استاندار گیلان با تأکید بر لزوم شناسنامه دار کردن باغات چای استان، گفت: باید تولید چای برای چایکاران اقتصادی شود تا بتوانیم از تغییر کاربری ها جلوگیری کنیم.

به گزارش ندای گیلان از لاهیجان،اسدالله عباسی در جلسه ساماندهی صنعت چای با اشاره به وابستگی زندگی بیش از هزاران نفر از جمعیت گیلان به صنعت چای، اظهار کرد: امسال شاهد افزایش ۳۷ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز درجه یک و ۴۸ درصدی برگ سبز درجه دو هستیم.

وی با بیان اینکه حمایت‌های دولتی سبب ایجاد انگیزه برای فعالان چایکاران می‌شود، افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان گیلان نیز برای حمایت بیشتر از فعالان صنعت چای ۷۵ میلیارد تومان برای اصلاح باغات چای تخصیص یافته است.

استاندار گیلان ادامه داد: برای حفظ کاربری باغات چای و توسعه تولید این محصول استراتژیک باید مطالبات چایکاران به موقع پرداخت و تسهیلات بهزراعی و نوسازی ماشین آلات کارخانجات چایسازی نیز از مهم‌ترین حمایت‌های دولت از این صنعت است.

اختصاص یارانه نهال چای برای نخستین بار

وی همچنین به اختصاص یارانه نهال برای نخستین بار اشاره و اضافه کرد: در همین راستا یک میلیارد تومان به سازمان چای اختصاص یافته است.

عباسی با تأکید بر لزوم بررسی‌های میدانی برای رفع موانع تولیدی در صنعت چای، تصریح کرد: اقتصادی کردن تولید برای جلوگیری از تغییر کاربری باغات و مزارع کشاورزی ضرورت دارد.

وی همچنین به موضوع ارتقای کیفی تولید در باغات و کارخانجات اشاره و تأکید کرد: توجه به این بخش ضامن حفظ بلندمدت فعالیت صنعت چای می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه سازمان چای باید برای حفظ و احیای باغات چای برنامه ریزی صحیحی داشته باشد، اضافه کرد: تغییر ذائقه مردم به واسطه سو مدیریت در سال‌های قبل اتفاق افتاده و تنها با تولید محصول با کیفیت تغییر این شرایط امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه واردات چای نباید به تضعیف صنعت چای کشور منجر شود، تأکید کرد: فرهنگ سازی و حمایت از تولید داخلی در زمینه چای باید در دستور کار متولیان باشد.

برنامه ریزی پنج ساله برای توسعه چای گیلان

عباسی همچنین در ادامه بر لزوم توجه به شناسنامه دار کردن باغات چای تأکید و اظهار کرد: این موضوع باید در زمینه همه محصولات تولیدی کشاورزی گیلان همانند چای، کیوی، فندق به صورت ضرب الاجل در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی علمی و دقیق در برنامه پنج‌ساله توسعه صنعت چای استان، همه دستگاه‌های متولی بویژه پژوهشکده چای با اتکا بر دانش فنی و پژوهش‌های نو، مسئولانه و پاسخگو در راستای حمایت و افزایش تولید، کیفی سازی محصول، بهزراعی، هرس، آبیاری مدرن و تولید ارقام جدید اقدام کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه چایکار نباید جز تولید دغدغه‌ای دیگر داشته باشد، افزود: در زمینه بیمه این محصول نیز صندوق بیمه کشاورزی رایزنی‌های با مسئولان کشوری انجام شده است.

وی حمایت از تولید و افزایش سطح درآمد کشاورزان را در عدم تغییر کاربری زمین‌های حاصلخیز گیلان بسیار مؤثر دانست و گفت: کشاورزان برای جبران هزینه‌های زندگی خود به ناچار اقدام به فروش زمین زراعی و باغات خود می‌کنند، این در حالی است که با فروش این زمین‌های با ارزش، شاهد از بین بردن زیست بوم در استان خواهیم بود.