حضور کمرنگ بنده در پیام رسان های داخلی بجا است و باید استفاده از پیام رسان داخلی را بیشتر کنم.

انتشار دفترچه آزمون استخدامی بعد از تعطیلات

وی درباره حمایت از کالای ایرانی نیز عنوان کرد: مشکلات ما در خصوص لوازم التحریر جدی است و امیدواریم تولیدکنندگان جدی‌تر وارد این عرصه شوند. برای فرهنگسازی و اشاعه فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی برنامه های مفصلی داریم که از مهر ماه اجرا می‌شود.

بطحایی درباره زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی گفت:امیدارم بعد از تعطیلات دفترچه پخش و زمان آزمون مشخص شود. اما کار برای سازمان سنجش دشوار و زمانبر است.

طراحی سامانه‌ای برای رصد آسیب‌های اجتماعی در مدارس

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ایسنا درباره جلسه مقام معظم رهبری با مسؤلان درباره آسیب های اجتماعی که قراراست اواخر اردیبهشت برگزار شود نیز اظهار کرد: در حوزه مقابله با آسیب ها کار بسیار جدی را در حوزه معاونت سلامت انجام دادیم. امروز مهمترین برنامه در حوزه مقابله با آسیب ها طرح “نماد ” است که تا کنون خوب جلو آمده اما سرعت پیشرفتش کم بوده است. با آغاز سال تحصیلی شمولیت مدارس تحت پوشش طرح نماد را بیشتر می‌کنیم.

بطحایی افزود: سامانه ای برای رصد مستمر آسیب ها اماده کردیم و به مدیران گزارش می‌دهیم تا به موقع ورود کنند. بخشی از گزارش ما به رهبری ناظر بر همین سامانه درباره فراوانی اسیب ها در استان ها است.