رسانه های ورزشی در روزهای گذشته اعلام کردند که علیرضا جهانبخش جهانبخش در تست پزشکی باشگاه لستر سیتی حاضر شده است. خبری که سایت طرفداری باشگاه آکمار بر آن صحه گذاشته است.

ندای گیلان- الیاس بشری:جام جهانی فوتبال در ایستگاه روسیه 2018 روز گذشته با رویارویی تیم های فرانسه و کرواسی و با قهرمانی خروس ها به کار خود پایان داد تا بازیکنان تیم های ملی به خانه بازگردند و در ویترین نقل و انتقالات تابستانی قرار بگیرند.

تابستان امسال رونالدو با پیوستن به یوونتوس بزرگترین شوک را به طرفداران رئال مادرید و البته فوتبال دوستان وارد کرد.اما به نظر می رسد رونالدو تنها انتقال بزرگ تابستان امسال را رقم نخواهد زد و نتیجه دادن تلاش رئال برای جذب نیمار،آزارد و حتی ام باپه و کورتوا به زودی تیتر اول رسانه های ورزشی جهان خواهد شد.

از دیرباز در بین کارشناسان فوتبال مرسوم بوده که جام جهانی را ویترینی برای نقل و انتقالات می دانستند و بسیاری معتقدند عملکرد خوب یک بازیکن در جام جهانی می تواند باعث افزایش قیمت او شده و شانس  انتقال به تیم بزرگتر را  برای وی فراهم کند و همچنین شاید راهش را برای نزدیک شدن به توپ طلا هموار تر کند.

چنانچه پیش از شروع جام جهانی 2018 انتظار می رفت محمد صلاح و نیمار بتوانند با درخشش در این جام به سلطه مسی و رونالدو به عنوان بهترین بازیکن جهان خاتمه دهند و یکی از آنها به توپ طلا بوسه بزنند؛انتظاری که خیلی زود متوجه شدیم محقق نخواهد شد.مصر با عملکرد ضعیف موفق نشد از گروهش صعود کند و برزیل پر ستاره هم در مقابل بلژیک تازه به دوران رسیده به زانو در آمد و هر دو بازیکن به خانه بازگشتند تا هنرنمایی های ام باپه،مودریچ ، هری کین و آزارد را از تلویزیون تماشا کنند.

جام جهانی اما برای ما هم فرصت خوبی بشمار می رفت تا بازیکنان جوان،جنگنده و با انگیزه خود را به دنیا معرفی کنیم.درحالی که پیش از جام جهانی انتظار می رفت مهاجمان اول تیم ملی فوتبال ایران که تقریبا تمامی آنها در لیگ های خارجی مشغول فعالیت هستند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند،بازی تدافعی و میل کم تیم برای حمله و حتی حفظ توپ موج شد بیشتر مدافعان و هافبک های تدافعی تیم برجسته شده و مورد تمجید رسانه ها و کارشناسان فوتبال خارجی قرار بگیرند. سعید عزت اللهی بازیکن گیلانی و جوان تیم ملی فوتبال که در پست هافبک دفاعی برای ایران انجام وظیفه می کرد در کنار امید ابراهیمی با جنگندگی و نمایش خیره کننده توجه بسیاری از تیم های خارجی را به خود جلب کردند که در این بین امید تصمیم گرفت با توجه به سن بالا و تضمین مالی بهتر سریعا به یک تیم متمول قطری ملحق شود.

در حالی که گفته می شد عملکرد دفاعی تیم ملی موجب کمتر دیده شدن مهاجمان و منصرف شدن خریداران آن ها  شده است، رسانه های اروپایی از یک انتقال بزرگ بعد از سال ها برای فوتبال ایران خبر می دهند.

“علیرضا جهانبخش” جیرنده بازیکن گیلانی تیم ملی که فوتبال را از داماش گیلان شروع کرده ، فصل گذشته موفق شد با درخشش در تیم آکمار آقای گل لیگ هلند شود.افتخاری که برای اولین بار در تاریخ برای یک بازیکن ایرانی شاغل در اروپا کسب شد. از روزهای ابتدایی پایان لیگ هلند زمزمه هایی مبنی بر تلاش باشگاه هایی چون برایتون،ولسبورگ،بشیکتاش و.. برای به خدمت گرفتن این بازیکن گل زن به گوش می رسید.

اما با پایان جام جهانی انتقال جهانبخش به لسترستی یا وستهام قوت گرفته است.رسانه های ورزشی در روزهای گذشته اعلام کردند که جهانبخش در تست پزشکی باشگاه لستر سیتی حاضر شده است. خبری که سایت طرفداری باشگاه آکمار بر آن صحه گذاشته است و گفته که مسئولان لستر می خواهند این بازیکن گیلانی  را جایگزین ریاض محرض کنند و برای پرداخت 22 میلیون یورو برای به خدمت گرفتن علیرضا مشکلی نخواهند داشت.

مبلغی که نشان می دهد جهانبخش در حال حاضر گرانترین بازیکن ایرانی است.اما جدای از گمانه زنی رسانه ها،سایت ترانسفر مارکت که یکی معتبرترین سایت قیمت گذاری بازیکنان است ارزش این بازیکن 24 ساله را  12 میلیون یورو اعلام کرده است .با نگاهی به قیمت بازیکنان تیم ملی فوتبال متوجه ارزش این ستاره جوان تیم ملی خواهیم شد. علیرضا در لیست تیم ملی به عنوان گران ترین بازیکن قرار دارد و پس از او سردار آزمون و کریم انصاری فرد با 9 و 4 میلیون یورو تنها بازیکنانی در تیم ملی هستند که بیش از 3 میلیون یورو قیمت گذاری شده اند. سعید عزت اللهی دیگر بازیکن گیلانی تیم 1.2 میلیون یورو قیمت گذاری شده است. رقمی که به نظر می رسد به با درخشش خیره کننده او در روسیه به زودی افزایش خواهد یافت.

با پایان جام جهانی هنوز هیجان برای فوتبال دوستان کشورمان تمام نشده است ،انتقال ستاره های کشورمان به تیم های بزرگ و تماشای آنها از تلویزیون در حالی که در معتبرترین لیگ های فوتبال جهان مشغول بازی هستند می تواند موجی از شور و نشاط را برای ایران به ارمغان بیاورد.

با تماشای ستاره های غیر اروپایی شاغل در لیگ های معتبر این قاره حالا ایرانی ها بی‌صبرانه منتظر داشتن کسی همچون محمد صلاح هستند تا بتوانند به او افتخار کنند و از این که نام کشورشان به عنوان ملیت یک ستاره فوتبال به زبان آورده می شوند بر خود ببالند. به نظر می رسد در حال حاضر جهانبخش جوان در کنار سامان قدوس تنها ستاره های ایرانی هستند که شانس بازی در بهترین باشگاه های جهان را دارند.

اما نباید این نکته را فراموش کنیم که بازی در یک باشگاه و یا لیگ کمتر شناخته شده به عنوان بازیکن فیکس و ستاره بهتر از نیمکت نشینی و افول در تیم های بزرگ دنیاست.حتی اگر پای لیگ جزیره و تیمی مثل لسترسیتی در میان باشد.

علیرضا پیش از این با رفتن به هلند در حالی که قراردادهای وسوسه کننده لیگ های حاشیه خلیج فارس به او چشمک می زد نشان داد که تنها به پیشرفت فکر می کند و قراردادهای میلیاردی ارزشی برای او ندارد.رویکردی که اگر در کنار آمادگی بدنی و دوری از حاشیه برای این بازیکن تداوم پیدا کند  زمان زیادی را برای تماشای “مو صلاح ایرانی” منتظر نخواهیم ماند.

*الیاس بشری-سردبیر پایگاه خبری-تحلیلی ندای گیلان

  • نویسنده : الیاس بشری