۷ اقدام شرکت برق منطقه ای گیلان در قالب ۱۱ پروژه حیاتی، جزو پروژه های ۱۸۰ اقدام عملیاتی تدوین شده وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال آتی است که باید با پیگیری مستمر در موعد مقرر در مدار قرار گیرند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،محمود دشت بزرگ رئیس شورای پایایی منطقه ای شبکه برق گیلان و مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: دانشگاه گیلان، از دانشگاه های قدیمی، پیشرو و مدرن در سطح کشور می باشد و امیدواریم صنعت برق گیلان از این توانمندیها به نحو شایسته ای استفاده نماید.

وی افزود: صنایع و شرکت هایی که در سطح استان مستقر هستند به عنوان دانش پذیر آمادگی استفاده از فناوری، تکنولوژی و مهارت های تولید شده در دانشگاه به عنوان یک مجموعه دانش محور، دانش بنیان و دانش پایه هستند.

دشت بزرگ با اشاره به خبر احداث آزمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر در آینده نزدیک در دانشگاه گیلان تصریح کرد: با توجه به رویکرد وزارت نیرو برای توسعه انرژی های تجدید پذیر، باید از این ظرفیت به نحو بهینه و مطلوبی استفاده نماییم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با اشاره به پیشرو بودن استان گیلان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر گفت: اولین نیروگاه بادی کشور در منطقه منجیل نصب و راه اندازی شد و به زودی نیز عملیات اجرایی احداث ۲ سایت انرژی خورشیدی در منطقه لوشان آغاز خواهد شد و امیدواریم قبل از تابستان آتی در مدار قرار گیرد.

دشت بزرگ با اشاره به آمادگی کامل شرکت برق منطقه ای گیلان در زمینه استفاده از تولیدات علمی، اضافه کرد: احداث یک پژوهشکده برق و انرژی در دانشگاه گیلان می تواند بسیار مفید باشد و این شرکت آمادگی کامل برای مساعدت و حمایت را دارد.

رئیس شورای پایایی منطقه ای شبکه برق گیلان با اشاره به اوج بار امسال که در ۲۲ مرداد و به مقدار ۲۵۴۴ مگاوات اتفاق افتاد، گفت: اوج بار امسال نسبت به سال گذشته ۸.۳ درصد رشد داشته که دور از انتظار بود. برآوردها نشان می دهد نیاز مصرف در سال آتی ۲۷۴۳ مگاوات است و ۳۳۰ مگاوات به عنوان مدیریت مصرف برق به صنعت برق استان گیلان اختصاص داده شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان، ماموریت های ۱۸۰ اقدام را مخرج مشترک فعالیت های صنعت برق برای گذر از پیک ۱۴۰۳ عنوان کرد و افزود: ۷ اقدام شرکت برق منطقه ای گیلان در قالب ۱۱ پروژه حیاتی، جزو پروژه های ۱۸۰ اقدام عملیاتی تدوین شده وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال آتی است که باید با پیگیری مستمر در موعد مقرر در مدار قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مصرف استان گیلان از سال ۱۴۰۰ از قدرت عملی تولید نیروگاه های استان پیشی گرفت، افزود: با رشد مصرف که بطور طبیعی در سال آتی خواهیم داشت باید از درس آموخته ها و تجربیات سال جاری که منجر به عبور موفق از اوج بار تابستان و زمستان شد، برای عبور موفق از اوج بار سال آتی نیز استفاده نماییم و انسجام و آمادگی لازم را داشته باشیم.

دشت بزرگ با برشمردن برنامه های شرکت برق گیلان برای سپری کردن اوج بار سال آتی، خاطرنشان کرد: با برنامه های اجرا شده و در حال انجام شرکت، موفق خواهیم شد ظرفیت های موجود شرکت را در سه سال آینده ۳۰ درصد توسعه بدهیم و برای این توسعه به ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با مهم خواندن انتخابات پیش رو، گفت: با انجام مقدمات و تمهیدات لازم و بخصوص با پایداری کامل شبکه های برق، زمینه مشارکت حداکثری و پروشور در انتخابات را فراهم نمایید.

دشت بزرگ در خصوص اقدامات و راهکارهای لازم جهت اجرای ۳۳۰ مگاوات مدیریت مصرف برق توسط صنعت برق گیلان، گفت: نصب کنتورهای هوشمند، پایش مستمر و با برنامه مصارف بیش از ۲ برابری الگوی مصرف، کنترل و نظارت مصارف برق ادارات، بخش های تجاری و رستوران های داخل شهری و بین راهی، پایش و نظارت مستمر مصارف نامتعارف مراکز تجاری، محدود کردن مصارف حوزه استخراج رمز ارزها، جمع آوری انشعابات غیرمجاز، نصب سامانه های هشدار و سیستم های کنترلی، اصلاح ساعات کار ادارات و بهینه سازی و نوسازی شبکه های انتقال و فوق توزیع از جمله راهکارهایی است که منجر به تحقق ۳۳۰ مگاوات مدیریت مصرف برق خواهد شد.

رئیس شورای پایایی منطقه ای شبکه برق گیلان با مهم خواندن وظیفه و رسالت روابط عمومی ها در استفاده بهینه از انرژی برق، اضافه کرد: در مدیریت مصرف برق، روابط عمومی ها مسئولیت سنگینی دارند و باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی، موجب مشارکت حداکثری در زمینه فرهنگ استفاده بهینه از برق شوند و استفاده منطقی و هوشمندانه از انرژی برق را نهادینه و ملکه اذهان نمایند.

دشت بزرگ اهمیت تشکیل گروه های واکنش سریع را ضروری عنوان کرد و افزود: شرکت ها باید گروه های واکنش سریع نسبت به حوادث داشته باشند تا در حداقل و سریع ترین زمان ممکن حوادث برطرف و حل شوند. بالتبع اهمیت این گروه ها در برگزاری انتخابات و مواقع بحرانی و حساس، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان رسالت و وظایف محافل علمی و دانشگاه ها را سنگین ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه بعضی از شرکت ها موظف به خریداری بخشی از مصارف خود از بخش سبز بورس هستند و امکان دارد از تجربه و دانش کافی در این زمینه برخوردار نباشند نقش دانشگاه ها در زمینه ارائه راهنمایی و مشاوره می تواند تعیین کننده و اساسی باشد.

رئیس شورای پایایی منطقه ای شبکه برق گیلان با ابراز اینکه دانشگاه مرکز و کانونی برای تولید دانش و فناوری است، تصریح کرد: چالش های مختلفی در سطح صنعت برق استان وجود دارد که انتظار می رود دانشگاه ها با شناسایی، احصا و کار علمی و پژوهشی، این چالش ها را رفع و تبدیل به فرصت نمایند و یار و یاور صنایع باشند.

گفتنی است که بیست و یکمین جلسه شورای پایایی در نیروگاه بزرگ گیلان برگزار خواهد شد.