رئیس کل دادگستری استان گیلان گفت:بسیاری از نارسایی های جسمی و بیماری های گوارشی در استان گیلان به دلیل آلودگی فاضلاب های استان و وضعیت رودخانه های آن است.

به گزارش ندای گیلان،حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه تعدادی از مدیران ارشد استانی امروز از دو رودخانه گوهر رود و زرجوب بازدید کرده و در نشستی که در این خصوص در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده بود حضور یافت.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از نارسایی های جسمی و بیماری های گوارشی در استان گیلان به دلیل آلودگی فاضلاب های استان و وضعیت رودخانه های آن می باشد تصریح کرد: در سالیان گذشته اعتبارات زیادی در این خصوص به استان گیلان اختصاص داده شده است که متاسفانه در محل های مناسب هزینه نشده و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با انتقاد از ساخت و سازهای فراوانی که در بستر رودخانه های استان ایجاد شده اظهار داشت: مسئولان و مدیران استانی باید هرچه زودتر نسبت به اختصاص محل سکونت مناسب برای این خانوار ها اقدام نموده و آنان را به محل مناسبی انتقال دهند.

رئیس شورای قضایی استان در پایان افزود: ۲ بیمارستان باید به عنوان الگو و پایلوت انتخاب شده تا با استفاده از اعتباراتی که دولت برای انجام این کار تخصیص داده است در جهت تکمیل تصفیه خانه ها و پالایش فاضلاب خود بهره گرفته و پس از آن سایر بیمارستان ها نیز بر اساس همین الگو اقدام نمایند.

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به اینکه امروزه یکی از آسیب های نظام اجتماعی، آسیب های محیط زیستی و بهداشت عمومی است تصریح کرد: پساب ها و فاضلاب ها اعم از خانگی و صنعتی و بیمارستانی از دلایل آلودگی رودخانه های استان گیلان است.

وی فاضلاب ها و پساب ها را تهدیدی برای بهداشت محیط زیست و هم تهدیدی برای زیست بوم استان دانست و خاطر نشان کرد: از منظر قانونی نیز آلوده نمودن محیط زیست جرم انگاری شده و در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برای کسانی که محیط زیست و بهداشت عمومی را به مخاطره بیندازند ۱ سال حبس در نظر گرفته شده است.

آقایی در پایان به واحد ها و کارگاه های تولیدی توصیه کرد تا هرچه سریع تر نسبت به تصفیه فاضلاب خود اقدام نمایند زیرا در غیر این صورت برای چنین ترک فعلی بر اساس قانون، مجازات خواهند شد.