سعودی‌ها‌ به تازگی به مصاف پرتغال رفتند و بازی را با 3 گل به یاران رونالدو واگذار کردند. پس از این بازی سعودی‌ها در همان پرتغال با بلغارستان بازی کرده و شکست خوردند. اما اصل ماجرا برای عربستان هنوز شروع نشده، چرا‌که قرار است با آلمان، برزیل و آرژانتین بازی کند

درحالی که حدود 3 ماه به آغاز مسابقات جام جهانی 2018 روسیه باقی مانده، 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها با برگزاری اردو و دیدارهای تدارکاتی خود را برای حضور موفق در این فستیوال بزرگ آماده می‌کنند. تیم ملی فوتبال کشورمان نیز به عنوان یکی از تیم‌های حاضر در جام‌جهانی 2018 با انجام چند بازی دوستانه و برپایی اردوهای کوتاه‌مدت استارت آماده‌سازی را زده، اما به خاطر برخی مشکلات مالی و روابط دیپلماتیک و تحریم‌های بین‌المللی کار کارلوس ‌کی‌روش و فدراسیون فوتبال برای پیدا کردن حریفان تدارکاتی سخت‌تر از 31 تیم دیگر حاضر در مسابقات بود و لغو دیدار دوستانه با لیبی و ابهام در برگزاری بازی با سیرالئون هم به دلیل مشکلات داخلی آن‌ها، دشواری کار را دوچندان کرد. تیم ملی ایران در‌حالی قرار است با حریفانی چون، الجزایر، ترکیه و یونان دیدار دوستانه داشته باشد که تصور می‌شد به خاطر هم‌گروهی با تیم‌های قدرتمند اسپانیا و پرتغال حریفان قدرتمندتر و نامدارتری داشته باشد. این در شرایطی است که کره جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا، 4 نماینده دیگر قاره آسیا در جام جهانی با وجود آن‌که قرعه آسان‌تری نسبت به ایران دارند با تیم‌های قدرتمند و قدرت‌های اول دنیا دیدار کرده یا بازی خواهند کرد. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به حریفان تدارکاتی دیگر نمایندگان آسیا در راه جام جهانی روسیه.

عربستان سعودی که در گروه A مسابقات جام جهانی با تیم‌های روسیه مصر و اروگوئه هم‌گروه است به اذعان اکثر کارشناسان آسان‌ترین قرعه را بین نمایندگان آسیا دارد. با این‌حال سعودی‌ها شاید بهترین تدارک را بین نمایندگان آسیا داشته باشند چرا‌که بر‌اساس توافق‌نامه‌های امضا شده توسط فدراسیون فوتبال عربستان با غول‌های فوتبال جهان، آن‌ها با قهرمانان ادوار گذشته جام جهانی دیدار خواهند کرد. سعودی‌ها‌ به تازگی به مصاف پرتغال رفتند و بازی را با 3 گل به یاران رونالدو واگذار کردند. پس از این بازی سعودی‌ها در همان پرتغال با بلغارستان بازی کرده و شکست خوردند. اما اصل ماجرا برای عربستان هنوز شروع نشده، چرا‌که قرار است با آلمان، برزیل و آرژانتین بازی کند و در تعطیلات عید نوروز هم‌زمان با دیدار دوستانه ایران، سعودی‌ها به مصاف بلژیک می‌روند.

ژاپن در گروه H با تیم‌های لهستان، سنگال، کلمبیا هم‌گروه است. سامورایی‌ها هم بازی با بزرگان را برای آماده‌سازی هرچه بهتر برای جام جهانی روسیه مد‌نظر دارند. ژاپنی‌ها در همان شروع کار با برزیل بازی کردند و با وجود شکست ‌3 – یک مقابل قهرمان سابق جهان نمایش خوبی داشتند. سامورایی‌ها پس از بازی با برزیل به مصاف بلژیک رفتند و مقابل این تیم قدرتمند اروپایی هم فقط با یک گل شکست خوردند. ژاپنی‌ها در ادامه بازی با آفریقای جنوبی یا نیجریه و 2 تیم قدرتمند اروپایی را مد‌نظر دارند. بازی با کره جنوبی در مسابقات فوتبال شرق آسیا هم در برنامه سامورایی‌هاست.

کره‌جنوبی در گروه‌ F با تیم‌های آلمان، مکزیک و سوئد هم‌گروه است. کره‌ای‌ها هم مثل ایران در شروع کارشان برای جام‌جهانی با روسیه بازی کردند و با 4 گل شکست خوردند. سپس به مصاف مراکش حریف ایران رفتند و با نتیجه 3 – یک مقابل قهرمان آفریقا شکست خوردند. چشم بادامی‌ها پس از این دیدار دشوار به مصاف کلمبیا رفتند که با ژاپن هم‌گروه است. کره‌ای‌‌ها در این بازی تلافی شکست مقابل مراکش را درآوردند و با نتیجه 2 – یک کلمبیا را شکست دادند. حریف بعدی کره تیم ملی صربستان بود که این دیدار هم با تساوی یک- یک تمام شد. جامائیکا هم حریف بعدی کره بود که با 3 گل مغلوب این تیم شد. حالا کره‌ای‌ها خود را برای رقابت‌های‌ شرق آسیا آماده می‌کنند که در این مسابقات هم باید مقابل تیم‌های کره شمالی و ژاپن‌ قرار بگیرند و قطعا بازی با ژاپن محک خوبی برای آن‌ها خواهد بود. مولداوی و لتونی هم دیگر حریفان تدارکاتی کره هستند.

تیم ملی استرالیا در جام جهانی در گروه C ‌‌‌با تیم‌های فرانسه، دانمارک و پرو هم‌گروه است. استرالیا که پس از پیروزی در دیدار پلی‌آف مقابل سوریه به عنوان تیم پنجم قاره آسیا راهی پلی‌آف نهایی شد، در این مرحله با هندوراس بازی کرد که بازی رفت مساوی شد و در بازی برگشت نماینده آسیا با شکست دادن نماینده منطقه آمریکای‌مرکزی جواز صعود به جام‌جهانی را به‌دست آورد. استرالیایی‌ها با استخدام برت فن‌مارویک هلندی نشان دادند که در جام‌جهانی اهداف بلندپروازانه‌ای دارند. استرالیا برای آماده‌سازی هرچه بهتر چند روز دیگر با تیم‌های نروژ و کلمبیا بازی می‌کند و در ادامه نیز احتمال تقابل استرالیا با هلند و شیلی وجود دارد.