در سال جاری ده‌ها استان کشورمان درگیر آنفلوآنزای مرغی شده‌اند و استان گیلان نیز یکی از درگیرترین استانهای کشور در مواجهه با این بیماری بوده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ویروس آنفلوانزای پرندگان ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که معمولا فقط پرندگان را مبتلا می کند.
پرندگان بیمار درمان نمی‌شوند یا می‌میرند و یا باید آن ها را از بین برد. در سال های اخیر این بیماری خسارتهای زیادی به تولید کنندگان طیور در دنیا و ایران وارد کرده است.
در سال جاری نیز ده‌ها استان کشورمان درگیر این بیماری شده‌اند و استان گیلان نیز یکی از درگیرترین  استانهای کشور در مواجهه با این بیماری بوده است.
دکتر عاقبتی مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت:از زمان شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در استان جهت شناسایی کانون‌های بیماری و پیشگیری از انتشار آلودگی در 745 واحد سنتی پرورش طیور و 525 واحد روستایی و تالاب اقدامات ویژه انجام شد. وی اضافه ‌کرد:در این رابطه 960 نمونه خون و بافت از پرندگان بومی، وحشی و مهاجر اخذ شد و مورد آزمایش قرار گرفت. عاقبتی تصریح کرد:تاکنون 29 هزار و 811 قطعه طیور بومی در روستاهای گیلان معدوم سازی شده است.
مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد:طبق ضوابط سازمان دامپزشکی کشور جهت جلوگیری از انتشار عامل بیماری در شعاع 10 کیلومتری کانون‌های آلوده جوجه ریزی واحدهای صنعتی پرورش طیور و انتقال مرغ کشتاری از شهرستان‌های آلوده به مقصد کشتارگاه‌های خارج استان به مدت 21 روز از اعلام کانون ممانعت به عمل آمد.
وی نصب 400 بنر در نقاط مختلف استان و توزیع بیش از 900 بروشور و پوستر پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان را از اقدامات پیشگیری دامپزشکی گیلان دانست و افزود:شهروندان می‌توانند با اطمینان خاطر از طیور و فرآورده‌های طیور که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی کشتار،استحصال و بسته‌بندی می‌شوند استفاده کنند. رعایت اصول ساده بهداشتی می تواند سلامت جامعه را تضمین کنند عدم نزدیک شدن به پرندگان وحشی و جلوگیری از خرید فروشی پرندگان خارج از مرغداریهای تحت نظارت دامپزشکی،خریداری پرندگان زینتی از پرنده فروشی های معتبر از جمله اقداماتی است که می شود انجام داد.