داود زارع با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از ناآگاهی خریداران در واگذاری عرصه‌های جنگلی گیلان اظهار کرد: اسنادی که برای عرصه‌های منابع طبیعی بدون استعلام از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان صادر شود طبق قانون باطل است.

ندای گیلان:داود زارع با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از ناآگاهی خریداران در واگذاری عرصه‌های جنگلی گیلان اظهار کرد: اسنادی که برای عرصه‌های منابع طبیعی بدون استعلام از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان صادر شود طبق قانون باطل است.

وی با تاکید بر اینکه خریداران عرصه‌های جنگلی گیلان برای باغ، زراعت، ویلا و… فریب افراد سودجو را نخورند، تصریح کرد: در گذشته عرصه‌های جنگلی به ویلا، گردشگری، باغ و… تبدیل می‌شد که ناشی از سوءاستفاده افراد سودجو بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اضافه کرد: در صورتی که مشاهده شود معامله‌ای در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی گیلان بدون استعلام از این اداره کل انجام و سند صادر می‌شود، طبق قانون اسناد صادره باطل است.

وی پوشش جنگلی و فضای سبز گیلان در کشور را 28 درصد عنوان کرد و یادآور شد: امسال در هفته منابع طبیعی 150 هزار نهال بین مردم توزیع شد و مشارکت مردم در کاشت نهال و جنگل‌‌کاری قابل توجه بود.

زارع 60 هزار هکتار اراضی گیلان را به زراعت چوب از نوع صنوبر دانست و خاطرنشان کرد: مردم نسبت به حفظ و افزایش جنگل‌کاری آگاهی دارند و این امر قابل قدردانی است.

وی از رفع تصرف 89 هکتار اراضی ملی گیلان در سال 92 و آزادسازی 79 هکتار در سال گذشته خبر داد و گفت: منابع طبیعی گیلان در تمام عرصه‌های جنگلی استان حضوری فعال دارد و با آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم توانستیم میزان تصرف و تجاوز به عرصه‌های طبیعی استان کاهش دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تخریب و تجاوز، قاچاق چوب و… را از جمله تخلفات در منابع طبیعی استان عنوان کرد و متذکر شد: قوانینی وضع شده که تجاوز و تخریب را کاهش دهیم و برای تخریب‌کنندگان اشد مجازات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبق قانون اگر کسی بدون مجوز اقدام قطع درختان کند به مراجع قضایی معرفی می‌شود و بر اساس قانون 48 حفاظت، چوب‌آلات کشف شده ضبط و پرونده فرد متجاوز برای صدور حکم به دادگاه ارسال می‌شود تا جلوی تجاوز و تخریب گرفته شود.

زارع درباره ورود دام به مراتع گیلان خاطرنشان کرد: اگر دام مازاد در داخل مراتع استان وجود داشته باشد ماموران نسبت به تنظیم پرونده تخلف اقدام و دولت حق و حقوق را اخذ می‌کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت مراتع باید رعایت شود، یادآور شد: زمان ورود و خروج دام از مرتع مهم است و باید تا اواخر خرداد در مرتع حضور داشته باشند و مهر ماه نیز خارج شوند.