مخترع گیلانی که پیش از این موفق به دریافت مدال نقره در کشور کره جنوبی برای اختراع دستگاه رفع آلودگی هوا در کلانشهرها شده بود، همچنان پیگیر این مهم و دیگر اختراعاتش است.

نداي گيلان :حجت‌الله دلخوش‌نواز رشتی‌نژاد گفت:این دستگاه برای رفع آلودگی هوا در کلانشهرها و رفع آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این مخترع گیلانی ادامه داد:دستگاه رفع آلودگی هوا در یک عملیات هوایی می‌تواند بلافاصله مشکل آلودگی هوا و گازهای آلوده کننده میکروبی و شیمیایی موجود در آن را که ناشی از جنگ‌های احتمالی است،حل کند و هوای پاک و سالم را با خلوص و اطمینان 98 درصد به منطقه بازگرداند. این دستگاه به شکل مخروط بوده و دارای فن و فیلترهای متفاوت است که توسط بالگرد حمل و برای مناطق عملیاتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

دلخوش‌نواز با بیان اینکه متاسفانه تاکنون موفق نشده این پروژه را به مرحله اجرا برساند،افزود بازگشت هوای کنونی (فسیلی، گلخانه‌ای) به اصالتش یعنی 50 تا 60 سال پیش و جوان شدن دوباره جهان، رفع معضل گازهای متساعد از خروجی لوله اگزوزهای خودروها در مقیاس بسیار کوچک، رفع آلودگی هوا از آلاینده‌های مضر ناشی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و کارخانجات مادر و عظیم، پالایش و رفع آلودگی هوا در کلانشهرها، رفع آلودگی هوا در اثر فوران آتشفشان‌ها و آتش‌سوزی‌های جنگلی، رفع آلودگی هوای آغشته به گازهای شیمیایی و میکروبی در اثر جنگ‌های شیمیایی و میکروبی، رفع معضل مرگ در اثر بمباران جنگ‌های شیمیایی و میکروبی، برطرف شدن نازکی و سوراخ لایه اُزُن، کاهش‌یافتن تدریجی سرطان‌های مختص لایه اُزُن، افت و کاهش بیماری‌های سرطانی و سالم‌شدن جامعه از نظر روحی و روانی، شکوفاشدن بار اقتصادی و نیز دولتها و… از جمله فواید و مزایای کاربرد پروژه بزرگ رفع آلودگی هوا با این دستگاه است.

وی با اشاره به دریافت جایزه از بنیاد مرحوم البرز برای این اختراع گفت: پروژه نجات خلبان بالگرد و همراهانش در هنگام سقوط و پروژه دندان‌های مصنوعی با همکاری سینا دلخوش نواز(دانشجوی دندانپزشکی) از دیگر پروژه‌های ‌ابداعی‌ام است.

این مبتکر گیلانی اظهار کرد:خوردن غذا به مانند انسان‌های عادی، رفع مشکلات معده و سوء‌هاضمه ناشی از دندان‌های مصنوعی،عدم چسبیدن غذا به دندان، جلوگیری از لق لق خوردن دندان و… تنها چند مورد از فواید اختراع دندان‌های مصنوعی است.

دلخوش‌نواز با بیان اینکه دستگاه رفع آلودگی هوا در کشور کانادا نیز پذیرفته شده، گفت: من همیشه و در همه حال توجهی خاص به جهان و کائنات هستی و مجهولات پیرامون خود دارم و تلاش می‌کنم تا با ارایه اختراعی در راستای کشف این مجهولات گام بردارم. من خلاقیت و نوآوری را در خود دیده‌ام و این مهم سبب اختراعات مختلفی در زمینه‌های صنعت کشاورزی، پزشکی، ساختمان و دیگر صنایع شده است.

به گزارش ایسنا،فدراسیون بین‌المللی مخترعان جهانی در ایران، موسسه علمی و بین‌المللی نوآوران و نواندیش‌ورزان برتر ایران، بنیاد ملی حمایت از نخبگان کشور، انجمن مخترعان کشور و… از جمله سازمان‌هایی است که حجت‌الله دلخوش‌نواز رشتی‌نژاد در آن عضویت دارد. همچنین شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در کره جنوبی، جشنواره خوارزمی، جشنواره و نمایشگاه مخترعان کشور و فکر برتر استان و… در سال‌های مختلف، در کارنامه این مخترع گیلانی دیده می‌شود./ايسنا