رجب طیب اردوغان که در یک کنفرانس ویدئویی در کنگره استانی حزب حاکم عدالت و توسعه سخن می‌گفت معترضان را تروریست خواند و گفت برای جلوگیری از این که کشور توسط تروریست‌ها اداره شود هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد.
به گزارش ندای گیلان،استادان و دانشجویان دانشگاه بغازیچی استانبول از حدود یک ماه پیش علیه آن چه انتصاب غیردموکراتیک رئیس جدید این دانشگاه خوانده می‌شود دست به اعتراض زده‌اند. رئیس جمهور ترکیه اما ضمن انتقاد شدید از ادامه اعتراض‌ها هشدار داد که اجازه نمی‌دهد حرکت‌های اعتراضی ضد دولتی مشابه آن چه سال ۲۰۱۳ در جریان تخریب پارک گزی رخ داد تکرار شود.
رجب طیب اردوغان که در یک کنفرانس ویدئویی در کنگره استانی حزب حاکم عدالت و توسعه سخن می‌گفت معترضان را تروریست خواند و گفت برای جلوگیری از این که کشور توسط تروریست‌ها اداره شود هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد.
اعتراض به انتصاب معتمد اردوغان
این اعتراض‌ها در واکنش به انتصاب ملیح بولو، به عنوان رئیس جدید دانشگاه بغازیچی آغاز شد. او یکی از معتمدان و نزدیکان اردوغان به شمار می‌رود که از طرف حزب حاکم نامزد انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ بود. استادان و دانشجویان دانشگاه بغازیچی انتصاب ملیح بولو را اقدامی غیردموکراتیک می‌دانند و معتقدند این بدعتی بی‌سابقه در چهار دهه گذشته است که ریاست دانشگاه به فردی سیاسی و از بیرون آن سپرده شود
.پلیس ادامه تظاهرات را ممنوع اعلام کرده، با این همه دامنه این اعتراض‌ها که با سرکوب شدید و بازداشت‌های گسترده همراه بوده به برخی دیگر از کلان شهرها از جمله آنکارا نیز کشیده شده است.
بازداشت گسترده در استانبول و آنکارا
به گزارش رویترز در یک هفته اخیر بیش از ۲۵۰ نفر در استانبول و دست‌کم ۶۹ نفر در آنکارا بازداشت شده‌اند. کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، قدرتمندترین تشکل اپوزیسیون ترکیه و منصور یاواش، شهردار آنکارا در نامه‌های سرگشاده‌ای خواستار کناره‌گیری رئیس منصوب اردوغان در دانشگاه بغازیچی شدند اما ملیح بولو این درخواست‌ها را رد کرده است.
حرکت‌های اعتراضی یک ماه اخیر، بزرگ ترین جنبش دانشجویی علیه سیاست‌های حزب حاکم و رجب طیب اردوغان از سال ۲۰۱۳ تاکنون است. آن زمان طرح تخریب بخشی از پارک کوچک گزی، نزدیک میدان تقسیم استانبول برای احداث یک مجتمع با یک حرکت اعتراضی گسترده روبه رو شد که خیلی سریع سویه‌ای ضد اقتدارگرایی به خود گرفت. تعدادی از معترضان نیز مقابل دفتر رئیس دانشگاه تجمع کردند و خواستار استعفای او شدند.
معترضان همچنین تابلوهایی با عدد ۱۵۹ در دست داشتند که نمایانگر تعداد بازداشت‌شدگان روز قبل و درخواست آزادی آن ها بود.دانشگاه بغازیچی احتمالا معتبرترین موسسه علمی ترکیه است. در عین حال، یک نگرانی کلی نیز بابت خطراتی که آزادی‌های اساسی و آکادمیک را تهدید می‌کند وجود دارد. به همین دلیل  همدلی زیادی با این اعتراضات حس می‌شود.در پی کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶، فرمانی صادر شد که یکی از بندهای آن به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد که مستقیما رئیسان دانشگاه‌ها را انتخاب کند.
انتصاب بولو نگرانی‌ها بابت حکمرانی به شدت تمرکزگرای اردوغان را بیشتر کرد و بر آتش نارضایتی مخالفان دمید.سرکوب این اعتراضات توسط پلیس نیز جلب توجه کرد، مخصوصا بعد از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از افسران پلیس که به دانشجوها می‌گفتند یا «سرتان را پایین بیندازید یا دستگیرتان می‌کنیم».
اما اداره امنیت این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد، پلیس به دانشجوها گفته بود که از مسیر دیگری “پایین بروند”.این تجمعات در عین حال از زمان اعتراضات سال ۲۰۱۳ پارک گزی در استانبول بی‌سابقه بوده و با افزایش نگرانی‌ها بابت وضع اقتصادی و تورم فزاینده همزمان شده است.