از آنجا که برخی از ژل‌های شستشوی دست دارای مواد تشکیل دهنده مانند رایحه و الکل اتیل هستند بهتر است آن‌ها را از صفحه گوشی خود دور نگه دارید.محلول‌ها و دستمال‌های مرطوب آرایشی به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی برای صفحه نمایش می‌توانند به موبایل شما آسیب بزنند.

به گزارش ندای گیلان، تمیز کردن نامناسب موبایل می‌تواند به آن آسیب برساند؛ بنابراین هنگام ضدعفونی‌کردن، تمیز‌کننده را مستقیماً روی تلفن اسپری نکنید و از تمیز کردن موبایل با پارچه‌های زبر خودداری کنید.

ضدعفونی‌کننده‌هایی که به موبایلتان آسیب می‌زندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آزمایشات انجام شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند دو تا سه روز بر روی پلاستیک و فولاد ضدزنگ زندگی کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند که هر روز سطوح پر تماس از جمله تلفن، کیبورد و کامپیوتر را تمیز و ضدعفونی کنید.

 

چگونه تلفن همراه خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن نامناسب موبایل می‌تواند به آن آسیب برساند؛ بنابراین هنگام ضدعفونی‌کردن، تمیز‌کننده را مستقیماً روی تلفن اسپری نکنید و از تمیز کردن موبایل با پارچه‌های زبر خودداری کنید. در عوض، هنگام تمیز کردن تلفن‌همراه را خاموش کنید. اگر تلفن شما در حال شارژ است، آن را از شارژ در بیاورید. برای تمیز کردن از دستمالِ عینک و یا پنبه استفاده کنید.

بنا به توصیه شرکت‌های موبایلی، ضدعفونی کننده مناسب چیست؟

اپل در وب سایت خود می‌گوید که شما می‌توانید با خیال راحت آیفون خود را با دستمال مرطوب ضد‌عفونی‌کننده تمیز کنید. سامسونگ به وب سایت خود اضافه کرده است که می‌توانید از محلول مبتنی بر الکل اتانول یا ایزوپروپیل (۷۰%) استفاده کرده و آن را با پارچه میکروفیبر روی گوشی خود بمالید.

چه راه‌های دیگری برای ضدعفونی کردن تلفن همراه وجود دارد؟

اگر تلفن همراه شما محصول هیچ یک از شرکت‌های سامسونگ و اپل نیست می‌توانید از مواد زیر برای ضدعفونی موبایلتان استفاده کنید:

محلول آب و الکل

اگرچه شرکت اپل توصیه نمی‌کند از هیچ محلول حاوی الکل، آمونیاک و سایر مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید، اما برخی دیگر می‌گویند این مواد در صورت استفاده به مقدار کم به گوشی شما آسیب نمی‌زند؛ بنابراین می‌توانید پارچه میکروفیبر یا پنبه را به مخلوطی از ۶۰ درصد آب و ۴۰ درثد الکل اتانول یا ایزوپروپیل آغشته کرده و گوشیتان را ضدعفونی کنید.

آب مقطر و سرکه سفید

مخلوط کردن ۵۰ درصد آب مقطر و ۵۰ درصد سرکه سفید می‌تواند یک راه‌حل دیگر برای تمیز کردن تلفن همراه باشد. این محلول را به یک پارچه نرم اسپری کرده و به آرامی روی گوشیتان بمالید.

محلول آب و صابون

گوگل می‌گوید شما می‌توانید پارچه نرم را در صابون و آب غوطه‌ور کنید؛ فقط مراقب باشید رطوبت داخل گوشی نرود.

آیا تلفن‌های ضد‌آب را می‌توان شست؟

اگر تلفن شما ضدآب و دارای گواهینامه IP ۶۷ و بالاتر باشد، می‌توانید آن را با آب بشویید. کد IPXX متشکل از دو عدد است. رقم اول از چپ میزان مقاومت در برابر اجسام و رقم دوم میزان مقاومت در برابر مایعات را نشان می‌دهد. هر چه این ارقام بالاتر باشد، مقاومت دستگاه بهتر خواهد بود.

اگرچه تلفن‌های ضد‌آب مانند آیفون ۷، گلکسی اس و تلفن‌های جدیدتر می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در ۳ فوت (نزدیک به یک متر) آب مقاومت کنند، اما استفاده از پارچه مرطوب به مواد ضدعفونی‌کننده فوق بهتر از شستن موبایل است، زیرا گرفتن تلفن همراه زیر شیرآب باعث ورود آب به داخل دستگاه و بلندگو‌ها می‌شود و این بدان معنی است که تا زمانی که موبایل به طور کامل خشک نشود، قادر به شارژ آن نخواهید بود.

 

از چه مواد ضدعفونی کننده‌ای هرگز نباید برای تمیز کردن موبایل استفاده کرد؟

شرکت‌های تولیدکننده مواد‌بهداشتی توصیه می‌کنند هرگز از پاک‌کننده‌های زیر برای تمیز کردن موبایل استفاده نکنید، زیرا می‌تواند به لایه محافظتی نمایشگر‌ها آسیب بزند:

ضدعفونی کننده دست

از آنجا که برخی از ژل‌های شستشوی دست دارای مواد تشکیل دهنده مانند رایحه و الکل اتیل هستند بهتر است آن‌ها را از صفحه گوشی خود دور نگه دارید. با این حال، اگر در بیرون از خانه دستتان را به جایی زدید، قبل از لمس کردن گوشی، دست خود را با ژل شستشو ضدعفونی کنید تا مانع انتقال ویروس و باکتری به تلفن همراه شوید.

شیشه پاک‌کن

برخی تلفن‌های جدید مانند آیفون دارای یک پوشش محافظ هستند که در برابر آب و روغن مقاومت می‌کنند، اما این پوشش‌ها به مرور زمان از بین می‌روند و شما با پاک کردن سطوح گوشی با شیشه پاک‌کن باعث ایجاد خراش و آسیب‌پذیری در صفحه نمایشگر گوشی می‌شوید.

آرایش پاک‌کن

محلول‌ها و دستمال‌های مرطوب آرایشی به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی برای صفحه نمایش می‌توانند به موبایل شما آسیب بزنند.

سرکه و الکل

این دو محلول ضدعفونی کننده در صورت استفاده خالص و بدون رقیق شدن با آب می‌توانند پوشش محافظ گوشی را به مرور زمان از بین ببرند و گوشی شما را مستعد خراش کنند، اما صاحبان تلفن همراه از هر برندی به جز اپل، می‌توانند از ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد سرکه و یا ۶۰ درصد آب و ۴۰ درصد الکل برای تمیز کردن تلفن همراه خود استفاده نمایند./تبیان