رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت بر بازگشایی محورهای احسان دوست و امام علی (ع) تاکید کرد و گفت: بنظر می رسد در طول این چند سال اراده ای برای حل این مشکل نبوده است.
به گزرش ندای گیلان،ظهر امروز جلسه مشترک کمیسیون های عمران و توسعه و حمل و نقل و ترافیک شورا در تالار شورا برگزار شد.
در این جلسه مشترک که به ریاست رضا رسولی و اسماعیل حاجی پور برگزار شد، عوامل توقف در اجرای پروژه بازگشایی محور ولی عصر به امام علی (ع)، امام علی (ع) به دیلمان و بازگشایی محور احسان دوست (رشتیان به معلم) بررسی شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت در این زمینه گفت: اجرای پروژه های امام علی (ع) و احسان دوست برای شهرداری رشت حیاتی است. در شرایطی که شهر از بار ترافیک سنگین رنج می برد و مرکز شهر هم بسته است، این دو محور هرچه زودتر باید بازگشایی شود.
اسماعیل حاجی پور افزود: چند سال است که شورای شهر برای تملک و بازگشایی این محورها ردیف بودجه تعیین می کند و به شهردار هم اعلام می کند که این پروژه ها اولویت شوراست ولی بعد از ۵ سال همچنان بازگشایی نشده است.
وی افزود: بازگشایی محور احسان دوست، ترافیک معلم و بیستون به سمت رشتیان را هدایت می کند و بازگشایی محور امام علی (ع) نیز ترافیک محور دیلمان را می کاهد.
حاجی پور با اشاره به توقف پروژه های یاد شده ناشی از عدم پرداخت به پیمانکاران و تملک همه املاک مورد نیاز، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد تملک املاک قرار گرفته در مسیرهای یاد شده به درستی مطالعه نشده است و هنوز املاک تملک نشده داریم و در برخی موارد تصرف بدون جلب رضایت مالک، موجب شده شهروندان از شهرداری شکایت کرده و برای شهرداری اقامه دعوا نمایند.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا نیز بر بازگشایی این محورها تاکید کرد و گفت: بنظر می رسد در طول این چند سال اراده ای برای حل این مشکل نبوده است.
رضا رسولی افزود: اگرچه در یک جلسه نمی توان مشکل را مفصل ارزیابی کرد اما لازم است مدیران مربوط به این پروژه یک جلسه ستادی بگذارند و با خروجی مشخص به شورا گزارش دهند.
وی خطاب به شاهانی، مدیر پروژه و تملک محورهای احسان دوست و امام علی (ع) گفت: ابتدا باید مشخص شود، دقیقا چه میزان اعتبار برای تملک می خواهیم و چه زمانی برای تملک نهایی و بازگشایی لازم داریم تا پیمانکار را هم مجاب کرده تا کار خود را از سر بگیرد.
رسولی یادآور شد: اگر این پروژه ها به موقع انجام می شد، در هر دو محور شاهد صدور پروانه تجاری و افزایش درآمدهای شهرداری بودیم و از درآمد دریافتی می توانستیم بازگشایی معابر دیگر را ادامه دهیم.
علی بهارمست، معاون عمرانی شهرداری نیز در این زمینه گفت: این پروژه یکی از پروژه هایی است که زمان زیادی را از کارکنان گرفته و گره های کوری دارد که نیاز دارد با صبوری آن را باز نمود.
وی نحوه تملک، شکایت برخی مالکین از شهرداری و وضعیت پیمانکار و دیگر علل توقف پروژه در دوره مدیریت قبل را به تفصیل بیان کرد و افزود: متاسفانه مطالعه جامعی برای تعداد پلاک ثبتی هایی که می باید تملک می شد و میزان اعتبار لازم وجود نداشت و همین عوامل موجب شد پیمانکار اجرای پروژه های یاد شده، نیمه کاره پروژه را رها کند. افزون بر آن بدهی پیمانکاران نیز از سوی شهرداری باید پرداخت شود.
بهارمست تاکید کرد: پیمانکار محور احسان دوست، از قویترین پیمانکاران کشور است و مشکل رفتن وی تنها عدم پرداخت پول به پیمانکار نبوده است. در این محور دو ملک باقی مانده که هنوز شهرداری تملک نکرده است و در زمان شهردار قبل اختیار ادامه پروژه به مدیر منطقه واگذار شد.
معاون عمرانی شهرداری رشت اضافه کرد: همین جابجایی اختیار از یک سو و عدم مطالعه دقیق در میزان تملک پلاک های ثبتی پیش از اجرای پروژه در مسیرهای یاد شده، باعث کندی پیشرفت پروژه شده است.
معاون عمرانی شهرداری رشت شرح مفصلی از مشکلات پیش روی این دو پروژه ترافیکی ارائه داد و گفت: طول مسیر احسان دوست ۸۳۰ متر و طول مسیر ولی عصر به امام علی (ع) ۵۰۰ متر و ادامه مسیر امام علی (ع) به دیلمان ۶۰۰ متر است.
بهارمست از روسای کمیسیون های عمران و ترافیک خواست تا مطالعه جامعی برای اجرای پروژه کانال ژ۵ صورت گرفته و هم تعداد املاک در مسیر و هم میزان اعتبار لازم پیش بینی شود تا شاهد مشکلات یاد شده در پروژه های جدید نباشیم.
بهراد ذاکری عضو شورا، نیز در مورد پروژه ژ۵ گفت: آنچه بنده متوجه شدم، هنوز نمی دانیم چه رقم مشخصی برای تملک می خواهیم. شهرداری کم اطلاع وارد پروژه ای می شود، بدون بررسی میزان تملک، پروژه را اجرا می کند و شهرداری را دچار چالش ها و تبعات و مشکلات حقوقی و مالی می نماید.
وی خواستار توضیح در مورد رفع معارض در محورهای امام علی (ع) و احسان دوست شد و تاکید کرد: اینکه فقط در جلسه بنشینیم و فقط ابلاغ کتبی به شهرداری بزنیم تا رفع معارض نماید، مشکلی برطرف نمی شود.
شاهانی، مدیر پروژه های یاد شده نیز شرحی از مشکلات پیش رو ارائه داد و گفت: در یکی از محورها مطالعه به درستی صورت نگرفته است. محور می باید صاف بازگشایی می شد و اکنون بررسی ها نشان می دهد باید قوسی باشد و همین باعث شده دوباره بخواهیم ملک خریداری نماییم.
وی افزود: در مواردی هم شهرداری بدون رضایت مالک، ملکی را تصرف کرده و مالک با شکایت از شهرداری اقامه دعوا نموده است.
جلسه یاد شده با توضیحات مدیر حقوقی، مدیر املاک شهرداری و مدیر پروژه های امام علی (ع) و احسان دوست ادامه یافت.
در پایان جلسه ، رئیس کمیسیون ترافیک شورا گفت: مدیران شهرداری ابتدا موانع پیش رو و عوامل ایجاد مشکل را در شهرداری بررسی نموده و با ارائه راهکار مشخص به شورا بیایند.
اسماعیل حاجی پور تاکید کرد: این پروژه ها برای شهرداری حیاتی است و هرجا لازم بود شورا نیز مجوزهای لازم را برای ادامه پروژه صادر می نماید.
رئیس کمیسیون عمران شورا نیز خواستار تشکیل کارگروهی در این زمینه شد و اضافه کرد: یک تیم کارشناسی متشکل از معاونت عمرانی، مالی و حقوقی شهرداری تشکیل و وضعیت تملک املاک باقی مانده در مسیر و میزان اعتبار لازم را بررسی نماید.
وی از معاونت عمرانی هم خواست بازه زمانی مشخص برای اتمام پروژه اعلام نماید.