ندای گیلان:برای نخستین بار، یک قلاده پلنگ بالغ در منطقه شکار ممنوع دیلمان درفک مشاهده و ثبت شد

به گزارش ندای گیلان به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان، پیرو خبر واصله از روستای سیکاش مبنی بر کشته شدن یک راس گاو توسط پلنگ، کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان جهت بررسی موضوع به این روستای سیکاش که در محدوده منطقه شکار ممنوع دیلمان درفک واقع در شهرستان سیاهکل قرار دارد عزیمت کردند. شواهد حاکی از کشته شدن یک راس گاو ماده توسط پلنگ داشت و کارشناسان به منظور ثبت گونه و تعیین جنسیت و تعداد پلنگ، به نصب سه دوربین تله‌ای اقدام کردند.

پس از کارگذاری دوربین‌ها و بررسی آن‌ها توسط کارشناسان مشخص شد که بیش از 650 عکس از یک قلاده پلنگ نر بزرگ جثه، در حالات مختلف ثبت شده است.

از نکات حائز اهمیت می‌توان به ثبت حضور پلنگ تنها پس از گذشت 38 دقیقه بعد از کارگذاری دوربین‌ها اشاره کرد.

دوربین‌های تله‌ای دوربین‌های خودکاری است که پس از نصب در محل از طریق سنسورهای حساس به حرکت و حرارت، واکنش نشان داده و شروع به ثبت عکس و تصویر از موجودات زنده و متحرک می‌کند. این دوربین‌ها قابلیت تصویربرداری در شب را نیز از طریق پرتوهای مادون قرمز دارد.

 

روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان از اقدام مسئولانه دامدار زیان‌دیده در اطلاع‌رسانی به موقع به حفاظت محیط زیست شهرستان و عدم اقدام خودسرانه و تلافی جویانه نسبت به این مخلوق زیبا و در خطر انقراض، تشکر کرده و اعلام می‌دارد که اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان پیگیر جبران خسارت وارده است.

ضمنا این اداره‌کل از عموم دامداران مناطق مشابه تقاضا می‌کند پیرو هماهنگی‌های بعمل آمده با صندوق بیمه کشاورزی نسبت به بیمه دام‌های خود اقدام کنند.