به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان،  به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی به جهت حواشی پیش آمده برای ایراد نظرهای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تلاطم بازار ارز در رأی گیری شرکت و با 148 رأی موافق، 84 رأی مخالف، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان،  به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی به جهت حواشی پیش آمده برای ایراد نظرهای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تلاطم بازار ارز در رأی گیری شرکت و با 148 رأی موافق، 84 رأی مخالف، 6 رأی ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر در جلسه با برگزاری جلسه صحن به صورت علنی موافقت کردند.
رئیس بانک مرکزی در این جلسه گفت: عوامل غیراقتصادی و اطمینان نداشتن به آینده در تلاطم نرخ ارز موثر است.
ولی الله سیف در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل پیش آمده در بازار ارز گفت: در جلسه شب گذشته ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور تصمیماتی اتخاذ شد که به حضور شما و مردم اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: دستاوردهای اقتصادی از طریق توسعه بازار و کنترل تورم  حاصل شده و خوشبختانه در دو سال گذشته دامنه تورم تک رقمی بوده و رشد اقتصادی مناسب حاصل شده است.

سیف ادامه داد: حجم بالای نقدینگی یکی از عوامل نگرانی است که تا این لحظه اثر آن بر بازار کنترل شده و درخصوص نرخ ارز نیز عوامل غیراقتصادی و اطمینان نداشتن به آینده موثر است. متاسفانه دشمنان از خارج از مرزها و به شکل های مختلف بر این موضوع دامن می زنند و در تلاشند تا شرایط را برای ملت سخت تر کنند.

یورو جایگزین دلار می شود
­رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: ما یورو را جایگزین دلار می کنیم چون دلار نقشی در تجارت خارجی ما ندارد.
 ولی الله سیف  افزود: این موضوع را با مقامات عالی رتبه نظام در میان گذاشتیم و از آن هم استقبال شده است البته دولت با برنامه ریزی که کرده در برابر التهاب های ارزی مقاومت می کند و بازار را تحت کنترل قرار می دهد.
وی در پاسخ به پرسش رئیس مجلس درخصوص تعداد صرافی ها نیز گفت: ما در این زمینه مشکل قانونی داریم البته اگر مجلس تأیید کند ما هم آن را اجرایی می کنیم.
رئیس مجلس هم گفت: بالاخره باید صرافی ها هم مدیریت شود تا همانند موسسات مالی و اعتباری باعث مشکلات بیشتر نشوند.
لاریجانی افزود: اگر شما برای اقداماتتان نیاز به قانون دارید مجلس کمک می کند البته انتظار می رفت که پیشنهادهای بانک مرکزی و دولت برای بهبود وضعیت بازار ارز زودتر از زمان فعلی اجرایی می شد تا منجر به مشکلات فعلی نمی شد.
همچنین وزیر امور اقتصاد و دارایی هم به صحن علنی مجلس آمد.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال رئیس مجلس درباره چگونگی نرخ ارز مبادله ای گفت: نرخ ارز مبادله ای  4200 تومان است که با آن تمامی نیازهای منطقی کشور برطرف می شود.
 سیف در پاسخ به سوال رئیس مجلس مبنی بر اینکه برای بیماران و دانشجویان چه اقدامی صورت می گیرد؟ افزود: از طریق بانک مرکزی انجام می شود.

بانک مرکزی به دنبال کم کردن صرافی های مجاز

سیف در پاسخ به سوال دیگر دکتر لاریجانی مبنی بر اینکه وضعیت صرافی های غیرمجاز چه می شود و تعداد صرافی ها باید کنترل شود تصریح کرد: تعداد صرافی های مجاز زیاد است، البته به دنبال کم کردن تعداد آنها هستیم؛ به دلیل خلأ قانونی نمی توان از فعالیت صرافی ها جلوگیری کرد، بلکه باید شرایط و ضوابط سخت شود تا محدودیت برای فعالیت صرافی ها انجام شود.

بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست
وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس قوه مقننه درخصوص اینکه وقتی شما تمام نیازهای کشور را از طریق بانک مرکزی تامین می کنید، آیا تعداد بالای صرافی ها مشکلاتی مانند موسسات مالی ایجاد نمی کند؟ گفت: برغم گشایش در روابط بانکی بعد از برجام، هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست و مجبور هستیم از ظرفیت این مراکز برای رفع مشکلات استفاده کنیم.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با تضمین سپرده های ارزی و اجرانشدن آن گفت: این کار را انجام دادیم و بخشنامه ارائه کردیم.

سیف در پاسخ به سوال بعدی دکتر لاریجانی مبنی بر محدودیت های ایجاد شده در سکه و اینکه سکه معیار شده است، بیان کرد: مبنای ارزشگذاری 4 هزار و 200 تومان برای قیمت دلار است و سکه تحت تاثیر قیمت دلار و اونس بین المللی است. زمانی که در بهمن ماه شروع به حراج سکه کردیم، حباب 200 هزار تومانی ایجاد شد که حراج را شروع کردیم و در حال حاضر در نرخ سکه، نرخ های کاذب تطبیق می کند.

دکتر لاریجانی: چرا اینقدر زودتر اقدام نکردید؟/ سیف: به دنبال جایگزینی دلار با یورو هستیم

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس قوه مقننه درخصوص اینکه ایراد به کار شما وارد است و اینکه چرا قبلا چنین تصمیماتی گرفته نشده است تا شرایط کشور ملتهب  نشود؟ افزود: از سیاست هایی که به دنبال انجام آن هستیم، جایگزینی یورو به جای دلار است و این موضوع را مقام معظم رهبری نیز تایید کرده اند، زیرا دلار نقشی در تجارت خارجی کشور ندارد.
وی افزود : روند قیمت دلار در 5 سال گذشته چنین است و در سه ماهه سوم فشار تقاضا وجود دارد، به دلیل پایان سال میلادی و 3 ماهه چهارم روند نزولی پیدا می کند. برای سه ماهه اول تلاش کردیم با تزریق منابع شرایط را متعادل کنیم، اما التهابات بین المللی و محدودیت ها در تامین اسکناس مشکلاتی را به وجود آورده است.

رییس بانک مرکزی یادآور شد: دشمنان بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند؛ در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.

در این جلسه رئیس مجلس، پس از اظهارات و انتقادات نمایندگان و حواشی پیش آمده گفت: تلاطم پیش آمده بازار ارز نگرانی همه نمایندگان است از این رو در جلسه گذشته صحن گفته شد که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با دولت جلسه‌ای را مقرر کند تا حدودی وضع تعیین تکلیف شود.
دکتر لاریجانی تصریح کرد: دولت نیز در این خصوص اقداماتی را انجام داده است و قرار بود نتیجه آن با مجلس به مشورت گذاشته شود تا راه‌حلی اخذ و مسأله ریشه‌یابی شود. به جهت علاقه نمایندگان و اهمیت موضوع  در هیأت رئیسه نیز تصمیم گرفته شد تا موضوع در صحن علنی مطرح و نظر بانک مرکزی و نماینده دولت و کمیسیون‌های مربوط شنیده شود.
وی افزود: در صورت رعایت نظم اظهار نظرها مطرح خواهد شد لذا موضوع جمع‌بندی می‌شود لذا نمایندگان نیز اظهار نظر خواهند کرد و بحث در ظرف منطقی قابل قبول است.
آقای لاریجانی خطاب به تذکرات محمد دهقان یادآور شد: جلسه علنی به درخواست تعدادی از نمایندگان برگزار شد هر چند تعدادی نیز خواستار برگزاری جلسه به صورت غیرعلنی هستند اما در صورت علنی، مردم نیز در جریان موضوع و علت تلاطم پیش آمده در بازار ارز قرار خواهند گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برگزاری جلسه علنی سبب بیان اظهار نظرهای معقول خواهد شد. نحوه گفتگوها نباید از مسیر عادی خارج شود زیرا نتیجه حاصل نمی‌شود بنابراین رئیس کل بانک مرکزی، نماینده دولت، رئیس کمیسیون اقتصادی و نمایندگان به ترتیب اظهار نظر خواهند کرد.

 

 مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای ساماندهی بازار ارز
رئیس کل بانک مرکزی از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت: نوسان قیمت دلار 5 تا 6 درصد در سال خواهد بود.
سیف افزود: بانک مرکزی از گذشته ارتباط خوبی با  مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی داشته و در خصوص مسائل اقتصادی کشور، همفکری وجود داشته است تا تصمیمات اثربخش تر باشد و در این راستا تعاملات با کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه خواهد یافت.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند تصمیم گیری های پخته و سنجیده است، گفت: ممکن است تصمیمات خوب  بدون اجماع به نتیجه مطلوب دست نیابد.
سیف با بیان اینکه انسجام در جهت گیری های صحیح اقتصادی کشور در شرایط موجود بین المللی نقش موثری دارد، ادامه داد: بخشنامه ای درخصوص جذب سپرده های ارزی در اسفند1396 با لحاظ تضمین ها و پرداخت سود ارزی ارائه شده است و مشکلات گذشته در این زمینه که عدم اعتماد ایجاد کرده بود، در بخشنامه اخیر رفع شده است.

اقدامات لازم در خصوص صندوق ذخیره طلا در روزهای آینده انجام می شود

وی با بیان اینکه اقدامات لازم در خصوص صندوق ذخیره طلا در روزهای آینده انجام می شود، گفت: در موضوع سپرده گذاری های ارزی، مکانیزمی در نظر گرفته شده است که امکان استفاده از سپرده های ارزی برای صاحبان سپرده در خارج از کشور فراهم شود و متن بخشنامه مذکور در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.
سیف با اشاره به صحبت های رئیس مجلس مبنی بر ساماندهی صرافی ها، ادامه داد: بحث ساماندهی و تمدید مجوز صرافی ها براساس عملکرد صرافی ها و با رعایت ملاحظات قانونی پیگیری می شود.

 نرخ 4200 تومانی برای هر دلار با لحاظ واقعیت های اقتصادی تعیین شد

وی گفت: وضع بازار ارز در روزهای گذشته از مؤلفه های اقتصادی متاثر نبود و بیشتر التهابات، بازار ارز را با مشکل رو به رو کرده بود که نرخ 4200 تومانی برای هر دلار با لحاظ واقعیت های اقتصادی در نظر گرفته شده است.

 گزارش های صندوق بین المللی پول نرخ حدود 4200 تومانی دلار را تأیید می کند
سیف تصریح کرد: براساس گزارش های صندوق بین المللی پول و لحاظ پارامترهای اقتصادی و متغیرهای بنیادین، نرخ حدود 4200 تومانی برای هر دلار، مناسب است و حتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناسان اقتصادی نیز نرخ 4200 تومان را برای دلار توصیه کرده اند، البته نرخ مذکور تثبیت نخواهد شد چرا که در آینده مسأله ایجاد می کند، اما نوسانات قیمت دلار حدود 5 تا 6درصد در سال خواهد بود.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم توجه بهینه به منابع و مصارف ارزی یادآور شد: هماهنگی های خوبی با قوه قضاییه، وزارتخانه های اقتصاد و کشور، نیروی انتظامی برای ساماندهی بازار ارز وجود داشته و در شورای عالی امنیت ملی مصوبه خوبی در این زمینه وجود دارد که  حکم کافی برای تحت کنترل قرار گرفتن امور است.