مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: تا پایان برنامه ششم باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت ثابت یا سیار دسترسی داشته باشند و امروز از مجموع ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان، ۱۹۵۲ روستای استان به یکی از زیرساخت‌های ثابت و سیار دسترسی دارند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، فرزاد توکلی ضریب نفوذ تلفن همراه را یکی از شاخص‌های مهم ارتباطی دانست و افزود: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان گیلان ۴۲.۷۳ درصد است؛ چون مردم از زیرساخت تلفن ثابت به سمت تلفن همراه مهاجرت می‌کنند و از زیرساخت سیار بهره‌مند می‌شوند لذا شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه در استان به ۱۹۳ درصد رسیده و لذا رتبه چهارم شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه را در کشور داریم و به عبارتی از نظر جمعیت از پوشش صد درصدی مشترکین برخوردار هستیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: زیرساخت‌های ارتباطی تلفن همراه از طریق سایت‌های «BTS» برقرار می‌شود که در استان ۴۲۷۳ سایت داریم و برای پوشش بهتر افزایش و ارتقای سایت‌ها در برنامه است. برای حفظ زیبایی شهری و همچنین نگرانی شهروندان از بابت تشعشعات، اپراتورها به صورت اشتراکی از سایت‌ها استفاده می‌کنند.

توکلی بیان کرد: شاخص دیگر ارتباطات، ضریب نفوذ مشترکین اینترنت ثابت و سیار است که در استان گیلان ۱۴۱.۵۸ درصد بود و در بخش اینترنت ثابت رتبه دهم کشور و در بخش اینترنت سیار رتبه سوم کشور را داریم.

وی دسترسی روستاها را به اینترنت از موضوعات مهم عنوان و بیان کرد: تا پایان برنامه ششم باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اینترنت ثابت یا سیار دسترسی داشته باشند و امروز از مجموع ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان ۱۹۵۲ روستای استان به یکی از زیرساخت‌های ثابت و سیار دسترسی دارند؛ یعنی فقط ۱۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار هنوز هیچ ارتباط ثابت و سیاری ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان تصریح کرد: شبکه ارتباطی یک زیرساخت کلان با عنوان مدیریت زیرساخت دارد که وظیفه آن برقراری ارتباط بین استانی و فرا استانی است، در این راستا ۸۹۵ کیلومتر طول شبکه فیبر نوری استان در شهرهای رشت، بندر انزلی و آستارا است؛ ظرفیت شبکه انتقال از ۷۹۵ گیگابیت بر ثانیه به ۲۳۵۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به معضل سرقت سیم‌ها، یادآور شد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه دارد سیم مسی را با فیبر نوری جایگزین کند و در این راستا شرکت مخابرات و فناپ تلکام ۲اپراتوری هستند که به توسعه زیرساخت فیبر نوری در استان کمک می‌کنند.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ هزار پورت فعال مخابراتی و ۴۳۰۰ پورت فعال فناپ در استان داریم، گفت: در استان ۴۲۲ دفتر فعال پیشخوان خدمات دولت در حوزه شهری و ۳۶۹ دفتر «ICT» فعال در حوزه روستایی داریم.

مدیرکل ارتباطات گیلان در خصوص اقدامات انجام شده نیز تصریح کرد: ۸ سایت و دکل ارتباطی در استان با هدف پوشش ۱۶ روستا در شهرستان‌های رودبار، رودسر، سیاهکل و تالش با اعتبار ۸۱۶ میلیارد ریال احداث شده و همچنین ۲۸ سایت ارتباطی با هدف پوشش ۳۹ روستا در ۱۵ شهرستان استان ارتقا یافته است.

وی افزود: پروژه فیبر نوری با هدف تامین زیرساخت‌های ارتباطی سایت‌های مخابراتی مسیر پونل به اروستان و پونل به انولش به طول ۴۹ کیلومتر اجرا شده و مابقی در حال اجراست و تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد؛ همچنین پروژه فیبر نوری مسیر گشت به حیدرآنلان و فومن به آلیان به طول ۴۲ کیلومتر اجرا شده که ۹ سایت و مرکز مخابراتی را پوشش می‌دهد.

توکلی با اشاره به اینکه باید تا شهریورماه ۸۰ درصد شهری در کل کشور به شبکه فیبر نوری دسترسی داشته باشند، بیان کرد: احداث ۵۵ سایت دکل ارتباطی با پوشش ارتباطی ۸۴ روستای استان، ارتقای تکنولوژی ۲۱ سایت دکل ارتباطی برای پوشش ۲۴ روستای فاقد اینترنت پرسرعت و اجرای پروژه فیبر نوری تار در سطح استان به طول ۶۹۰ کیلومتر از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

مدیرکل ارتباطات گیلان احداث ۳۷ سایت دکل ارتباطی در قالب پروژه فاز ۸ شرکت ارتباطات سیار در نقاط شهری و روستایی و ارتقای تکنولوژی ۷۹ سایت دکل ارتباطی در قالب پروژه فاز هشت شرکت ارتباطات سیار در نقاط شهری را از دیگر اقدامات اجرایی دانست و اظهار کرد: شرکت مخابرات گیلان در طول یک سال گذشته حدود ۱۲۰ کیلومتر فیبر نوری هوایی و حدود ۸۰ کیلومتر فیبر نوری خاکی و کانالی، ۱۵ هزار و ۲۰۰ پورت منصوبه و فیبر نوری برای ۳۸۰۰ مشترک جدید شهری در استان را ایجاد کرده است.