مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: با توجه به احتمال پراکنده بودن گورستان‌های مریان در عرصه پیشین، در این طرح بازنگری تلاش می‌شود و نیز عرصه دقیق گورستان‌ها بر اساس گمانه‌زنی‌ باستان‌شناختی شناسایی و ضوابط مربوط به عرصه و حرایم هر یک بازتعریف خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان از تالش، شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به همراه محمود شکری نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی، عیسی مهدوی فرماندار تالش و سایر مسئولان شهرستان از روند گمانه‌زنی با عنوان بازنگری در تعیین عرصه و حریم محوطه‌های مریان و آق‌اولر بازدید کرد.

گمانه‌زنی در محوطه‌های مریان و آق‌اولر تالش به منظور بازنگری در تعیین عرصه و حریم این محوطه‌ها پیرو مجوز دریافتی از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، از تاریخ ۳۰/۰۴/۱۳۹۸ در حال انجام است. با توجه به حساسیت موضوع و احکام صادره تخریب ساخت و ساز های غیر مجاز از سوی دادستانی شهرستان تالش، مقرر شد که در فاز نخست این پژوهش‌ها، گورستان مریان ۶ تعیین عرصه و حریم شود. این گورستان در روستای مریان و حد فاصل رودخانه وَزَن در شرق و رودخانه شوئرجی و مسیر دسترسی به روستای ناوان در غرب واقع شده است.

شهرود امیرانتخابی گفت: این محوطه ها، پیش از این در سال ۱۳۸۹ و بر اساس شواهد سطحی و به صورت یک مجموعه یکپارچه به وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، تحت عنوان گورستانهای مریان و آق اولر با شماره ۲۷۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما عرصه و حریم گسترده پیشنهادی آن، مشکلاتی را برای اهالی این روستاها ایجاد کرده است

امیرانتخابی با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی در عرصه و حریم مجموعه گورستان‌های مریان و لزوم بازنگری در عرصه و حریم پیشنهادی قبلی، افزود: با توجه به احتمال پراکنده بودن گورستان‌ها در عرصه پیشین، در این طرح بازنگری تلاش می‌شود و نیز عرصه دقیق گورستان‌ها بر اساس گمانه‌زنی‌ باستان‌شناختی شناسایی و ضوابط مربوط به عرصه و حرایم هر یک بازتعریف خواهد شد.

وی تأکید کرد: با انجام این بازنگری ها ضمن حفاظت و حراست از آثار فرهنگی مدفون در دل این گورستان‌ها، به برخی ابهامات و استعلامات درباره وجود یا عدم وجود آثار در فواصل میان محوطه‌های گورستانی پاسخ مناسب داده می شود.

لازم به ذکر است محمود شکری نماینده تالش و عیسی مهدوی فرماندار شهرستان تالش ضمن بازدید از این محوطه از نزدیک در جریان امور و مشکلات قرار گرفته و خواستار برنامه زمانبندی برای اتمام هر چه سریعتر گمانه زنی ها شدند.