مدیرعامل مجموعه تولیدی پوشاک هپی لند ،واحد مستقر در منطقه آزاد انزلی معتقد است با توجه به مزایا و معافیت های قانونی و زیرساخت های موجود مناطق آزاد می تواند به سکوی پرتاپ خوب برای برندسازی در سطح داخلی و خارجی تبدیل شود.

به گزارش ندای گیلان،احمد طاهری مدیرعامل مجموعه تولیدی پوشاک هپی لند که با سابقه فعالیت بیش از ۱۵ سال در این منطقه موفق به اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر (برونسپاری تولیدات – اعطای نمایندگی فروش) در کل کشور شده و ظرف پنج سال گذشته براساس اظهارنامه های صادراتی گمرکی با میانگین صادراتی ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار صادر کننده نمونه کشوری بوده،اظهار داشت:با توجه به اینکه در اظهارنامه ها، نرخ صادرات رقم پایینی محاسبه می شده ؛ این عدد اظهارنامه، به نسبت ارزش واقعی کالاهای صادر شده از تولیدات هپی لند، بی نهایت کمتر است. در واقع میزان واقعی صادرات ما چندین برابر این مبلغ، معادل ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رویکرد سرزمین شاد افزایش صادرات و برندسازی کالای باکیفیت ایرانی در سطح جهانی

وی با اشاره به اینکه افزایش صادرات تقویت برندباکیفیت ایرانی در سطح جهانی به هدف پرآوازه کردن نام ایران به عنوان یک کشور مطرح در زمینه صادرات پوشاک،در خصوص بازارهای صادراتی محصولات تولیدی خود در سطح بین المللی چنین توضیح داد: بعد از گذشت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت بازار صادرات ما به کشورهای جنوب آسیایی، اروپایی و امریکایی گسترش پیدا کرد، دستاوردی که ناشی از ایجاد فروشگاهی با برند هپی لند در ترکیه بود، کشوری که قطب صنعت پوشاک در دنیا محسوب می شود، در نتیجه موفق به صادرات محصولات تولیدی خود به بازار مصرف این کشور و کشورهای اروپایی و افریقایی شدیم. اما سال ۹۷ به دلیل نوسانات ارز و بسته شدن حسابها، به ناچار فروشگاه را تعطیل نمودیم و دیگر در این کشور مهم در صنعت پوشاک، حضور مستقیم نداریم.

طاهری اضافه کرد: تلاش های چندین و چند ساله ما در زمینه تولید و فروش و برندسازی موجب شد تا پنج سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه استانی و چهار سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه کشوری برگزیده شویم. که در کنار این افتخاراتی نظیر صادرکننده برتر، کارآفرین برتر، صنعتگر برتر و چندین افتخار دیگر نیز در صنعت پوشاک کسب نمودیم.

برندسازی براساس ظرفیت های منطقه آزاد، جذب نیروی انسانی با کیفیت و تولید بامحصولات باکیفیت

مدیرعامل مجموعه کارخانجات سرزمین شاد با بیان اینکه، با تأسیس کارخانجات تولیدی خود در منطقه آزاد تجار -صنعتی انزلی، و با بهره گیری از زیرساخت های متنوع این منطقه موفق به افزایش صادرات و توسعه چشمگیر فعالیت های خود شدیم، افزود: از سوی دیگر از ظرفیت های بالای نیروی انسانی این منطقه در خصوص جذب نیروی کار جوان و توسعه صادرات و گسترش تولید و مطرح کردن نام یک برند ایرانی استفاده کردیم.

با توجه به مزایا و معافیت های قانونی و زیرساخت های موجود مناطق آزاد می تواند به سکوی پرتاپ خوب برای برندسازی در سطح داخلی و خارجی تبدیل شود

صادر کننده نمونه کشوری پوشاک ایران با بیان اینکه مزایا و معافیت های قانونی و زیرساخت های موجود مناطق آزاد، این مناطق را قادر می کند که به سکوی پرتاپ خوبی برای برندسازی محصولات ایرانی در سطح داخلی و خارجی تبدیل شوند،اظهار داشت: با توجه به سابقه افزون بر سی ساله بنده در صنعت پوشاک؛شرایط حاکمیت و تولید باید به گونه ای فراهم شود تا نخستین نقطه ای که برای تولید به منظور صادرات به ذهن صادرکنندگان خطور می کندمناطق آزاد تجاری-صنعتی باشد.

وی در ادامه به تجزیه و تحلیل ظرفیت های مناطق آزاد در حوزه تولید و صادرات پرداخت و گفت: به راحتی میتوان با یک بررسی سطحی به این قضیه پی برد که برای صادرات به کشورهای دیگر وجود کارخانه در مناطق آزاد صنعتی یک مزیت نسبتا ایده ال برای طرف خارجی محسوب می شود، مطلبی که ما سالها به عینه لمس کردیم. مناطق آزاد بستری آماده برای تامین مواد اولیه استاندارد جهت تولید محصولات با بالاترین درجه کیفیت است. از سوی دیگر جذب نیروهای متخصص خارجی یکی از مزیت های خوب منطقه آزاد است که برای دوره های طولانی مدت می توانند تولید را با صرف کمترین بروکراسی اداری به سطح جهانی نزدیک کند و کمک بسیار خوبی برای ارتقای توان صادراتی تولیدکنندگان داخلی باشد. ظهور این مزیت ها باعث محقق شدن هدف اقتصاد مقاومتی، که زیرساخت اصلی آن گسترش صنایع در ایران می باشد، می گردد.

احمد طاهری با تصریح براینکه دولتمردان و تولیدکنندگان باید بر این مهم واقف باشند که صادرات زمانی موفق خواهد بود که درصد بیشتری از مواد اولیه داخلی باشد تا خارجی، تا موفقیتشان با پشتیبان سازی درست تضمین گردد، افزود: مناطق آزاد بر اساس زیرساخت هایی که دارد می تواند گلوگاه های تولید صنعت کشورمان را در زمینه تامین تجهیزات و ماشین آلات تخصصی تولید، تامین مواد اولیه ای که در ایران تولید نمیشود یا تکمیل پارچه هایی که در ایران بستر آن آماده نیست، برطرف نماید.

صادر کننده نمونه کشوری منطقه آزاد انزلی یکی از کلیدواژه های صادرات پوشاک را رقابتی بودن تولیدات آن در رقابت با کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان، بنگلادش، هند و …. عنوان کرد و اظهار داشت: با عنایت به وجود بسترهای مناسب در زمنیه تأمین مواد اولیه مطلوب از سراسر جهان در مناطق آزاد،میدان را برای رقابت در این عرصه باز کرده و تولیدکنندگان داخلی نیز از اینکه در کیفیت مواد اولیه با رقبا در یک سطح قرار دارند، اطمینان خاطر پیدا می کنندکه تنها در توان تولید با مابقی رقبا مقیاس خواهند شد و به راحتی می توانند در بستری که مناطق آزاد ایجاد نموده، در فضای رقابتی کالای با کیفیت تولیدی خود را عرضه نمایند.

واردات کالای با کیفیت می تواند در چرخه صحیحی از رقابت به تولید با کیفیت منجر شود

مهندس احمد طاهری با تأکید براینکه واردات کالای با کیفیت می تواند در چرخه صحیحی از رقابت به تولید با کیفیت منجر شود اضافه کرد: یکی از مزایای مناطق آزاد این است که مواد اولیه به سرعت می تواند به چرخه تولید وارد شود. به طور مثال در حرفه ما، مواد اولیه باکیفیت وارداتی نظیر پارچه های تخصصی،دکمه،زیپ،نخ های گلدوزی،انواع لایی ها،اکسسوری و…وقتی وارد یک چرخه تولید با کیفیت می شود که تمامی استانداردهای روز دنیا را در این صنعت رعایت می نماید،قطعاً محصول نهایی با بالاترین درجه کیفی تولید خواهد شد که توان رقابت با تمام نمونه های خارجی را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد می توانند برای تولیدکنندگانی که دغدغه رقابت با رقبای خود در بازارهای جهانی را دارا می باشند، به عنوان الگوی موفقی عمل کنند، درتوضیح این اظهار نظر خود گفت: مناطق آزاد بعد از دو دهه فعالیت و با وجود تحریم ها علیه ایران، توانسته فضایی را فراهم نمایند که وارد کننده ها به تولید کالاهایی که وارد می کردند، روی آورند؛ درواقع حوزه فعالیت خود را تغییر دهند. موضوعی که خوشبختانه در منطقه آزاد انزلی نیز روی داده است و این منطقه موفق شده دغدغه نظام در این خصوص که مناطق آزاد فقط وارد کننده نباشند را برطرف نماید

صادر کننده نمونه پوشاک کشوری با تصریح براینکه اکنون زمانی است که باید از مناطق آزاد که رفته رفته در حال تبدیل شدن به قطب تولید با کیفیت در ایران می باشند، حمایت نمود و با توجه به مشکلات و سختی های تولید، دست تولیدکنندگان نوپا را دراین مناطق به یاری فشرد تا با نوسانات شرایط اقتصادی از روی آوردن به تولید منصرف نگردند؛ افزود: در این راستا مجموعه هپی لند موفق به توسعه فعالیت های کارآفرینی خود را با رویکرد حمایتی و آموزشی موثر به بنگاههای اقتصادی کوچک در زمینه گسترش تولیدی های پوشاک در استان ادامه دهد. به این معنی که دانش فنی خود در زمینه پوشاک را در طبق اخلاص گذاشته و به عنوان یک مجموعه تولیدی دانش بنیان، با انتقال دانش تولید پوشاک به وارد کنندگان آن، آنان را به سمت تولید سوق داده و به گسترش تولید این صنعت در مناطق آزاد کمک بسزایی نموده است.

مناطق آزاد از طریق گسترش تولیدباکیفیت، جذب سرمایه گذار، جذب توریست وصادرات مجدد ظرفیت بازگرداندن ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت کشور را ظرف سه سال دارا می باشند.

وی با بیان اینکه در صنعت پوشاک، تولیدکنندگان داخلی از واردات قاچاق پوشاک بسیار لطمه دیدند و در این میان عده ای به ظاهر دلسوز به این جریانات که مناطق آزاد باعث افزایش قاچاق شده است دامن زدند، اضافه کرد: به برداشت من واقعیت این است که مناطق آزاد با واردات و خرده فروشی کالاهای برندهای برتر دنیا با قیمت به مراتب پایین تر از واردکنندگان قاچاق، با اینان رقابت نموده و لطمه ای که از قاچاق این کالاها به تولید کنندگان و مشتریان وارد شده بود را با ارزان فروشی محسوس به حداقل رسانده است.

طاهری خواستار توجه به فرصت طلایی مناطق آزاد جهت صادرات کالای با کیفیت ایرانی به بازارهای جهانی و عدم توجه به امیال سیاسی و منافع افراد معدودی تنگ نظر شد و اظهار داشت: به دلیل ماهیت مناطق آزاد اولین فضای اقتصادی مناسب جهت دور زدن تحریم های ظالمانه علیه حکومت ایران این مناطق می باشند. در نتیجه منطقه آزاد بستری برای ممانعت از ایجاد بسیاری از فسادها، رانت و قاچاق کالا در کشور بوده و مشابه حکایت معروف کافر مسلمان شده ایست که حکومت می بایست تنها کفش را از پایش دربیاورد تا مسلمان کاملی شود؛ نه اینکه جلوی مسجد رفتنش را بگیرد.