محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از بامداد سه شنبه راهی برخی از کشورهای دوست و همسایه شد تا هم پیمانی ایران را با آنها تقویت ببخشد

به گزارش سرویس خاورمیانه ندای گیلان،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از بامداد سه شنبه راهی برخی از کشورهای دوست و همسایه شد تا هم پیمانی ایران را با آنها تقویت ببخشد.

بنابراین گزارش، در اولین گام ظریف وارد لبنان شد و در اولین دیدار خود با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پای صحبت نشست.

روزنامه های لبنانی از جمله السفیر و الاخبار نوشتند که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه سه شنبه دیدار و گفت وگو کردند.

السفیر در شماره روز چهارشنبه خود نوشت که دیدار ظریف و سید حسن نصرالله طولانی بوده است.

این روزنامه لبنانی افزود: در این دیدار حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه، محمد فتحعلی سفیر ایران و دیگر اعضای هیات ایرانی همراه ظریف در سفر به لبنان حضور داشتند.

درهمین حال رسانه های لبنانی اعلام کردند که سمیر مقبل معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان قرار است صبح امروز با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیروت با وی دیدار و گفت وگو کند.

ظریف عصر سه شنبه در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد.

وی بعداز ورود در پاویون فرودگاه بین المللی رفیق الحریری بیروت با خبرنگاران گفت وگو و ساعتی بعد در کاخ نخست وزیری لبنان با تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

علاوه براین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعداز دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: امروز در لبنان روز رقابت نیست بلکه روز رقابت برای همکاری و سازندگی است.

ظریف در این کنفرانس خبری که شامگاه سه شنبه در محل کاخ نخست وزیری لبنان برگزار شد، گفت که با نخست وزیر لبنان در باره صلح و امنیت، روند روابط دوجانبه و همکاری هایی که در لبنان برای ایران و دیگران مهم است، گفت وگو کردم.

وزیر امور خارجه ایران اظهارداشت: امروز در لبنان که نمونه ای بارز برای مدارا و مقاومت است ، همه باید باهم همکاری کنند و ایران نیز آمادگی دارد در کنار لبنانی ها قرار بگیرد و با مردم این کشور همکاری نماید.

وی همچنین گفت که نقش بارز نخست وزیر لبنان را در حفظ امنیت و مبارزه با افراط ، ترور و ایجاد همکاری ، همگرایی و همراهی بین گروه های مختلف لبنانی بسیار ارزنده می دانیم و این نقش باعث شده است که امروز لبنان در امنیت و ثبات به سر ببرد.

ظریف باردیگر از دولت وملت لبنان برای میهمان نوازی گرم قدردانی کرد و برای آنها بهترین آرزوها را خواستار شد.

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دیداری رسمی از لبنان در بیروت به سر می برد در نخستین برنامه خود با تمام سلام نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار که ساعتی بعد از ورود ظریف به بیروت در کاخ نخست وزیری لبنان برگزار شد و اعضای هیات ایرانی و محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز حضور داشتند، دو طرف در باره راه های گسترش و تقویت همکاری های تهران و بیروت گفت وگو کردند.

ظریف دهه سوم دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده است.

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است امروز چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد دمشق برای گفت وگو با مقامات ارشد سوری ترک کند.

وی قرار بود قبل از بیروت عازم ترکیه شود که این سفر به زمانی دیگر موکول شد.

سفر به پاکستان، هند و روسیه از جمله برنامه های کاری چند روز آینده دکتر ظریف اعلام شده است.

سفیر جمهوری اسلام ایران در پاکستان اعلام کرد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به کشورهای منطقه و همسایه، پنجشنبه هفته جاری (22 مرداد) با هدف گفت وگو با مقام های عالی پاکستان و به منظور گسترش روابط دوجانبه، وارد اسلام آباد خواهد شد.

علیرضا حقیقیان افزود: ظریف در سفر یک روزه به اسلام آباد، علاوه بر دیدار با سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود، با محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور نیز دیدار خواهد کرد.

وی همچنین گفت که دیدار با سردار «ایاز صادق» رییس مجلس ملی و «رضا ربانی» رییس مجلس سنای پاکستان از دیگر برنامه های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر یک روزه به اسلام آباد خواهد بود.

حقیقیان، از مهمترین محورهای گفت وگوی ظریف با مقام های پاکستانی را «راه های گسترش روابط دوجانبه، توافق هسته ای و رایزنی درخصوص تحولات منطقه ای» بیان کرد.

به گفته وی، ظریف همچنین قرار است به همراه سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود، نشست مطبوعاتی مشترک برگزار کند.

سفر قریب الوقوع ظریف به پاکستان، سومین سفر وی به این کشور از زمان به دست گرفتن سکان هدایت دستگاه دیپلماسی در دولت تدبیر و امید است./شبستان