رئیس جمهور گفت: اشکال از تحریم آمریکاست، البته ممکن است برخی اشکالات دیگر هم وجود داشته باشد اما باید شرایطی که اقدامات مثبت و منفی انجام می شود را ببینیم.عده ای اشکال تحریم ها را نمی بینند. ما قادریم تحریم ها را بشکنیم به شرطی که اول تحریف را بشکنیم. اگر مردم را نگران و مایوس کنیم، شکست می خوریم.

به گزارش ندای گیلان ،حجت الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه امروز هیات دولت با تبریک ولادت امام علی النقی (ع) و سیر زندگی امامین عسگریین و زندگی آنان در پادگان، اظهار کرد: روز عید غدیر خم عید و لایت، سیاست ،حکومت و مردمسالاری است که پیامبر (ص)در جمع حاجیان مسأله ولایت را بیان کردند و خواستند اهمیت ولایت را به مردم بیان کنند. این نشانگر این است که در اسلام دین و سیاست و فعالیت اجتماعی از فعالیت اخلاقی جدا نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۱۴سال از مشروطه گذشته است و ایران پیشگام مردم‌سالاری و تأسیس پارلمان در منطقه اس، گفت: ملت ما در این مدت روزهای بسیار سخت و راحت داشتهاند اما تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی،حکومت به ظاهر مشروطه بود اما در عمل کمتر مشروطیت را مشاهده کردیم و انقلاب اسلامی، مشروطیت را کامل کرد.

وی افزود: امروز مردم‌سالاری دینی داریم و تا روزی که به آرای مردم احترام می گذاریم، هیچ قدرتی به ما نمی‌تواند آسیب بزند.وقتی حکومت توسط مردم انتخاب می شود، معنی ندارد کسی در کاخی برای پایان حکومت در ایران تصمیم بگیرد.این ها حرف های کهنه و بی اساس است.تا زمانی که انتخابات است، جمهوری اسلامی هم می ماند البته می توانند ما را اذیت کنند اما نمی توانند حکومت را از مردم بگیرند.

روحانی با اشاره به بیانات رهبری درباره جریان تحریف خاطرنشان کرد: تحریم بسیار رنج آور است، ولی تحریف بسیار دردآور است؛ تحریم را دشمن انجام می دهد، اما تحریف را گاهی دشمن انجام داده و گاهی در داخل انجام می شود. ما در میدان جنگ هستیم اما کسی در بیرون ایستاده و طعنه می زند که زخمی بر بدن ما نشسته است، او درک نمی کند که سرباز ما در حال جنگ با دشمن است و در جنگ، زخم و رنج وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تسلیم شدن در برابر دشمن خواست ملت ما نیست، افزود: رشد اقتصادی کشورهایی که تحریم نیستند هم تا سی درصد کاهش یافته است و رشد اقتصاد جهانی هم پنج درصد کاهش یافته است. ما در شرایط جنگ با دشمن هستیم ولی اگر همه در کنار هم باشیم، تا پایان سال رشد اقتصادی ما می تواند منفی نباشد.

وی با انتقاد از اینکه گفته می شود چرا دولت مشکلات را برطرف نمی کند، گفت: باید میدان تشخیص داده شود. آیا دولت در بیابان سبز مشغول استراحت است یا در میدان جنگ است؟ دولت در یک شرایط سخت تحریم، کار خود را آغاز کرد و توانست در صد روز اول تحریم را به طور موقت بشکند و به توافق کوتاه مدت رسیدیم.در زمستان۹۴ از تحریم خارج شدیم و آن سال زمان تنفس ما بود.

روحانی ادامه داد: هرچند طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل نکرد، اما ما توانستیم نفت و کالاهای خود را بفروشیم و فعالیت های بانکی ما انجام می شد.داشتیم آماده می شدیم که از سایر کشورها اعتبار اخذ کنیم و کشورهای بسیاری برای سرمایه گذاری در ایران صف بسته بودند تا اینکه آدم های ناشی در کاخ سفید روی کار آمدند. فکر آنها این بود که با اعمال تحریم شدید، نظام را از بین ببرند، آنها هیچ گاه هم با این صراحت اعلام نکرده بودند که با تحریم شدید نظام را از بین می برند و در۲۲ بهمن نظام جشن پیروزی نخواهد داشت.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در سال۹۷یک رییس جمهور اروپایی به من گفت که ترامپ به او اعلام کرده است که اروپا فقط سه ماه صبر کند زیرا بعد از سه ماه جمهوری اسلامی ایران از بین می رود که من خندیدم و به او گفتم که سه ماه دیگر هم را خواهیم دید و سال بعد این موضوع را به آن رییس جمهور یادآوری کردم.دشمن به دنبال این بود که نظام جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری را از بین ببرد و در ایران نظامی حاکم کند که نوکر آنها باشد، اما ما امروز قوی تر از دیروز هستیم.

روحانی تاکید کرد: شرایط ما بهتر شده است، ما از بین نرفتیم، بلکه ایستادیم و می ایستیم. وزیر راه اعلام کرده است که علاوه بر آزادراه ها و خطوط راه آهن ساخته شده، تا پایان دولت، ۵۱۸کیلومتر آزادراه و۱۴۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر افتتاح می شود. آمار پتروشیمی، فولاد، آب، برق، کشاورزی و بورس نشان می دهد ما قوی تر شده ایم.

رییس جمهور با تشکر از بیانات رهبری درباره تحریم و تحریف، اظهار کرد: تحریف دردناک تر از تحریم است.ما برای حل مشکلات تلاش می کنیم اما بعضی از دور وزوز کرده و بر روی نقطه زخم نشسته و میگویند چرا این مشکل حل نشده است؟ چرا آنها مشکلاتی که حل شده است را بیان نمی‌کنند؟ هشتاد درصد مشکلاتی که حل شده را بگویند، بیست درصد مشکلاتی را که حل نشده است را هم بگویند.

روحانی با بیان اینکه یک اشکال بزرگ ما این است که پایان زمان انتخابات در ایران اعلام نمی شود، تصریح کرد: وزیر کشور زمان آغاز انتخابات را اعلام می کند، اما انتخابات ما پایان ندارد و دعوا و رقابت ادامه پیدا می کند، روزی که منتخب اعلام شد، دیگر نباید رقابت داشته باشیم. انتقادات و حرف ها باید در زمان انتخابات بیان شود و بعد از انتخابات باید همه با هم کار کنیم زیرا دولت به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند. مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صداوسیما باید در کنار دولت باشند. ما با هم می توانیم با دشمن مبارزه کنیم، زیرا دشمن برای نابودی نظام آمده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نباید تحریف دشمن در داخل دنبال شود، افزود: اشکال از تحریم آمریکاست، البته ممکن است برخی اشکالات دیگر هم وجود داشته باشد اما باید شرایطی که اقدامات مثبت و منفی انجام می شود را ببینیم.عده ای اشکال تحریم ها را نمی بینند. ما قادریم تحریم ها را بشکنیم به شرطی که اول تحریف را بشکنیم. اگر مردم را نگران و مایوس کنیم، شکست می خوریم، اما اگر تحریف را کنار بگذاریم و واقعیات را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم، موفق می شویم.