رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها جزو مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است، گفت: به‌زودی لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس ارسال خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان،محمد باقر نوبخت  از ارسال لایحه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها از جمله خودرو به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: محدود کردن واردات یکی از مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است.

به‌گفته نوبخت، محدود کردن واردات به دو صورت انجام می‌شود، نوع اول ممنوع کردن کامل واردات است که از طریق بستن ثبت سفارش است که شوک به بازارها وارد می‌کند. راه دیگر استفاده از نظام تعرفه‌ای است که قانون برنامه هم بر این موضوع تأکید دارد که سیاستهای غیرتعرفه‌ای برای واردات و صادرات در نظر گرفته نشود.

وی افزود: گاهی به واردت نیاز نداریم و در این حالت از سیاستهای افزایش تعرفه استفاده می‌کنیم که کاملاً بر اساس سیاستهای ابلاغ‌شده به دولت می‌باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به‌زودی دولت لایحه‌ای برای افزایش تعرفه‌ برخی کالاها به مجلس ارسال خواهد کرد، گفت: در این لایحه نه‌تنها خودرو بلکه بسیاری از کالاهای دیگر در جهت تقویت تولید ملی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا هدف دولت این است که بدون تصویب‌نامه و از طریق لایحه افزایش تعرفه‌ها را اعمال کند، گفت: ما نمی‌توانیم در این خصوص مصوبه داشته باشیم و تعرفه‌ها را افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: قرار نیست هرچیزی که در داخل نمی‌توانیم تولید کنیم با گران شدن وارد کشور شود.