فرماندار رشت با تاکید بر طراحی و مناسب سازی فضای شهری برای استفاده شهروندان دارای محدودیت حرکتی، گفت: متولیان امر با همسان پنداری خود با شهروندان دارای محدودیت یا معلولیت حرکتی، برای مناسب سازی فضای شهری اقدام کنند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه شورای جامع عمرانی شهرستان، با اشاره به اهمیت تصمیمات این شورا در مناسب سازی و شکل دهی به محیط زندگی و همچنین محافظت از اراضی با ارزش شهرستان، تصریح کرد: دستگاه‌ها با جدیت به وظایف خود در این زمینه عمل نمایند.

وی با تاکید بر اینکه فضای شهری به عنوان بخش عمومی شهر باید قابل استفاده شهروندان با هر نوع محدودیت و معلولیت حرکتی را باشد، اظهار داشت: افزایش محل های پارک ویژه معلولین و جانبازان، اصلاح و مناسب‌سازی پیاده‌روها، نصب تابلوهای راهنما، حذف ناهمواری های غیرضرور و خطرآفرین برای نابینایان و مناسب سازی ایستگاه های اتوبوس از جمله مواردی است که باید مورد توجه متولیان باشد.

امام پناهی نظارت شهرداری، نظام مهندسی و دستگاه‌ها بر مناسب سازی ساختمان ادارات را مهم ارزیابی و خواستار توجه بیشتر و همکاری با بهزیستی در این زمینه گردید.

فرماندار رشت استفاده از محل پارک مخصوص به خود را حق معلولین و جانبازان دانسته و اظهار داشت: پلیس راهور با کسانی که بدون داشتن معلولیت، مکانهای پارک خودرو این عزیزان را اشغال می‌کنند برخورد کند.

وی از شهرداری ها خواست تا مناسب سازی اماکن پر تردد مانند محیط پیرامونی بانک ها و بیمارستان ها را در اولویت اصلاح معابر شهری قرار دهند .

امام پناهی با اشاره به افزایش رشد نرخ سالمندی رشت، گفت: ضروری است تا در برنامه‌ریزی‌ها و مناسب سازی فضاهای شهری، به مقوله سالمندی توجه بیشتری صورت گیرد.

 * حفظ اراضی کشاورزی، ضامن پایداری اقتصاد و اشتغال رشت

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به نقش برتر کشاورزی در اقتصاد و اشتغال شهرستان و همچنین محدودیت زمین در استان‌های شمالی، اظهار داشت: بخشداران، شهرداران، دهیاران و روسای ادارات مرتبط، با قدرت تمام با دست‌اندازی به عرصه های طبیعی و اراضی کشاورزی برخورد نمایند.

وی افزود: در همین راستا اخیراً کلاس توجیهی و آشنایی با قوانین برای دهیاران تابعه برگزار گردیده و انتظار داریم تا با قدرت و اتخاذ رویکرد سختگیرانه در برابر متجاوزین به زمین های کشاورزی، از ظرفیت تولیدات کشاورزی شهرستان بخصوص محصول استراتژیک برنج محافظت شود.

فرماندار رشت خاطرنشان کرد: باید از آغاز کار و به فوریت جلوی ساخت و ساز و تغییر کاربری های غیرمجاز در اراضی کشاورزی، عرصه های طبیعی، زمین های خارج از طرح هادی و حرایم شهر و روستا گرفته شود.

* صدور پروانه ساخت ۵۰۴۴ واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن

نماینده عالی دولت در مرکز استان با بیان اراده دولت سیزدهم برای ایجاد تحول در امر صاحب خانه شدن مردم و تاثیر مثبت ساخت مسکن در ایجاد و پایایی دیگر مشاغل جانبی، گفت: در شهرستان رشت 50308 نفر در قالب طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده بودند که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، متقاضیان واجد شرایط شناسایی و واریز وجه انجام پذیرفت.

وی افزود: تاکنون پروانه ساخت برای احداث ۵۰۴۴ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن صادر گردیده است.

امام پناهی از بخشداران خواست تا نسبت به شناسایی و معرفی زمین های مازاد دستگاه ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اقدام نمایند.

در این جلسه مدیران و نمایندگان دستگاه های مرتبط، به بیان اقدامات انجام شده و ارائه گزارش حوزه کاری خود پرداختند.