ترامپ به ترکیه توصیه کرد احتیاط به خرج داده و از هر اقدامی که ممکن است به درگیری میان نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی منجر شود، خودداری کند.

به گزارش ندای گیلان، بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی از اردوغان خواسته عملیات نظامی در عفرین را محدود کرده و برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان تلاش کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «او به ترکیه توصیه کرد احتیاط به خرج داده و از هر اقدامی که ممکن است به درگیری میان نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی منجر شود، خودداری کند. وی تأکید کرد که هر دو کشور باید همه طرف‌ها را بر هدف مشترک دستیابی به شکست پایدار داعش متمرکز کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه با اردوغان، هشدار داده است که عملیات عفرین می‌تواند دستیابی به اهداف مشترک واشنگتن و آنکارا در سوریه را با چالش مواجه کند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ [ترکیه را به] همکاری مشترک نزدیک‌تر برای پاسخ به نگرانی‌های امنیتی مشترک ترکیه، فراخواند. رهبران دو کشور در مورد لزوم ایجاد ثبات در سوریه‌ای متحد که تهدیدی برای هیچ‌یک از همسایگانش، از جمله ترکیه، نباشد، گفت‌وگو کردند.»

این بیانیه که لحنی غیرمعمول دارد، می‌افزاید: «رئیس‌جمهور ترامپ همچنین از ادبیات مخرب و غلطی که از ترکیه درباره شهروندان ایالات متحده و کارکنان محلی بازداشت‌شده تحت وضعیت اضطراری طولانی ترکیه، به گوش می‌رسد، ابراز نگرانی کرد.»

ترکیه از هفته گذشته در واکنش به گسترش مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در سوریه، عملیاتی را با نام «شاخه زیتون» آغاز کرد. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند هدف از این عملیات ایجاد یک منطقه مرزی امنیتی میان سوریه و ترکیه است.

با وجود آنکه آمریکا و ترکیه هر دو عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، در حال حاضر نیروهای نیابتی این دو کشور در شمال سوریه با هم درگیر هستند.