از آغاز سال جاری تاکنون بالغ بر 39 هزار تن کالا مانند لوازم چوبی، فرآورده‌های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن به ارزش 90 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است

به گزارش ندای گیلان،مدیرکل گمرگ گیلان در تشریح آمار 9 ماهه گمرک آستارا اظهار کرد:در این مدت، 284 هزار تن کالا از مرز زمینی گمرک این شهرستان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان صادر شد.

وی کالای صادراتی مذکور را به ارزش 133 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: عمده کالای صادره محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده‌ها، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع‌دستی، فرش و موکت، لباس، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی، محصولات معدنی و فلزی هستند.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به واردات 209 هزار تن کالا به ارزش 64 میلیون دلار از مبدأ گمرک این شهرستان، تصریح کرد: عمده کالایی که از مبدأ گمرک آستارا از طریق کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شدند مواد شیمیایی، چوب، آهن‌آلات، ماشین‌آلات و لوازم برقی هستند.

امیدی به ترانزیت خارجی ورودی کالا اشاره کرد و ادامه داد: از آغاز سال جاری تاکنون بالغ بر 39 هزار تن کالا مانند لوازم چوبی، فرآورده‌های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن به ارزش 90 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است.

وی میزان ترانزیت خارجی ورودی کالای مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را از نظر وزن دو درصد و به لحاظ ارزش دلاری 30 درصد با افزایش ذکر کرد و گفت: کالای مذکور از کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد ترکیه، عراق و امارات متحده عربی ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرک آستارا میزان ترانزیت خارجی خروجی را 188 هزار تن کالا به ارزش 731 میلیون دلار از قاره‌های مختلف به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین بیان کرد و افزود: این مقدار ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزن 13 درصد و از نظر ارزش 12 درصد افزایش داشته است.

به گفته این مسؤول، عمده کالای ترانزیت شده در مدت مذکور لوازم برقی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه‌ای، لباس، محصولات کشاورزی، لوازم بهداشتی، خودروی سواری، مبلمان و ماشین‌آلات بوده است.

وی از صادرات 321 تن کالا به ارزش یک‌ میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی خبر داد و اظهار کرد: عمده کالای صادرات چمدانی از گمرک آستارا به جمهوری آذربایجان شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی و مواد پلاستیکی بوده است.

امیدی تعداد اتباع خارجی تردد کننده از مرز زمینی آستارا در مدت مذکور را 565 هزار و 953 نفر اعلام کرد و یادآور شد: آمار اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ مسافران خروجی پنج درصد و از نظر مسافران ورودی چهار درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا درباره کاهش 6 درصدی درآمد عمومی اداره‌ کل گمرک این شهرستان در 9 ماه سال جاری خاطرنشان کرد: درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در این مدت بالغ بر 393 میلیارد و 720 میلیون ریال برآورد شده است.