درنسل جدید مربیان با دانش فوتبال نمی توان از نام بعضی از آنها که منشاء تحول و نشاط و اعتلای فوتبال ، بخصوص در حوزه شهرستانها شده اند ، براحتی گذشت.

امروزه ورزش فوتبال در همه جای کره خاکی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است. امروز این ورزش محبوب جایگاه خود را به عنوان ‌یک صنعت پیشرو در دنیای پرفراز و نشیب کنونی پیدا نموده است. امروزه در دنیا شاهد
سرمایه گذاری بر ورزش فوتبال هستیم.

فوتبال دنیای امروز ، یک بنگاه درآمدزایی برای باشگاههای مطرح جهان تلقی می گردد. از این رو برخی باشگاهها و سرمایه گذاران برای نیل به اهداف اقتصادی و یا سیاسی و اجتماعی ، بر روی فوتبال و شناسایی استعدادهای ورزشی بخصوص در رسته نوجوانان و جوانان ، سرمایه گذاری و تمرکز می کنند.

اقبال نوجوانان وجوانان این مرزوبوم یعنی کشورمان نیز به ورزش فوتبال همانند سایر کشورها قابل کتمان نیست، این شور و شوق لایتناهی نه تنها کشور ما ، به شکل فزاینده ای درحال رشد و نمو است. در این راستا درجهان فوتبال مربیان بزرگی چون پپ گواردیولا ، خوزه مورینیو ، زین الدین زیدان و فوتبالیستهای مشهوری چون کریستانو رونالدو ، لیونل مسی، محمد صلاح به عنوان الگوی نسل جوان در درکشور ما مطرح بوده اند.

همچنین درکشور ما مربیان بزرگی چون
مرحوم دهداری و مرحوم ناصرحجازی و علی پروین و در نسل جدید مربیانی چون
امیرقلعه نوعی ، علی دایی و یحیی گل محمدی که خود از بازیکنان مشهور
فوتبال کشورمان بوده اند همواره درتوسعه و رشد و تعالی فوتبال ما نقش بسزایی داشته اند.

درنسل جدید مربیان با دانش فوتبال نمی توان از نام بعضی از آنها که منشاء تحول و نشاط و اعتلای فوتبال ، بخصوص در حوزه شهرستانها شده اند ، براحتی گذشت. در میان این مربیان معاصر و توانمند ، نام حسن اشجاری ، برای همه دوستنداران فوتبال بخصوص در گیلان زمین آشنا و سرآمد است.

اشجاری بعد از پایان درخشش خود در فوتبال حرفه ای به عنوان بازیکن ، این بار توانست با تدبر و تحمل و تلاش ، موفقیت های ارزنده ای را در عرصه مربیگری برای خود کسب کند. نمونه مثال زدنی آن در طی چند سال
اخیر بوده و در سال جاری هم که موفق شد با همه کاستی ها ، تیم شهرداری آستارا به لیگ یک کشور برساند و این تیم را متحول کند.

حسن اشجاری ، فوتبالیست سالهای نه چندان دور باشگاههای ملوان ، ذوب آهن ، سپاهان ، استیل آذین و استقلال و تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی از زمره مربیانی هست که سخت کوشی مشقت های بسیار و علیرغم کارشکنی ها و نامردی ها ، با عزمی راسخ وکوششی وصف ناپذیر، باتکیه بردانش و تجارب و تلاش زایدالوصف خود توانست درعرصه مربیگری کشور ، با بضاعت اندک مالی و بازیکنان ناشناخته ی بومی ، یک تیم گمنام لیگ سه شهرستانی را به لیگ یک
کشور رهنمون سازد.

این اتفاق میمون و مبارک در شهرکوچک و مرزی آستارا ، موجب ایجاد امید و
نشاط و شعور و شعف فراوان درمیان مردم نجیب و فوتبالدوست آستارا گردید.
موفقیت اینچنینی ازتیم فوتبال شهرداری آستارا با مربیگری حسن اشجاری ، طی دو سال ، و صعود از لیگ سه به لیگ یک کشور ؛ اتفاقی نادر و کم‌نظیره بوده، که بسیار قابل تقدیر وستایش است.

موفقیت و این اتفاق غیرممکن اگر توسط یک مربیاروپای غربی چشم آبی!! و یا مربی اروپای شرقی باپسوند (ویچ)!! با صرف هزینه های فراوان میافتد، شاید تمامی سایتها و فضای مجازی و روزنامه های ورزشی بصورت مبسوط و مشروح به آن می پرداختند. اما حسن اشجاری مربی بی ادعا، نماد تلاش، خودباوری، تکاپو، جدیت و پیشرو درمیان مربیان هم نسل خویش هست. مربی که دردوره ای که بازیکن بوده پله های ترقی را یکی پس از دیگری تا پوشیدن پیراهن تیم ملی طی کرد و امروز با آمیخته ای از جوانی و تجربه ، با اقتدار در کنار تیم فوتبال شهرداری آستارا ، در عرصه لیگ یک فوتبال کشور حضوری شایسته و درخور توجه دارد.

بیاییم قدر نخبگان و سرمایه های ورزشی خود را به ویژه در فوتبال کشور بدانیم. شایستگانی که افتخار ملی هستند، و ورزش به آنان افتخار می کند. قدر امثال اشجاری ها را بدانیم و مثل او پرورش دهیم، بعنوان الگوی نسل جوان . فوتبال گیلان از سالیان دور با ملوان ، سپیدرود و داماش در لیگ های سطح اول کشور حضور داشت ، امسال با دو نماینده جدید شهرداری آستارا و چوکای تالش در این عرصه حضور خواهد داشت.

سپیدرود رشت با آن همه طرفداران پرشور ، باصرفه هزینه ای گزاف با مربیان اسمی و پرطمطراق چون علی کریمی و نادردست نشان امسال درلیگ دو کشور دست و پا می زند، اما یک جوان گیلانی محجوب و با انگیزه وکم توقع یک تیم گمنام شهرستانی را طی دوسال به لیگ یک میرساند. جناب اشجاری عزیز، ما قدرنخبگان خود را نیک می دانیم، پشتکار و تلاشت را ارج می نهیم، و به عنوان یک گیلانی به تو ؛ همشهری عزیز افتخار می کنیم. امید وافر داریم که در تداوم تلاش و جدیت و با بهره مندی از تجارب خود به جایگاه اصلی و واقعی
فوتبال کشور درعرصه مربیگری دست خواهی یافت ، انشااله .

  • نویسنده : ایرج آلیانی