وزیر راه با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی در حاشیه دریای خزر از مزیت های متنوع ترانزیتی و تعاملات میان منطقه ای برخوردار است، اضافه کرد: یکی از پروژه های ویژه در حال ساخت کشور،اتصال راه آهن قزوین ـ رشت به بندرانزلی و اتصال به آستارا می باشد که تلاش زیادی برای انجام آن شده است.

مهندس محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد ایران در توسعه روابط منطقه ای با بیان اینکه گسترش ظرفیت های حمل و نقلی و تجارت دستور کار دولت است؛ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته و پیوستن به این تشکل اقتصادی منطقه‌ای فرصت بی نظیری را برای کشور به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی سیاسی، از اهمیت ژئوپولتیکی برای ایران برخوردار می باشند، اشاره ای به طرح های زیرساختی وزارتخانه متبوع خود در حوزه تکمیل زیرساخت های ریلی نمود و افزود: با تکمیل طرح های ریلی شرق و غرب و شمال-جنوب کشور، و گسترش همکاری ها با اعضای اوراسیا و کشورهای منطقه، توان ترانزیتی ایران قابلیت ارتقاء از ۱۰ میلیون تن فعلی به ۵۰ میلیون تن را دارا می شود.

وزیر راه و شهرسازی با ارائه تحلیلی از الزامات نگاه داشت بازارهای منطقه ای و جذب بازارهای جدید،برخورداری از قدرت لجستیک، جهت استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد به صورت هدفمند را امری حیاتی برشمرد و با اشاره به توانمندی ها و فرصت های بیشمار پیش روی ترانزیت ایران، گفت: توسعه تجارت و ترانزیت یکی از ضرورت های شکوفایی اقتصادی کشور است،از این رو در دولت تدبیر و امید گسترش ظرفیت راه های ترانزیتی و توسعه شبکه ریلی به صورت ویژه در دستور کار بوده و تا آخرین روز کاری دولت هم این روند تداوم دارد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی در حاشیه دریای خزر از مزیت های متنوع ترانزیتی و تعاملات میان منطقه ای برخوردار است، اضافه کرد: یکی از پروژه های ویژه در حال ساخت کشور،اتصال راه آهن قزوین ـ رشت به بندرانزلی و اتصال به آستارا می باشد که تلاش زیادی برای انجام آن شده است.

مهندس اسلامی بااشاره به اینکه اتصال بندر کاسپین به راه آهن در همین دولت عملیاتی می شود، افزود: پروژه راه آهن رشت ـ آستارا نیز بر اساس زمان بندی مشخص در حال اجرا بوده،و اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی افغانستان و اتصال چابهار به زاهدان از طریق خط آهن در دست اجرا و در آستانه افتتاح است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جذابیت استفاده از فرصت ایران در ترانزیت برای اتحادیه اوراسیا با تکمیل زیرساخت ها دو چندان می شود، به همین دلیل،علاوه بر توسعه زیرساخت ها تلاش شده در اتحادیه راه آهن های جهان، موافقتنامه امضا کنیم و در قالب همکاری منطقه ای با تعرفه های واحد در ترانزیت کالا نقش داشته باشیم، گفت: برای تجارت و ترانزیت سعی بر آن است با ایجاد هماهنگی بین همه دستگاه های داخلی و دخیل در امر تجارت توقف در پایانه ها را به حداقل رسانده و از این به بعد شاهد توقف طولانی مدت کامیون های صادراتی در مرزهای کشور نباشیم.

وی با اشاره به ظرفیت ها و طرح های درحال توسعه در بنادر کشور اظهار داشت: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران هم اکنون ۲۴۰ میلیون تن می باشد و با هدف‌گذاری صورت گرفته در پرتو بهره برداری از فرصت های همکاری و با کشورهای حوزه اوراسیا و آسیای میانه، ظرفیت ۳۰۰ میلیون تن در سال را مود هدف قرار داده ایم، مزیت هایی که امکان ارتباط با کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان را برای فعالین اقتصادی کشورهای فوق فرآهم می کند.

مهندس اسلامی با تأکید بر لزوم راهبرد و الگوی واحد در مسیر ترانزیت و جابه جایی کالا و خدمات به کشورهای کریدورهای مرتبط با کشورمان، افزود: باید از طریق ایجاد مزیت رقابتی، سهم کشور را در اقتصاد بین الملل افزایش داد، موضوعی که با بهره برداری از استعدادهای انسانی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، قابل دست یابی است.