مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به صدور بیش از ۸ هزار فقره اسناد مالکیت شهری و روستایی گفت: طرح هادی ۲۱۹ روستای تالش تهیه و بازنگری شده است.

به گزارش ندای گیلان از تالش،حامد دائمی در جلسه شورای اداری شهرستان تالش اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی طرح‌های توسعه روستایی به خصوص با تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی نقش بسزایی در امر توسعه همه جانبه روستاها داشته است.

وی افزود: بنیاد مسکن در همین راستا توانسته از این طریق گام‌های مؤثری را درجهت بهبود وضعیت کلان جامعه روستایی همراه با بسترسازی مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بردارد و درنهایت موجبات نگه داشت جمعیت و مهاجرت معکوس روستاییان را ایفا نماید.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان اضافه کرد: از ۳۶۸ روستای شهرستان ۲۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت می‌باشد که تاکنون ۲۱۹ روستا دارای طرح هادی مصوب هستند.

وی ادامه داد: طرح هادی روستایی طرحی است که به منظور هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد زمینه برای توسعه و عمران روستاها، ارائه تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان، تأمین عادلانه امکانات از طریق پیش‌بینی زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و نیز سایر نیازمندی‌های عمومی روستایی تهیه می‌شود.

دائمی با بیان اینکه، از ابتدای طرح صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی برای واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت و روستایی افزود: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک ۸۳۹۷ برگ سند مالکیت صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: یکی از اقدامات مهم در راستای محرومیت زدایی در روستاها تحویل و تحول اراضی ملی واقع شده در محدوده طرح هادی روستا در قالب ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده که در راستای تحقق مطالبات مردم پس از بازنگری طرح هادی روستاها، اراضی ملی واقع در طرح پس از طی ضوابط مربوطه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا و در ۱۳ روستای شهرستان ۷۶۵ هکتار تحویل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شد که از این مقدار ۱۹۶ هکتار در ۴ روستا سند اخذ و آماده واگذاری به متصرفان است و پرونده ثبتی اراضی در ۹ روستای دیگر در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان در مرحله اخذ سند می‌باشند.