مجید متقی‌طلب کمبود فضای فیزیکی را از مشکلات پارک علم و فناوری استان دانست و اظهار کرد: پارک علم و فناوری مسئولیت استانی، ملی و بین‌المللی دارد و نیاز است فضای بیشتری برای فعالیت وجود داشته باشد و از مسئولان در این راستا خواستار حمایت بیشتری هستیم.

ندای گیلان:مجید متقی‌طلب کمبود فضای فیزیکی را از مشکلات پارک علم و فناوری استان دانست و اظهار کرد: پارک علم و فناوری مسئولیت استانی، ملی و بین‌المللی دارد و نیاز است فضای بیشتری برای فعالیت وجود داشته باشد و از مسئولان در این راستا خواستار حمایت بیشتری هستیم.

وی تسریع در تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان را مهم دانست و افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی برای اعطای تسهیلات به شرکت‌ها تشکیل شده و اعتبار آن از صندوق ذخیره ملی تامین و مصوبه دولت است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه توانمندی استان‌ها موجب جذب اعتبار صندوق مذکور است، افزود: هر شرکتی که از اعتبار صندوق استفاده کند باید دانش‌بنیان آن مشخص باشد و این یک ظرفیت برای اعضای علمی و دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه قانون شرکت دانش‌بنیان در سال 89 تصویب شد، خاطرنشان کرد: طبق این قانون، شرکت‌هایی که داخل پارک علم و فناوری هستند جزو اولویت دانش‌بنیان محسوب می‌شوند و شرکت‌های بیرونی نیز باید بتوانند از صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

متقی‌طلب از وجود 40 شرکت داخل پارک علم و فناوری استان خبر داد و گفت: تاکنون 36 شرکت دانش‌بنیان برای تسهیلات صندوق مذکور ورود کردند.

وی با تصریح بر اینکه مخاطبان اصلی ما دانشگاهیان هستند، یادآور شد: دانشگاه‌ها تحقیقات خود را بر مبنای تقاضامحور تعریف کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان وجود 32 دفتر در مراکز دانشگاهی استان، سه مرکز رشد و چهار مرکز رشد فناوری در گیلان را از ظرفیت‌های این پارک برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: وجود شبکه حمایت از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه و وجود دبیرخانه درگاه صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان به کشورهای حاشیه دریای خزر CIS، ظرفیت بالقوه برای صادرات محصولات دانش‌بنیان را فراهم می‌کند.

متقی‌طلب درباره انعقاد تفاهمنامه همکاری فناوری و تجاری‌سازی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در زیباکنار تصریح کرد: این تفاهم‎نامه با تأکید بر تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری محققان و فناوران مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تدوین و امضا شده است.

وی ایجاد شبکه ارتباطی و همکاری پویا بین بخش‌های تولیدی صنعت، معدن و کشاورزی در اتاق بازرگانی و مراکز پژوهشی و فناوری تابعه وزارت علوم را از اهداف امضای تفاهمنامه مذکور عنوان کرد.

رئیس دبیرخانه فن بازار جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: تفاهمنامه همکاری در راستای پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی و فناوری و معرفی یافته‌های نوین که آماده تجاری‌سازی هستند و نیازمند به سرمایه گذاری دارند به امضا رسیده است.

وی تولید فناوری،انتقال فناوری و بومی‌سازی آن، تسهیل در انتقال فناوری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به مراکز اجرایی و تولیدی، کمک به ارتقای ارزش افزوده از طریق توسعه فعالیت‌های دانش و فناوری محور و… را از جمله اهداف مهم پارک علم و فناوری استان ذکر کرد.