پیش از این باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال 2013 در یک تماس تلفنی با حسن روحانی گفت‌وگو کرد که اولین و آخرین مورد از این‌گونه ارتباطات میان تهران و واشنگتن با وجود نبود روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور به شمار می آید.

به گزارش ندای گیلان،سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تایید کرد که در زمان حضور رئیس جمهور در نیویورک و اجلاس سازمان ملل، دفتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال دیدار او با دکتر روحانی بوده است. بهرام‌ قاسمی در پاسخ به سوالی درباره یادداشت مندرج در یکی از خبرگزاری‌ها درباره ابراز تمایل رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با رئیس جمهور کشورمان در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد: چنین تمایلی توسط طرف آمریکایی مطرح شد که مورد موافقت جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفت. قاسمی افزود: درباره دیگر جزئیات و حواشی پرداخته شده در یادداشت مذکور باید تاکید کنم که مطالب مطرح شده و هر آن چه راجع به دیگران و به ویژه اقدامات آقای ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بیان شده است نادرست بوده و قابل تأیید نیست.

مهدی فضائلی کارشناس رسانه  و مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس  ، روز یک شنبه، در یادداشتی نوشته بود: «شنیده شده،در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل که در روزهای پایانی شهریور امسال انجام شد،ترامپ رئیس جمهور آمریکا از وی برای یک دیدار حضوری دعوت کرده اما با پاسخ منفی رئیس جمهور کشورمان روبه رو شده است. وی افزود: جالب این که ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز پیگیر این ملاقات بوده و برای ترغیب آقای روحانی به پاسخ مثبت تلاش می کرده اما او هم ناکام مانده است.این که جریان لابی ایرانی مستقر در آمریکا،اساسا نقشی در این ماجرا داشته یا نه و این که چقدر نقش داشته برای بنده نامعلوم است.»
واکنش  کاخ سفید
درعین حال  پایگاه خبری هیل به نقل از فردی که او را «یک منبع آگاه در کاخ سفید» نامیده، مدعی شد که روایت یک مقام ایرانی درباره درخواست مقامات آمریکایی از رئیس‌جمهور ایران برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش درست نیست. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد ترامپ درخواست ملاقات نکرده است.پیش از این باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال 2013 در یک تماس تلفنی با حسن روحانی گفت‌وگو کرد که اولین و آخرین مورد از این‌گونه ارتباطات میان تهران و واشنگتن با وجود نبود روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور به شمار می آید.
کلی با تخت روانچی تماس گرفته است؟
در همین حال روزنامه صبح نو نیز در گزارشی راجع به این ماجرا نوشت: مأموریت هماهنگی این ملاقات به عهده جان کلی، رئیس دفتر ترامپ بود…«کلی» ‌ مأمور بود ترامپ را تاریخ ساز کند؛ فاصله 24 ساعته‌ای که بین سخنرانی ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل افتاده بود، برای این ملاقات در نظر گرفته شده بود و این بار حتی سطح تماس قرار بود بالاتر از چهار سال قبل باشد؛ قرار نبود مثل چهارسال قبل ارتباط از طریق تلفن نماینده سازمان ملل در ایران برقرار شود.«کلی» با تلفن یکی از معاونان وزیر خارجه کشورمان تماس گرفته و از او درخواست کرده بود این ملاقات را ترتیب بدهد. روزنامه صبح نو مدعی شد: «احتمالاً این شخص آقای مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه باشد که همراه هیئت 43 نفره دولت در نیویورک حضور داشت» .
ماکرون از قرار ملاقات خبر داشت
براساس این گزارش «امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز چهارشنبه شب بعد از سخنرانی حسن روحانی در گفت‌وگویی با خبرنگاران تصریح کرده بود که کشورش مایل است رابط بین ایران و آمریکا در مسائل منطقه باشد. رئیس جمهور فرانسه بامداد روز سه‌شنبه به وقت تهران با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کند و حدود پنج ساعت بعد یعنی شش صبح روز سه‌شنبه به دیدار رئیس جمهور ایران می‌رود؛ دیداری که اگرچه محور آن توافق هسته‌ای اعلام شده است اما براساس آن چه یکی از مقامات ارشد فرانسه از این دیدار به خبرگزاری‌ها گفته ، ماکرون در این دیدار حامل پیام ترامپ به ایران هم بوده است.» با این حال دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان پاسخ منفی به درخواست ترامپ می‌دهد. ساعاتی بعد از سخنرانی ترامپ و حملات او علیه ایران، چهار نفر از اعضای تیم روحانی مأموریت می‌یابند تا متن سخنرانی روحانی را متناسب با ادبیات تند رئیس جمهور آمریکا ویرایش کنند؛ این چهار نفر آقایان محمد جواد ظریف، حسام الدین آشنا، محمود واعظی و محمد نهاوندیان بودند. در متن ویرایش شده به طرز هوشمندانه‌ای پشتوانه و غنای فرهنگی ایران مقابل ادبیات جاهلانه ترامپ گذاشته شده بود.